مهندس سید حسن علوی دارای کارشناسی کامپیوتر و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع که در حوزه فناوری اطلاعات استان اصفهان و ایران چهره ای شناخته شده ای هستند.وی با ۱۹ سال سابقه فعالیت ، در حال حاضر مدیریت فن آوری اطلاعات و شبکه دولت را رهبری میکنند. در گفتگویی صمیمانه صحبت ها و نظرات ارزشمند ایشان را در خصوص وضعیت فناوری اطلاعات استان اصفهان در بخش دولتی و بخش خصوصی جویا شدیم.
بعنوان اولین سوال بفرمایید مدیریت اطلاعات فناوری اطلاعات استانداری چه وظایفی را برعهده دارد؟
دفتر فناوری اطلاعات استانداری با توجه به ماهیت خود،یکسری وظایف حاکمیتی دارد که میتوان به نظارت کلان بر حوزه فناوری اطلاعات استان، ،نظارت بر دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ICT روستایی،هماهنگی و تجزیه و تحلیل در برون سپاری سرویس های سایر دستگاه ها ،هماهنگی لازم میان سایر دستگاه های دولتی که در بخشهای مختلف این حوزه فعالیت می کنند، اشاره کرد.
این هماهنگی نیازمند ارتباط موثر و شناخت لازم با اعضای مختلف این حوزه می باشد.همانطور که مستحضرید این حوزه از چند بخش تشکیل شده است.یکی ازاین بخشها، زیر مجموعه های دولتی که دستگاهای زیرربط تخصصی سازمان فناوری اطلاعات می باشد و سایر دستگاه های دولتی که در آن بخش فناوری اطلاعات بصورت فعال وجود است که وظایف خاص خود را انجام میدهند.یال دیگر این حوزه فعالین بخش خصوصی است که بنده اعتقاد دارم با توجه به شعار سال اقتصاد مقاومتی، نقش دولت نظارت،کنترل و بسترسازی می باشد و این بخش خصوصی است که بایستی فعالیتی به نحو احسنت داشته باشد.از دیدگاه من بخش خصوصی اصفهان ، سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان و اتحادیه صنف فناوری اطلاعات و سایر بخشهایی که در این حوزه فعالیت دارند دارای پتانسیل های زیادی هستند . وجود دانشگاه های معتبر ،مراکز علمی و فرهیختگانی این استان ، بار مسئولیت و وظایف ما را سنگین تر می کند.
جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سند ملی پیشرفت استان اصفهان کجاست؟
سند توسعه الکترونیک در سال ۸۷ بر اساس مدل UNDP سازمان ملل تدوین شد.این سند دارای چارچوبی از جمله زیرساخت،منابع انسانی،توانمندسازها و نهاد ها و بخش خثوصی می باشد که بروی این سند کار شد.سند برنامه ی اجرایی نیست و یک نقشه راه است.ما براساس این سند کارگروه هایی را تشکیل دادیم و با ارتباطاتی که با سازمان فناوری اطلاعات ایران و سایر دستگاه ها و اسناد بالادستی، یک سند و برنامه ی اجرایی توسعه دولت الکترونیک را برای اولین بار در استان اصفهان تدوین نمودیم که تایید وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات محترم را نیز گرفت.
پروژه های دیگری نیز در دست اجرا داریم که میتوان به رونمایی مرکز ملی تبادل اطلاعات IX برای اولین بار در کشور در استان اصفهان،سامانه ی ثبت اطلاعات مکان محور برای اولین بار در کشور در استان اصفهان و پروژه ملی GNAF اشاره کرد.
برای پیاده سازی دولت الکترونیک ۳ پارامتر اطلاعات هویتی مکان محور،اطلاعات هویت افراد و اطلاعات مالی لازم است که اگر بتوانیم این ۳ فاکتور را پیاده سازی کنیم عملا زیرساخت دولت الکترونیک آماده است که مورد قبول متولین امر هم می باشد .ما در استان اصفهان در این راستا فعالیت میکنیم.پروژه GNAF که بنده عضو کارگروه ملی این پروژه هستم یکی از این فاکتورها می باشد که استان اصفهان یکی از معدود استانهای کشور در حال پیاده سازی این زیر ساخت می باشد.ما از توان بخش خصوصی نیز در این پروژه کمک میگیریم.تمام تلاش خود را برای عقب نماندن از اسناد بالادستی صورت میدهیم که دلیل آن را داشتن پتانسیل فنی و علمی از جمله دانشگاه ها،شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان،بخش خصوصی،صنف و سایر مراکز در استان اصفهان میتوان بیان کرد.
نگاه مسئولین به توسعه دولت الکترونیک در استان اصفهان چگونه است؟
با توجه به پروژه هایی که در دست اجرا داریم یکی از اولویت های اصلی استاندار محترم استان آقای دکتر زرگرپور ،حوزه فناوری اطلاعات و موضوع پیاده سازی توسعه دولت الکترونیک می باشد و پیاده سازی دولت الکترونیک را یکی از آرزوهای خود عنوان میکنند و پیگیر بودن استاندار محترم در خصوص این موضوع ، اهمیت فناوری اطلاعات را از نظر ایشان مشخص میکند که به طبع این پیگیری، سایر مسئولین و متولیان امر هم با توجه به همگرایی خوبی که در استان وجود دارد وظایف خود را انجام میدهند.لازم به ذکر است که در گذشته شاهد چنین وحدت رویه ای نبوده ایم.
حوزه فناوری اطلاعات استان اصفهان را چگونه ارزیابی میکنید؟نقاط قوت و نقاط ضعف در این حوزه را بفرمایید.
در این خصوص حرفهای زیادی برای گفتن وجود دارد.می توان به آینده خوش بین بود. بر اساس وظایف قانونی خود چارچوبی داریم که در این چارچوب سعی میکنیم اهداف را پیش ببریم.وضعیت آی تی استان را ایده آل نمی بینم ولی ما حداکتر تلاش خود را در این حوزه صورت میدهیم.یکی از نقاط ضعف چالش اقتصادی است که کشور با آن دست به گریبان می باشد.چالش اقتصادی مختص امروز یا دیروز یا چند سال اخیر نیست.ما اعتقاد به مقاومت با توجه به اقتصاد مقاومتی داریم .اقتصاد مقاومتی فاکتورهایی دارد که بایستی این فاکتورها رعایت شود.ما اگر به مردم اعتماد کنیم ،مردم بقیه امور را انجام میدهند.اعتقاد دارم اعتماد به مردم همیشه موجب همگرایی بوده است.متولیان و سازمانهای فعال در این حوزه بایستی شیوه برخورد و تعامل خود را با مردم اصلاح کنند.از نقاط مثبت این موضوع میتوان به ایجاد همگرایی در بین مجموعه ی فناوری اطلاعات استان اشاره کرد که ماحصل این همگرایی را میتوانید در پروژه های زیرساختی که در دست اجرا داریم مشاهده کنید.در اینجا لازم است اشاره کنم بنده انتقاد پذیرم.هر شخصی نقد منصافه مبتنی بر پیشرفت و توسعه ارایه دهد پذیرفته و سعی در برطرف نمودن آن برای دستیابی به اهداف و توسعه ی حوزه آی تی خواهم کرد.
امسال چه بودجه ای را صرف این حوزه کردید و در کدام بخشها هزینه شده است؟
همانطور که میدانید دولت با کمبود بودجه مواجه است.در سالهای گذشته اختصاص ردیفهای بودجه ای به بخش های مختلف را شاهد بودیم.در حال حاضر سعی ما مدیریت این بودجه بوده است و تلاش کرده ایم سهم استان اصفهان را از پایتخت اخذ کنیم.همانطور که در خصوص پروژه های در دست اجرا عنوان شد یکسری فعالیتهایی در استان برای اولین بار در کشور در اصفهان در حال انجام است که برای اجرایی شدن نیازمند هزینه و بودجه می باشد که نتیجه ی تلاش ما و سایر همکاران بوده است که توسط هر نهادی صورت گرفته باشد مهم این است که این کار در استان اصفهان انجام شده است.برای بودجه سال ۹۶ نیز با سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان تعاملات سازنده ای در راستای توسعه دولت الکترونیک داریم.
آیا کارگروه توسعه دولت الکترونیک در استان تشکیل شده است؟اهداف این کارگروه چیست؟
بله.با توجه به نوع فعالیتی که در این حوزه داریم کمیته ها و کارگروه هایی ایجاد شد که بتواند در حوزه های مختلف مسایل را تجزیه و تحلیل کند.این کار گروه از حدود دو سال پیش شروع به فعالیت جدی نمود. یکی از دغدغه های مدیریت ارشد استان ،آقای دکتر زرگرپوراستاندار اصفهان پیاده سازی توسعه دولت الکترونیک است که بارها این موضوع را از ما پیگیری می کنند .
برای عملیاتی نمودن این موضوع یک کمیته فنی زیرنظر کارگروه توسعه دولت الکترونیک تشکیل شد که وظیفه آن ارزیابی فنی و انجام مذاکرات در لایه های کارشناسی و مدیریتی می باشد تا مصوبه خود را در کارگروه توسعه ی دولت الکترونیک بگیرد تا جنبه ی قانونی پیدا کند.همانطور که میدانید پیاده سازی توسعه ی دولت الکترونیک به الزاماتی نیاز دارد و با توجه به جدید بودن موضوع ،نیازمند بررسی های دقیق و دور از تعجیل میباشد که با سرعت در حال بررسی و آماده سازی زیرساخت های لازم هستیم که امیدواریم رضایت استفاده کنندگان را بهمراه داشته باشد.
یکی از موضوعات اساسی که در توسعه دولت الکترونیک می باشد رعایت مسایل امنیتی و فضای سایبری می باشد.امنیتی کردن فضای سایبری به معنی محدود سازی این فضا نیست بلکه به معنی پالایش و ایمن سازی محتوای فضای سایبری می باشد که دارای چارچوب مختص خود می باشد.توسعه ی دولت الکترونیک بدون فضای امن میسر نخواهد بود.
وضعیت فعلی استان در دسترسی شهروندان به خدمات الکترونیکی چگونه است؟
این موارد بستگی به داشتن یک پنجره واحد یا یک پرتال واحد می باشد.مطمئنا سایر دستگاه های کشوری و استانی خدمات الکترونیکی مختص به سرویس های خود را دارند و هر روز این سرویس ها افزایش می یابد.هنر مدیر فناوری استان و سایر دستگاه های زیر مجموع در این است که تمامی این سرویس ها را سامان داده تا در قالب یک پرتال واحد به مردم با دسترسی آسانتر ارایه خدمات داشته باشند که تمامی این موارد با پروژه هایی چون مرکز ملی IX، سامانه ی ثبت اطلاعات مکان محور و GNAF امکان پذیر می شود.
به نظر شما توسعه شبکه دولت به عنوان زیرساخت اصلی ارتباطات بین دستگاهی چه اهمیتی دارد؟
شبکه دولت توسط نهاد ریاست جمهوری پشتیبانی می شود و دستگاه هایی که به شبکه دولت متصل باشند میتوانند از سرویس های موجود این شبکه استفاده کنند.ما در این حوزه بعنوان اولین استان،که در سالیان دور توانستیم شبکه دولت را ایجاد و دستگاه های زیادی را در یک بستر امن وارد کنیم.
تعداد دفاتر پیشخوان دولت در استان چه تعداد است؟ و برنامه های استانداری برای واگذاری بیشتر خدمات دولت به این دفاتر چیست؟
یکی از شاخص های توسعه دولت الکترونیک برون سپاری می باشدکه شامل برون سپاری سرویس ها و خدمات دستگاه ها،نحوه ی برون سپاری و مراکز نقاط تماس مردم با این سرویسها می باشد.دفاتر پیشخوان دولت یکی از این نقاط تماس می باشد.کارگروه دفاتر پیشخوان دولت با ریاست استانداری ودبیری سازمان تنظیم مقررات و رئیس انجمن دفاتر پیشخوان در حال حاضر با کمیته فنی این کارگروه در استانداری تشکیل شده است.در خصوص ارایه خدمات بیشتر با توجه به بازدیدهایی که از دستگاه های دولتی انجام میشود برون سپاری کردن سرویس ها می باشد.نکته ای که در خصوص برون سپاری خدمات دستگاه ها وجود دارد این است که بسیاری از سرویسهای دستگاه ها، محلی نیستند و متصل به مرکز اصلی در تهران می باشد که با پیگیری چند استان همزمان بعنوان خواسته ی استانی میتوان موفق به برون سپاری سرویسهای بیشتری نمود.در همین راستا تعاملاتی با تهران و مراکز دیگر استانها داشته ایم.
با توجه به وضعیت رشد استارتاپ ها و کارآفرینی در اصفهان،آیا استانداری در راستای حمایت از طرح ها و ایده های فعالینIT اقدامی موثر صورت داده است؟
یکی از فعالیتهایی که بصورت میدانی انجام می شود بازدید از سازمانها و نهادها با ارسال یک فرم در پنج محور می باشد.این فرم قبل از بازدید ارسال شده و نظرات مسئول یا کارشناس فناوری اطلاعات سازمان مربوطه اخذ می شود .این همراهی در افزایش کیفیت ارایه شده به مردم و عملکرد سازمان مربوطه بسیارتاثیرگذار می باشد که تمامی فعالیتهای صورت گرفته جهت رضایت مردم و بهبود وضعیت کسب وکار میباشد.یکی از دغدغه های موجود فضای کسب و کار در این حوزه می باشد که به شدت نسبت به رویه ی فعلی انتقاد داریم و تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط صورت میدهیم.پیشنهاد من این است که شرکتها بیزنس پلنهای خود را در راستای رشد و توسعه کسب و کار ارایه دهند.مدیرید فناوری اطلاعات استانداری پس از بررسی های لازم اقدامات معمول را صورت خواهد داد.
در حوزه ی کسب وکارها فعالیت زیادی از سوی نهادهای مختلف انجام شده که میتوان به راه اندازی شتاب دهنده ها،اختصاص وام به ایده ها اشاره کرد.تمامی موارد پس از رصد ، حمایت شد تا به نتیجه برسد.
در خصوص اتاق فکر فناوری اطلاعات استان که تاکنون جلسات متعددی برگزار شده است،خروجی و نتایج این جلسات را بفرمایید.
ایده ی راه اندازی اتاق فکر در سال ۹۳ از استانداری آغاز شد و با رویکرد همگرایی تمامی بخشها با محوریت بخش خصوصی ایجاد شد.دانشگاهیان ،فرهیختگان و بخش خصوصی صاحب فکر می باشند.اتاق فکر بایستی ایده و فکر جدید خلق کند.برای موثر واقع شدن اتاق فکر ما از هر دانشگاه یک نماینده ،نمایندگان بخش خصوصی و حوزه ICT استان بهمراه بخش دولتی دعوت نمودیم.خروجی اتاق فکر را میتوان در پروژه های استانی شاهد باشیم.
ضمن تشکر از فرصتی که به ما دادید سخنان پایانی خود را بفرمایید.
حوزه فناوری اطلاعات جای کار بسیاری دارد.با توجه به مشکلاتی چون آلودگی هوا و خشکسالی در اصفهان ، میتوان با استفاده از آی تی و تکنولوژی هایی چون رایانش ابری،اینترنت اشیاء،شهر الکترونیکی وشهروند الکترونیک با بالا بردن بهره وری ،بر این مشکلات فائق آمد. به نظرم استان اصفهان میتواند بعنوان یک استان پیشرو و بنچ مارک برای دیگر استانها در حوزه فناوری اطلاعات شناخته شود.بنده از تک تک فعالین این حوزه بابت فعالیتهای مفیدشان تشکر میکنم.چون همین همگرایی و همفکری عامل موفقیت استان در حوزه فناوری اطلاعات استان اصفهان بوده است و یکی از مواردی که میتواند صنعت آی تی اصفهان را رونق دهد همدلی و هماهنگی بین تمامی بازیگران این عرصه می باشد.