پنجشنبه، 20 اسفند 94 - 12:36

شکایت مشترکان موبایل نسبت به درج هزینه در قبوض بابت اینترنتی که استفاده نکرده‌اند، پیامک ارزش افزوده‌ای که درخواست نداده‌اند، رومینگی که به قیمت نجومی منطور شده و تماس با کشور خارجی که روحشان از آن بی خبر استُ بخشی از ابهامات قبوض موبایل است. فارس علت ابهامات را از اپراتور پیگیری کرده است.اگرچه روند استفاده از تلفن همراه در سرویس‌های مکالمه و دیتا به مرور افزایش یافته و مشترکان احساس می‌کنند با این حال میزان افزایش مبلغ صورت حساب با افزایش میزان مصرف تناسب ندارد.

cell-bill-shock.ju.top

اغلب این دسته از مشترکین گله‌مند از هزینه‌های اضافی صورت‌حساب نیز از دلیل این افزایش اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. جملاتی از جمله اینکه «اصلا از اینترنت استفاده نمی‌کنم اما هزینه اینترنت برایم منظور می‌شود»، «اصلا نمی‌دانم سرویس ارزش افزوده چیست اما هزینه ارزش افزوده در قبض دارم»، «استفاده چندانی از پیامک نمی‌کنم اما هزینه پیامک برایم زیاد منظور می‌شود»، «میزان مکالماتم نسبت به دوره قبل تفاوت چندانی نداشته اما صورت حسابم دو برابر شده است» و بسیاری از گلایه‌های دیگر تاکنون بارها آنها را شنیده‌ام.در پیگیری این موضوع، تمام روش‌ها و علت‌هایی که ممکن است به این نارضایتی‌ها ختم شود را بررسی کرده‌ایم.

اخذ هزینه اینترنت از مشترکی که اینترنت استفاده نمی‌کند

بعضی از مشترکین موبایل می‌گویند در حالیکه اصلا از اینترنت موبایل استفاده نکرده‌اند، اما در قبضشان هزنیه اینترنت درج شده است.

اپراتور در پاسخ به این گلایه احتمال فعال بودن دیتای گوشی مشترک را اعلام کرد. اپراتور توضیح داد: روی گوشی برخی مشترکان گزینه اینترنت فعال است و آنها هیچ بسته فعالی ندارند و پس از صدور قبض مشخص می‌شود که تعرفه به صورت آزاد برایشان محاسبه شده است. بدیهی است که در چنین شرایطی مشترک باید هزینه بیشتری بپردازد.

همچنین برخی از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای تلفن همراه به صورت خودکار آپدیت می‌شوند و مشترک متوجه آن نیست.

اپراتور همچنین به مشترکان توضیح داد: اگر از اینترنت استفاده می‌کنید حتما یکی از بسته‌هایی که به کارتان می‌آید را خریداری کنید و اگر از اینترنت استفاده نمی‌کنید اما هزینه برایتان منظور می‌شود، دیتای گوشی خود را خاموش کنید تا در مواقعی که نمی‌خواهید از اینترنت سیم‌کارت خود استفاده نکنید و برنامه‌های گوشی امکان آپدیت شدن نداشته باشند.

نارضایتی مشترکان از هزینه پیامک‌های ارزش افزوده ناخوانده/ از مسابقه‌ها و نظرسنجی‌ها بترسید
هزینه پیامک‌های ارزش افزوده در صدر موارد گلایه‌‌دار است. بسیاری از مشترکان از بابت ردیف هزینه «ارزش افزوده » در قبوض اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و از هزینه‌ای به اجبار می‌پردازند نارضایتی هستند.

در این‌باره قواعدی وجود دارد که بسیاری از مشترکان از آنها بی‌اطلاع هستند. از جمله اینکه مشترک حتما باید توجه داشته باشد که اولین پیامک ارزش افزوده‌ای که از یک سرشماره برایش ارسال می‌شود هیچ هزینه‌ای ندارد.

این همان پیامکی است که به مشترک می‌گوید در صورت استفاده از خدمات آن، مبلغ مشخصی از حساب آنها کسر می‌شود. اما اگر مشترک به این پیام جواب دهد و عضو آن سرویس شود، هر پیامکی که از آن سرشماره برایش بیاید هزینه خواهد داشت.

برخی مشترکان به اشتباه تصور می‌کنند در ازای پیامکی که ارسال می‌کنند باید پول بپردازند و پیامکی که برایشان ارسال می‌شود هزینه‌ای ندارد که این اشتباه باعث بی‌توجهی به پیامکی‌های ارزش افزوده هر روز و در نهایت هزینه ارزش افزوده روی قبوض می‌شود.

البته با توجه به اینکه این روزها بسیاری از پیامک‌های ارزش افزوده در قالبی نه چندان واضح و برای مثال تحت عنوان مسابقه همراه با جایزه، مشترک را وسوسه می‌کنند، افراد باید در مسابقات و نظرسنجی‌های پیامکی که شرکت می‌کنند بسیار دقت کنند زیرا امروزه دیگر بسیاری از این نظرسنجی‌های به ظاهر ساده، یک سرویس ارزش افزوده و دارای هزینه هستند.

صورت حساب‌گران پس از سفرهای خارجی

اغلب افرادی که برای دفعات اول به سفرهای خارجی می‌روند، در بازگشت، از هزینه گران صورت حساب موبایل گلایه دارند. آنها اعلام می‌کنند با اینکه حواسشان به این موضوع بوده اما با چند دقیقه مکالمه یا کمی استفاده از اینترنت صورت حساب چند صدهزار تومانی برایشان محاسبه شده است.

رومینگ بین‌الملل به معنای استفاده از تلفن همراه برای ارسال یا دریافت صوت، دیتا و پیامک هنگام مسافرت به خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش شبکه اپراتور کشور مبدا است که در این حالت از شبکه‌های تلفن همراه کشور مقصد استفاده می‌شود. هزینه رومینگ به علت استفاده از شبکه اپراتور کشور میزبان است و این هزینه را هم اپراتور کشور میزبان محاسبه می‌کند.

مشترکی که قصد استفاده از سیم‌کارت ایرانی در سفرهای خارجی را دارد باید قبل از سفر از هزینه‌های مربوطه کسب اطلاع کند. زیرا در برخی مقاصد استفاده از سیم‌کارت خارجی به صرفه‌تر از قرارداد رومینگ بین اپراتور ایرانی و خارجی است.

اپراتور در پاسخ به این گلایه توضیحاتی را ارائه کرده است. پایه این توضیح بر مبنای تعرفه گران‌تر و محاسبه دقیقه‌ای مکالمات رومینگ بود.

اپراتور می‌گوید: کمترین تعرفه‌های رومینگ دقیقه‌ای چند صد تومان و در مقایسه با تعرفه‌های داخلی گران‌تر هستند. علاوه بر اینکه دریافت تماس در کشور میزبان حتی اگر یک ثانیه هم باشد، هزینه یک دقیقه را دارد و بسیاری از مشترکان از این موضوع بی‌اطلاع هستند. مجموع این عوامل باعث سنگین شدن رقم رومینگ در قبوض می‌شود.

اپراتور همچنین یادآور شد: از آنجا که هزینه رومینگ توسط اپراتور کشور میزبان محاسبه می‌شود ممکن است هزینه مربوطه در قبض ماه بعد برای مشترک منظور شود و با توجه به گذشت دوره مشترک به اشتباه تصور می‌کند هزینه فعلی مربوط به دوره بعد از سفر است.

هزینه غیرمعقول بابت پیامک‌های ارسال نشده

پیامک از دیگر موضوعات مورد اعتراض مشترکان است. با روی کار آمدن پیام‌رسان‌ها و افزایش اقبال تلگرام، استفاده از پیامک کاهش یافته است،در عین حال بسیاری از مشترکان هزینه‌هایی که بابت پیامک در قبوض می‌بینند را غیرمنطقی می‌دانند. آنها اعلام می‌کنند در حالی که دیگر استفاده چندانی از پیامک ندارند یا دیگر پیامکی‌های طولانی ارسال نمی‌کنند محاسبه هزینه چند ده‌هزار تومانی بابت پیامک منطقی نیست.

پیش از این، در گزارشی با عنوان « دردسر گوشی‌ آیفون برای ایرانی‌ها» از موضوع هزینه بالای پیامک‌ها در قبوض نوشته بودیم. در این بررسی مشخص شد بعضی از نرم‌افزارها و برنامه‌های موبایل برای تائید نصب، پیامکی ارسال می‌کنند که هزینه آن پیامک، بین‌الملل محاسبه می‌شود.

از جمله اینکه در تجربه کار با محصولات اپل متوجه شده‌ایم که اپل آی‌.دی برخی کاربران ایرانی، هنگام verify شدن سرویس FaceTime و Imessage پیامکی به مقصد سرور اپل در انگلیس ارسال می‌‌کند که به دلیل پاسخ نگرفتن عمل ارسال پیامک تکرار می‌‌شود. نتیجه این اتفاق به درج هزینه‌ پیامک در قبوض یا کسر شارژ بابت پیامک بین‌الملل منجر می‌‌شود.

درج هزینه تماس بین‌الملل در قبض و بی‌اطلاعی مشترک
گاهی برخی مشترکان با گلایه از رقم سنگین قبوض به دفاتر ارتباطی مراجعه می‌کنند و با رویت قبض، درج هزینه تماس بین‌الملل شگفت‌زده می‌شوند. این در حالی است که این دسته از مشترکان کاملا از این تماس‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند هرگز تماسی با کشور دیگری نداشته‌اند.

در پیگیری برای مشخص شدن علت این موضوع، اپراتور تائید کرد که در این‌باره شکایت‌هایی دریافت کرده است. اپراتور اعلام کرد: در موضوعات این چنینی، با بررسی‌های فنی متخصصان امنیتی مشخص شده که در اغلب این موارد مشترک قربانی هک شده است که اغلب این موارد در پی نصب برخی بدافزارهای غیرمعتبر از منابع غیر موثق صورت گرفته است.

اپراتور توضیح داد: با مراجعه مشترکان در موارد متعددی بدافزارهایی شناسایی شده‌اند که بدون اطلاع مشترک به برقراری ارتباط از یک کشور به کشور دیگر و با واسطه‌گری سیم‌کارت هک شده اقدام می‌کنند که معمولا نیز کشور مقصد از جمله کشورهای دارای هزینه تماس گران از ایران است. هزینه این تماس به صورت بین‌الملل و با رقم‌های سنگین برای مشترک محاسبه شود.

logo-samandehi