دنیای سرعت دنیای هیجان محض است که گاهی بی حدومرز است و گاهی کاملا محدود میشود. یکی از نخستین موضوعاتی که با شنیدن واژه سرعت به ذهنمان خطور میکند، رانندگی است. تاکنون برایتان پیش آمده که یکجا با سریعترین خودروهایی که تا به امروز ساخته شدهاند، روبرو شوید؟ منظورمان خودروهایی است که مطابق با قوانین جادهای طراحی شده و به تولید رسیدهاند. البته به جز اولین خودروی یعنی وِلو، این فهرست شامل خودروهای پس از جنگ جهانی دوم است که حداقل ۲۰ دستگاه از مدل رکوردشکن آنها تولید شده باشد، به استثنای هنسی ونوم جدید که در آینده نه چندان دور به این رقم دست مییابد.
۱۸۹۴/۱۲۷۳ – بنز Velo با سرعت ۱۹ کیلومتر بر ساعت
Velo نخستین خودروی تولیدی واقعی و قاعدتا سریعترین خودروی تولیدی در آن زمان نیز بوده است. سازنده وِلو کارل بنز بود. از این خودرو در سال ۱۸۹۴/۱۲۷۳، ۶۷ دستگاه و در سال بعد، ۱۳۴ دستگاه ساخته شد. همه آنها توسط موتوری ۱ لیتری با قدرت ۳٫۵ اسب بخار تغذیه میشدند.
۱۹۴۹/۱۳۲۸ – جگوار XK120 با سرعت ۱۹۹٫۵ کیلومتر بر ساعت
این خودروی انگلیسی تمام عیار زندگی خود را به عنوان یک خودروی کانسپت (مفهومی) در سال ۱۹۴۸ در موتورشوی لندن آغاز کرد. مدل کانورتبل (تبدیلشونده) XK120 همچنین برای نمایش موتور ۶ سیلندر و نیرومند جگوار که تا سال ۱۹۹۲/۱۳۷۱ حضور پررنگی داشت، مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن که شاهزاده تایلند با مدل تولیدی مسابقهای سیلوراستون ۱۹۴۹ گشتی زد، جگوار این خودرو را به مجلات خودرو قرض میداد. بیشینه سرعت آن ۲۰۰٫۵ کیلومتر بر ساعت بود و شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۱۰ ثانیه به طول میانجامید. در حالی که مصرف سوخت آن تنها ۸٫۴۲ کیلومتر بر لیتر بود.
۱۹۵۵/۱۳۳۴ – مرسدسبنز ۳۰۰SL با سرعت ۲۲۵٫۳ کیلومتر بر ساعت
مدل خیرهکننده SL بر پایه مدل مسابقهای ۱۹۵۲/۱۳۳۱ ۳۰۰SL ساخته شده بود. چارچوب فضایی لولهای و کاپوت، درها و در صندوق آلومینیومی بر این مدل قرار گرفته بود. همچنین یک گزینه اختیاری پانلهای تمام آلومینیومی نیز وجود داشت که مشتریان متمولتر میتوانستند از آن بهرهمند شده و وزن خودرو را تا ۸۰ کیلوگرم کاهش دهند. اما رمز موفقیت SL در آیرودینامیک منحصربفرد آن نهفته بود. در آن زمان SL از چنان بیشینه سرعتی بهره مند بود که آن را به گلوله سرعت تشبیه میکردند. برجستگیهای روی قوس چرخها در کاهش نیروی مقاومت هوا (درگ) تاثیرگذار بود.
۱۹۵۸/۱۳۳۷ – استون مارتین DB4 با سرعت ۲۲۶٫۹ کیلومتر بر ساعت
این خودروی نفسگیر توسط کمپانی کاروتزریا تورینگ طراحی شده بود، اما بر خلاف طراحی و شاسی لولهای ایتالیایی آن، در نیوپورت ساخته شد. در مسابقهای به سال ۱۹۶۰/۱۳۳۹ یک نمونه آزمایشی از DB4 توانست رقیب خود، ۳۰۰SL را با تفاوت ۱٫۶ کیلومتر بر ساعت شکست دهد.
۱۹۶۳/۱۳۴۲ – Iso Rivolta Grifo A3 / L 327 با سرعت ۲۲۶٫۹ کیلومتر بر ساعت
بدون شک خودروی حباب مانند و کوچک Isetta را میشناسید و حتما شما هم گمان کردهاید که این مدل توسط کمپانی بی.ام.و طراحی شده، اما سخت در اشتباهید! این مدل ابتدا به دست ایزو ریولتو طراحی و بعد مجوز آن به بی.ام.و فروخته شد. بدینترتیب کمپانی پول کافی برای پروژههای بزرگتر و ساخت جیتیهای بیمانند را بدست آورد.
۱۹۶۷/۱۳۴۶ – لامبورگینی میورا P400 با سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت
نام میورا از ابتدا با جذابیت و زیبایی پیوند خورده بود. موتور ۳٫۹ لیتری، ۱۲ سیلندر و V شکل آن که به صورت متقاطع نصب شده بود، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. در نتیجه شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن تنها ۷ ثانیه طول میکشید. از مدل اولیه P400s تنها ۲۷۵ دستگاه ساخته شد. یکی از این مدلها توسط مجله موتور مورد آزمایش قرار گرفت و بیشینه سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت را بدست آورد.
۱۹۶۸/۱۳۴۷ – Ferrari 365 Daytona GTB/4 با سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت
این خودرو شبیه به یک Rover SD1 بود، اما پا را بسیار فراتر گذاشته و بیشینه سرعت چشمگیرتری به نمایش میگذاشت. از طرف دیگر برخلاف لامبورگینی میورا که در آن زمان رقیب Daytona به حساب میآمد، از یک ساختار سنتی موتور جلو و چرخهای محرک عقب سود میجست.
۱۹۸۴/۱۳۶۳ – فراری ۲۸۸ GTO با سرعت ۳۰۲٫۵ کیلومتر بر ساعت
این مدل که از نمونه اولیه خود یعنی GTO 250 بسیار خوش ساختتر است، به عنوان یک سری مسابقهای خیابانی ساخته شد. موتور مجهز به توربوشارژر آن در بخش میانه خودرو جاسازی شده بود ،اما فراری سیریناپذیر حتی از شکستن رکورد سرعت خودروهای خود نیز دستبردار نبود.
۱۹۸۶/۱۳۶۵ – پورشه ۹۵۹ با سرعت ۳۱۲٫۸ کیلومتر بر ساعت
این مدل هم رقیب سرسخت فراری F40 بود که ویژگیهایی چنان بدیع ارائه میکرد که تا آن زمان صنعت خودروسازی به خود ندیده بود. چرخهای منیزیومی، حسگر فشار هوا، تنظیم خودکار ارتفاع و امکاناتی دیگر که به راحتی توضیح میداد چرا بیل گیتس یکی از این خودروها را خریداری کرد. ناگفته نماند که در آن زمان، او از جمله معدود کسانی بود که قدرت خرید این خودروی گرانقیمت را داشت. این مدل همانطور که حدس میزنید، موتور عقب بود در حالی که به توربوشارژر مجهز بوده و ۴۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۳٫۷ ثانیه و بیشینه سرعتش ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت بود.
۱۹۸۷/۱۳۶۶ – فراری F40 با سرعت ۳۲۶ کیلومتر بر ساعت
از اول هم قرار نبود مارانلو دست روی دست بگذارد و نظارهگر ربوده شدن رکورد سرعت خود توسط آلمانها باشد. فراری با همت فراوان F40 را روی کار آورد که در مقایسه با پورشه ۹۵۹، ۳۸ اسب بخار قدرت بیشتر و ۲۵۰ کیلوگرم وزن کمتری داشت. این خودرو به طور رسمی نخستین خودروی تولیدی سریعتر از EVOLUTION بود. رنگآمیزی بدنه به شکلی انجام شده که بافت فیبرکربنی زیر آن مشخص باشد. هرچند دستگیرههای در چنگی به دل نمیزنند، اما F40 در حد نور سریع میراند.
۱۹۹۱/۱۳۷۰ – بوگاتی EB110 GT با سرعت ۳۳۶٫۳ کیلومتر بر ساعت
این افسانه فراموش شده EB110 است که از یک شاسی فیبرکربنی سود میجوید. شاسی EB110 که توسط کمپانی ساخت هواپیمای Aéropsatiale ساخته شده، از سیستم تعلیق دوجناقه برخوردار است. این مدل از حمایت مایکل شوماخر (قهرمان رقابتهای فرمولوان) نیز برخوردار بود؛ او یک مدل زردرنگ EB110 را خریداری کرد. اما برگ برنده EB110 چیزی نبود جز موتور ۳٫۵ لیتری و۶۰ سوپاپ آن که از ساختار ۱۲ سیلندر و V شکل بهرهمند و به چهار توربوشارژر مجهز بود. شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۴٫۲ ثانیه به طول میانجامید و با بیشینه سرعت ۳۳۶٫۳ کیلومتر بر ساعت به معنای واقع عصر رقابت سوپراسپرتها را آغاز کرد. از این پس بود که قلمروی پادشاهی بوگاتی وسعت یافت.
۱۹۹۲/۱۳۷۱ – جگوار XJ220 با سرعت ۳۴۲٫۷ کیلومتر بر ساعت
با وجود این که XJ220 فروش قابل توجهی نداشت و انتظارات مشتریان را آن گونه که باید برآورده نکرد، به بیشینه سرعت ۳۴۲٫۷ کیلومتر بر ساعت دست یافت و رکورد سرعت سوپراسپرتهای قبلی را شکست. شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این مدل ۳٫۶ ثانیه به طول میانجامید. منبع تامین نیروی آن را یک موتور ۳٫۵ لیتری، ۶ سیلندر و Vشکل دوتوربویی تشکیل میداد در حالی که کمپانی پیشتر وعده یک موتور ۱۲ سیلندر و V شکل را داده بود.
۱۹۹۳/۱۳۷۲ – مک لارن F1 با سرعت ۳۸۶٫۴ کیلومتر بر ساعت
مک لارن F1 مجموعهای از ویژگیهای عجیب و غریب و جالب را به نمایش میگذارد؛ این مدل در سال ۱۹۹۳/۱۳۷۲، ۵۰۰ هزار دلار قیمت داشت، نخستین خودروی تولیدی با بدنه فیبرکربنی بود و محفظه موتور آن برای انعکاس گرما طلا اندود شده بود. از طرف دیگر F1 به یک جعبه دنده از نو طراحی شده احتیاج داشت، چرا که هیچ جعبهدندهای قادر به کنترل گشتاور موتور ۶٫۱ لیتری آن (ساخت بی.ام.و) نبود. F1 در ظاهر و در عمل خیرهکننده بود. شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۳٫۲ ثانیه به طول میانجامید و رکورد سرعتش تا سالها شکسته نشد.
۲۰۰۵/۱۳۸۴ – بوگاتی ویرون با سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت
بالاخره بوگاتی موفق شد افتخار از دست رفته را دوباره به چنگ آورد. زمانی که ویرون روی کار آمد، سریعترین، نیرومندترین و گران قیمتترین خودروی جهان بود. موتور ۸ لیتری و ۱۶ سیلندر آن که با آرایش W چیده شده بود، قادر به تولید ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۴۸٫۷ نیوتنمتر گشتاور بود در حالی که شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن تنها ۲٫۵ ثانیه؛ شتابگیری صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۷٫۳ ثانیه و صفر تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۱۶٫۷ ثانیه طول میکشید. همچنین بیشینه سرعت این خودرو ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت و وزن کل آن ۱۸۸۸ کیلوگرم بود.
۲۰۰۷/۱۳۸۶ – شلبی Supercars Ultimate Aero با سرعت ۴۱۲٫۲ کیلومتر بر ساعت
این خودروی نوگرا تقریبا به طور کامل از فیبرکربن ساخته شده و ویژگی بخصوص آن ترمزهای هوا در قسمت عقب است. با وجود این که شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۲٫۷۸ ثانیه به طول میانجامد، بیشینه سرعتش ۴۱۲٫۲ کیلومتر بر ساعت است که در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. بعد از آن که این رکورد هم بدست بوگاتی ویرون شکسته شد، جرود شلبی، مالک کمپانی اذعان داشت که برای بازپس گرفتن رکورد خود با کمپانی لاستیکسازی میشلن به همکاری پرداخته و به زودی رکورد نوربرینگ را خواهند شکست.
۲۰۱۰/۱۳۸۹ -بوگاتی ویرون Super Sport با سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت
باز هم بوگاتی و یک پیروزی دیگر. سوپراسپرت ویرون اساسا به این منظور طراحی شد تا بیچون و چرا، سریعترین خودروی تولیدی باشد که تا آن لحظه ساخته شده است. مدل استاندارد ویرون ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و سوپراسپرت ویرون ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
۲۰۱۴/۱۳۹۲ – Hennessey Venom GT با سرعت ۴۳۵٫۳ کیلومتر بر ساعت
و جدیدترین رکورد سرعت به کسی تعلق ندارد جز قهرمان سرعت یا بهتر بگوئیم سریعترین خودروی تولیدی در تاریخ، هنسی ونوم جی.تی. نیروی ۱۲۴۴ اسببخاری آن از یک موتور ۷ لیتری دوتوربویی، ۸ سیلندر و V شکل که ساخت جنرال موتورز است، تولید میشود و شتابگیری ۳۲ تا ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت آن ۷٫۷۱ ثانیه به طول انجامد. این خودرو در یک کلام دیوانه است و دیوانهوار میراند! درست است که بر خلاف ویرون، از ونوم هنوز به تعداد کافی تولید نشده و بعضی آن را یک خودروی تولیدی نمیشناسند، اما ۴۳۵٫۳ کیلومتر بر ساعت سرعتی نیست که بتوان به راحتی از آن چشمپوشی کرد.
در یک کلام، رکورد سرعت خودروهای جادهای در طول ۱۲۰ سال اخیر از ۱۹٫۳ به ۴۳۵٫۳ کیلومتر بر ساعت ارتقا یافته است. بنابراین پیش بینی میکنیم در سال ۲۱۳۴/۱۵۱۳ سریعترین خودروی تولیدی رکوردی حدود ۸۵۳ کیلومتر بر ساعت داشته باشد؛ کلاهتان را محکم بچسبید!