با پیشرفت تکنولوژی رقابت میان شرکت های خودروساز نیز سخت تر می شود و این کمپانی ها تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا محصولاتی را با در نظر داشتن فاکتورهای مختلفی چون اتمام سوخت های فسیلی، افزایش جمعیت، گران شدن مواد اولیه، سهولت فرایند تولید و بسیاری موارد دیگر بسازند.در این راستا نیز طرح های مختلفی از سوی شرکت ها ارائه می گردد که بسیاری از آنها در حد طرح های مفهومی باقی می مانند و هیچگاه به مرحله تولید نمی رسند.در این بخش در نظر داریم شما را با ۲۷ خودروی مفهومی آشنا کنیم که هیچگاه وارد خیابان ها نمی شوند و شانس سوار شدنشان را نخواهید داشت.
Dymaxion Car
Ghost Car
جنرال موتورز در نمایشگاه بین المللی خودروی ۱۹۳۹-۴۰، غرفه ای با نام «بزرگراه ها و افق ها» داشت و در آن خودرویی استثنایی و بی نظیر را در معرض دید عموم قرار داد.این ماشین که ۱۹۳۹ Pontiac Deluxe Six خوانده می شد حاصل همکاری این کمپانی خودروساز با شرکتی به نام Rohm & Haas بود که در زمینه تولید مواد شیمیایی فعالیت می کرد و موفق به ساخت ماده جدیدی به نام پلکسی گلس شده بود.اتومبیل مورد بحث که به آن خودروی ارواح نیز گفته می شد با استفاده از مواد شفاف ساخته شده بود، داشبوردی از جنس کروم و تایرهایی به رنگ سفید داشت و از لحاظ ظاهری کاملا متفاوت از دیگر خودروها بود.
Phantom Corsair
خودروی مفهومی Phantom Corsair در سال ۱۹۳۸ ساخته شد و طرحی آن را فردی به نام راست هینز برعهده داشت. درهای این ماشین فاقد دستگیره بودند و از طریق دکمه باز می شدند و آنطور که از نامش بر می آید ۶ عدد صندلی برای آن در نظر گرفته شده بود. این ماشین هیچگاه به مرحله تولید انبوه نرسید و تنها یک عدد از آن ساخته شد.
L’Oeuf Electrique
این ماشین L’Oeuf Electrique یا Electric Egg (به معنای تخم مرغ الکتریکی) نام داشت و توسط پل آرزنز طراحی شده بود که پیش از تحصیل در رشته مهندسی اتومبیل، در زمینه هنر فعالیت می کرد.این خودرو سه چرخ که انرژی اش هم از طریق باتری تامین می شود نخستین بار در سال ۱۹۴۲ میلادی در معرض دید عموم قرار گرفت. تخم مرغ الکتریکی مجموعا دو نفر ظرفیت داشت، برد حرکتش برابر با ۶۳ مایل بود و بیشینه سرعتش به ۴۰ مایل بر ساعت می رسید که این مساله نیز به تعداد سرنشینانش بستگی داشت.
TASCO
بدنبال جنگ جهانی دوم و علاقه زیاد کشورها به وسایل نقلیه هوایی، گوردون بورینگ (Gordon Buehrig) طراح ماشین نمونه اولیه ای از خودروی TASCO را در سال ۱۹۴۸ ساخت. این ماشین دارای یک سقف تی شکل متحرک بود که بعدها پتنتش را نیز به نام خود ثبت کرد.
Aerocar
در سال ۱۹۴۹، خودروهای پرنده رنگ واقعیت به خود گرفتند و مولتون تیلور، طراح هواپیما، نخستین نمونه اولیه از این ماشین ها را تولید کرد. او در تلویزیون و نمایشگاه های ماشین، خودروی پرنده خود را که Aerocar نام گرفته بود تبلیغ کرد.ماشین دارای پروانه و دو بال بود که تا می شدند و برای پرواز از آنها استفاده می شد. بیشترین سرعت این خودرو در وضعیت هوایی برابر با ۱۰۰ مایل بر ساعت بود و قیمتی در حدود ۲۵۰۰۰ دلار برای آن اعلام شده بود، اما نبود بودجه لازم، باعث شد که خودروی مورد بحث به مرحله تولید انبوه نرسد.
GM Firebird II
پس از ساخت نخستین نمونه از خودروی Firebird در سال ۱۹۵۳، که بیشتر شبیه به یک موشک به نظر می آمد تا ماشین، جنرال موتورز دومین نمونه از آن را برای استفاده خانواده ها تولید کرد. این ماشین در سال ۱۹۵۶ میلادی رونمایی شد و انرژی مورد نیازش را از طریق یک توربین گازی تامین می کرد.بدنه ماشین از تیتانیوم ساخته شده بود و دکمه استارت آن هم مغناطیسی بود، سیستم تهویه ماشین نیز به صورت مجزا کنترل می شد.
GM Firebird III
در سال ۱۹۵۸ میلادی، جنرال موتورز نسخه سوم سری اتومبیل های Motorama Firebird را تولید کرد که بیشتر شبیه به یک فضاپیما به نظر می آمد تا وسیله ای برای تردد در سطح جاده ها.این ماشین هیچگاه به مرحله تولید انبوه نرسید اما برخی از امکانات آن به خودروهای تولیدی نیز انتقال یافت. فایربرد ۳ ظاهری خشن و تهاجمی داشت و تعدادی خطوط موازی روی بدنه کرومی اش که در آن دوران عجیب به نظر می آمد، خودنمایی می کرد.به جای فرمان، دنده و ترمز ماشین یک دسته یا جوی استیک برای هدایت خودرو تعبیه شده بود که در نوع خود ابتکاری عجیب به نظر می رسید.
Nucleon
این ماشین که برق خود را از انرژی هسته ای تامین می کرد هیچگاه وارد فاز تولید نشد و در حد یک مدل باقی ماند. قسمت انتهایی بدنه ماشین به گونه ای طراحی شده بود که یک رآکتور را برای شکافت هسته ای در خود جای می داد و قرار بود که برق مورد نیاز برای موتور بخار آن را تامین کند و عملکردی شبیه به زیردریایی های هسته ای داشت.
Cadillac Cyclone
این ماشین که محصول سال ۱۹۵۹ کادیلاک است یکی از آخرین مدل هایی بود که توسط هارلی ارل طراحی شد و برخی خصوصیات ظاهری سری ماشین های فایربرد را به ارث برده است.این خودروی مفهومی شامل یک درپوش حبابی شکل و سیستم پیشگیری از تصادف راداری بود که روی دماغه آن تعبیه شده بود.
Holden Hurricane
خودروی هاریکن در سال ۱۹۶۹ میلادی تولید شد و محصول کار یک شرکت طراحی استرالیایی به نام هولدن بود. هدف از ساخت خودروی مورد بحث این بود که گرایشات آن دوران مردم در مورد ظاهر و بدنه اتومبیل ها مورد ارزیابی قرار گیرد و به جای درپوش حبابی، نوعی کلاهک هیدرولیک برای آن در نظر گرفته شده بود. سیستم تهویه هوای Comfortron، دوربین عقب و نمایشگرهای دیجیتالی برخی از امکانات این ماشین را تشکیل می دادند.
Aston Martin Bulldog
این خودروی مفهومی در سال ۱۹۸۰ میلادی رونمایی شد و هدف از ساخت آن نمایش توانمندی های کارخانجات استون مارتین برای تولید «ابرماشین های دهه ۸۰ میلادی» بود.طراحی مثلثی شکل این ماشین از خودروی Lagonda استون مارتین تاثیر پذیرفته بود و ظاهر منحصر بفردش در کنار موتور ۵٫۳ لیتری هشت سیلندر آن حداکثر سرعتی معادل ۲۰۰ مایل بر ساعت را برای آن به ارمغان می آورد.کاپوت ماشین دارای نوعی سطح موتور دار بود و با پایین آمدن آن تعدادی لامپ نمایان می شدند تا ظاهر خودرو زیباتر شود.
VW Machimoto
احتمالا پس از خواندن نام این ماشین تصور می کنید که در ژاپن ساخته شده، اما باید بگوییم که اینگونه نیست؛ این خودروی مفهومی توسط استودیوی Italdesign فولکس واگن در ایتالیا ساخته شد.نام این اتومبیل از ترکیب دو عبارت machina و motociclo (که به ترتیب در زبان ایتالیایی به معنای ماشین و موتورسیکلت است) اقتباس گردیده و در طراحی آن از خودروی Golf GTI الهام گرفته شد.سرنشینان این خودرو در قالب دو ردیف پشت سر می نشستند (به سبک موتور سیکلت) و برای هر کدام از آنها نیز دستگیره ای در نظر گرفته شده تا در جای خود ثابت شوند.راننده این ماشین هم می توانست از فرمان برای کنترل آن استفاده کند و هم اینکه با استفاده از دو دستگیره جداگانه ای که برای این منظور در نظر گرفته شده بود هدایت ماشین را در دست بگیرد.
Plymouth Voyager III
Mercedes Life Jet
هر قدر که خودروی ترکیبی Machimoto عجیب و خطرناک به نظر می رسید Life Jet مدل ۱۹۹۷ مرسدس با ظاهر موتورسیکلتی خود راحت و ایمن بود.طراحی باریک و سه چرخ این ماشین به راننده امکان می داد که تجربه سواری با یک موتورسیکلت و در عین حال ثبات یک خودروی چهارچرخ را تجربه کند.
EDAG GenX
این ماشین که با هدف فراهم نمودن راحتی و آسایش در زندگی مدرن آینده طراحی شده EDAG GenX نام دارد و محصول سال ۲۰۰۴ است که امکانات منحصربفردی را در اختیار سرنشینانش قرار می دهد.نخستین مشخصه خودروی مورد بحث این است که سقف آن به صورت الکتریکی از جایگاهش خارج می شود و فضای کافی برای خواب یک نفر را تامین می کند.
(Soft Car (MIT/Frank Gehry
اعضای شرکت کننده در پروژه شهرهای هوشمند MIT طی همکاری شان با جنرال موتورز و فرنک گری در سال ۲۰۰۴ میلادی طرح هایی محیط زیست محور را برای استفاده در فضاهای شهری ارائه کردند.یکی از این طرح ها SOFT Car نام دارد که با استفاده ز چرخ های بدون هاب خود امکان حرکت در تمامی جهت ها را برای سرنشینان فراهم می کند و هر کدام از چرخ های آن دارای یک موتور مستقل است.مسافران این ماشین در یک کابین مرکزی می نشینند و در عین حال که حرکت می کنند شاهد تغییر شکل ماشین خواهند بود که متناسب با ویژگی های محیط خود را تطبیق می دهد.
F-Cell Roadster
کمپانی Daimler نخستین مدل از خودروی مفهومی F-Cell Roadster خود را در سال ۲۰۰۹ میلادی رونمایی کرد. این ماشین جاذبه های طراحی خود را از دوره های مختلفی در صنعت تولید خودرو وام گرفته بود و اصلی ترین مشخصه آن را می توان موتور هیبریدی ۱٫۲ کیلو واتی آن دانست که حداکثر سرعتی معادل ۱۵ مایل بر ثانیه را برای آن به ارمغان می آورد!برد این ماشین برابر با ۲۱۷ مایل بر ساعت اعلام شد، قسمت جلویی بدنه از فایبر گلس ساخته شده بود و صندلی های آن به سبک ماشین های مسابقه ای فرمول یک طراحی شده بودند، اما دیگر خصوصیات ظاهری این ماشین، خودروهای بنز را در ذهن تداعی می کرد.
eRinGo
خودروی مفهومی eRingo در سال ۲۰۰۹ میلادی طراحی شد و به لحاظ ظاهری مرزهای موتورسیکلت و اتومبیل را پشت سر می گذارد. این ماشین سه چرخ دارد که توازن آن را در مسیر حفظ می کنند و برای حفظ ثبات خود در پیچ ها نیز از دو چرح اضافی تعبیه شده در قسمت های جانبی اش بهره می گیرد.
Kia Pop electric
این خودروی مفهومی الکترونیکی محصول سال ۲۰۱۲ کمپانی کیاست که با پنل های LED، گریل نورتاب و نداشتن تصاعدات کربنی، رنگ و بوی آینده را دارد.باتری این ماشین از ژل لیتیومی پلیمری ساخته شده و بیشینه سرعتی برابر با ۸۷ مایل بر ساعت را برای آن به ارمغان می آورد. شارژ این ماشین ۶ ساعت (یا ۳۰ دقیقه با ولتاژ بالا) طول می کشد و پس از هر بار می تواند ۱۰۰ مایل را طی کند.
Mercedes Hexawheel
خودروی شش چرخ Hexawheel محصول سال ۲۰۱۰ مرسدس است و ظاهری بسیار خشن دارد. سیامک روحی دهکردی، طراحی ایرنیست که با الهام از نخستین کارهای شرکت جنرال الکتریک روی سطوح ناهموار، این ماشین منعطف آف رود را برای حرکت در مسیرهای کنار جاده ای طراحی کرد که برای حمل سازه های شهری نیز گزینه بسیار ایده آلی است.
Toyota Fun Vii
کمپانی تویوتا در سال ۲۰۱۱ میلادی، خودروی Fun Vii خود را در نمایشگاه ماشین توکیو رونمایی کرد. در آن زمان، این خودرو، یک طرح مفهومی بود که به هیچ وجه کارایی نداشت و حتی نمایشگرهای OLED تعبیه شده روی بدنه اش هم کار نمی کردند.
Hiriko CityCar
در سال ۲۰۱۲، کنسرسیومی به نام Hiriko Driving Mobility در منظقه Basque تشکیل شد و با استفاده طرح ارائه شده از این ماشین، تعدادی از آن را تولید کرد.
NASA MRV
اتومبیل خودروان F 015 مرسدس
EDAG Light Cocoon
این خودروی مفهومی در نمایشگاه ماشین سال ۲۰۱۵ ژنو رونمایی شد. بدنه این ماشین از نوعی ماده عایق دربرابر هوا ساخته شده و اسکلت آن با استفاده از پرینترهای سه بعدی چاپ شده است.پوشش خارجی این ماشین از نوعی ماده نرم به نام Texapore تهیه گردیده و درست در زیر آن تعدادی صفحه نورتاب تعبیه شده که ظاهری درخشان و در عین حال منحصربفرد به آن می بخشد.
Swarm taillight
کمپانی آئودی فناوری نور زنبوری OLED خود (swarm taillight) را در سال ۲۰۱۳ رونمایی کرد و حالا با خودروی مفهومی جدیدش به نام ماتریکس بازگشته است.
این ماشین، درست مانند EDAG Light Cocoon و شاید واقع گرایانه تر از Fun Vii و با این هدف طراحی شد که تکنولوژی روشنایی مذکور را در داخل بدنه ماشین به نمایش بگذارد.