فراویزیت پلتفرم سلامتی است که با هدف ارتقا سطح سلامت جامعه و سهولت ارتباط پزشکان و مردم شروع به کار کرد. فراویزیت با ارایه سرویسهای مختلف در تلاش است تا سلامتی را در دسترس همگان قرار دهد. فراویزیت اطلاعات ۸۵۰ پزشک و مرکز درمانی را به صورت ثبت شده دارد و کاربران فراویزیت با کمک درگاه هوشمند میتوانند سریعتر و راحتتر از گذشته پزشک خود را بیابند و نوبت خود را از پزشک به صورت آنلاین دریافت کنند. در این گزارش با آقای مهندس مهدی اسماعیلی مدیر اجرایی و آقای مهندس محمدرضا سیاوش مدیرفنی فراویزیت به گفتگو نشستیم.
ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟
از سال ۹۲ بود که بعد از اینکه خداوند فرزندی به من(مهدی اسماعیلی) داد، مراجعه ی من به پزشک اطفال شروع شد و از همان زمان بود که این ایده در سر بنده پرورانده شد و به مرور و با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری و استفاده مردم از اپلیکیشن ها احساس کردم نیاز به این سامانه در جامعه بیمار و پزشکان به شدت ملموس می باشد و نهایتا در سال ۹۵ بود که این ایده را بصورت محرمانه با یکی از دوستان قدیم خود (جناب اقای سیاوش) مطرح کردم و از آن به بعد بصورت جدی به بررسی های میدانی و تحقیقات فراوانی پرداختیم و نهایتا در اواخر سال ۹۵ پس از جمع آوری گروه برنامه نویس شروع به ساخت نرم افزار نمودیم و در تیر ماه ۹۶ نرم افزار بهمراه اپلیکیشن اندروید برای بهره برداری به بازار ارائه شد
از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه تحقیقاتی انجام دادید؟
با توجه به پیش زمینه یی که از کمبود چنین نرم افزاری برای حل مشکلات بیماران و پزشکان در ذهن داشتم و همچنین مراجعات مکرر به پزشکان در نقاط مختلف شهر بدلیل درمان بیماری هایی که مربوط به نوزادان است روز به روز وجود چنین سامانه ای را بیشتر و بیشتر احساس میکردم تا جایی که حتی با پزشکان مختلف و دوستان و آشنایان در این مورد بصورت بحث های عمومی وارد صحبت می شدم لذا تصمیم گرفتم بصورت عملیاتی شروع به سناریو نویسی و راهکارهایی برای بر طرف کردن مشکلات بیمارن،پزشکان و منشی ها پیدا کنم.
در درجه اول برای رصد کردن احتمال وجود نرم افزار های مشابه، تحقیقاتی بصورت اینترنتی انجام دادیم که در این تحقیقات موارد زیر به دست آمد:
۱- روش نوبت دهی اینترنتی در خیلی از مراکز درمانی دولتی بخصوص بیمارستان های بنام بصورت پایلوت در حال بهره برداری بود که همگی دارای معایب زیاد از جمله باز بودن سایت ها در یک زمان خاص. عدم دریافت پول از بیمار و متعهد نبودن بیماران به نوبت ها گرفته شده.نداشتن یک اپلیکیشن و سهولت استفاده برای بیماران و از همه مهمتر اختصاص نوبت به همه بیماران در یک زمان مشخص و بدون برنامه ریزی شده بود
۲- وجود نرم افزار های مدیریت مطب که بروی کامپیوتر ها نصب می شود به تعداد زیاد و در سطح های مختلفی در بازار وجود داشت که همگی بدلیل استفاده اینترنت و گوشیهای هوشمند در میان مردم و منسوخ شدن چنین نرم افزار های ( تحت ویندوز ) بدلیل عدم ارتباط های به لحظه و آنلاین همچنین مشکلات پشیبانی که نرم افزار های تحت ویندوز داشتند و همچنین قیمت های بسیار بالا که توسط پزشکان استفاده نمی شد
۳- سامانه های مشابه سامانه فراویزیت در یکی دو شهر ایران وجود داشت که بصورت نه چندان جدی در حال فعالیت بوده اند و فقط در بستر وب و با دریافت مبالغ زیادی به پزشکان و بیماران ارائه می شد و این سامانه ها گاها بدون بررسی مشکلات بیماران و پزشکان و فقط و فقط به جنبه کسب درآمد و سودجویی طراحی شده بود و فارغ از اپلیکیشن نیز بودند
۴- حتی تحقیقاتی بصورت جدی و رسمی از سمت یکی از دانشگاه های کشور در این خصوص رصد شد که اطلاعات خوبی از قبیل مصاحبه با پزشکان ،منشی ها و بیماران در خصوص مزایا و معایب روش های نوبت دهی فعلی مطب ها وجود داشت که استفاده از این اطلاعات برای بهتر نوشتن سناریو به ما کمک کرد
چرا فراویزیت؟؟
منظور از فراویزیت این است که این سامانه نوبت دهی فراتر از یک نوبت دهی عمل میکند و با توجه به اهدافی که ما برای این سامانه در نظر گرفته بودیم دوست داشتیم نامی را انتخاب کنیم که ضمن نمایش فعالیت نوبت دهی ، آینده نگری و فراتر بودن را بتواند به مشتریان نشان دهد
بین نسخه اولیه و نسخهای که الان در بازار وجود دارد، چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
با توجه به تحقیقات موشکافانه و علاقه یی که در کاربر پسند بودن اپلیکیشن داشتیم، نسخه موجود نسخه فعلی همان نسخه اصلی است که تنها در ورژن جدید بحث گرافیک و تغییرات رنگ در بعضی قسمت ها انجام شده است.در واقع کاربر پسند شده است.
اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟
در اولین قدم اقدام به جذب بازاریاب و آموزش آنها کردیم.پس از آموزش ، آنها با توجه به پلانی که از قبل برنامه ریزی کرده بودیم ، روانه بازار هدف ما شدند.برای جذب پزشک ها پلان های متنوع و زیادی برنامه ریزی شده است که از جمله آنها مذاکرات اخیر ما با سازمان بیمه تامین اجتماعی و معاونت درمان استان اصفهان میباشد.
تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ وظایف اعضای تیم خود را بگویید.
در ابتدا پایه گذاران ( محمدرضا سیاوش و مهدی اسماعیلی) پایه و اساس عملکرد سامانه (چه در وبسایت و چه در اپلیکشن)انتظارات پزشکان و بیماران را طراحی کردند.بعد از آن به جستجو و انتخاب یک تیم برنامه نویس ، سپس جذب بازاریاب،کادر اداری و تیم پشتیبان و فنی (شرکت رایمند ارتباطات) پرداختیم.
آقای مهندس مهدی اسماعیلی:مدیرعامل – مدیر اجرایی
آقای مهندس محمدرضا سیاوش : رییس هیئت مدیره – مدیر فنی
آقای بهزاد ولد خان : مدیر تیم برنامه نویس(سایت و اپلیکیشن)
خانم مهندس نسرین رضایی : ناظر سایت و اپلیکیشن
شرکت رایمند ارتباطات : پشتیبان فنی شبکه و ارتباطات مخابراتی
اعضای تیم خود را چگونه انتخاب کردید؟
خوشبختانه موسسان این شرکت سابقه درخشان اجرایی و مدیریتی در حوزه IT در سالهای اخیر داشته اند به همین دلیل و با تکیه به تخصص هایشان و همچنین همکاران زیادی که در این حوزه میشناختند ، منجر به انتخاب سریع و موثر در تیم های برنامه نویس ، تبلیغاتی و …. شده است.
آیا استارتآپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟
تنها تعامل منعقد شده با شرکت رایمند ارتباطات بعنوان تیم پشتیبان فنی بوده است ولی طی ماههای گذشته با سازمانهای معتبری همچون سازمان تامین اجتماعی،معاونت درمان پزشکی استان اصفهان ، کمیته امام (ره) ،شهرک علمی تحقیقاتی ، شرکت های تبلیغاتی ، سرمایه گذاران خصوصی بسیاری مذاکره شده است.
از چالشها و مشکلاتی که در راه پیاده سازی داشتید بفرمایید؟
یکی از بزرگترین چالشها آشنا نبودن پزشکان با این سامانه و تغییر رویه کاری آنها از سنتی به مکانیزه شدن (کار با این سامانه) بعد از آن مخاطبین یکسری از تخصص های پزشکان است مانند قلب ، ارتوپدی و… که افرادی با رده سنی بالایی را برخوردار هستند.
سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
تمام سرمایه را هردو نفر از داشته هایمان در کار وارد کردیم.
برای جذب سرمایه برنامهای دارید؟
بله قطعا – جلسات بسیاری با افراد و شرکتهای خصوصی داشته ایم ولی هنوز باکسی قراردادی منعقد نشده است.
در خصوص نحوه ی کار فراویزیت توضیح دهید
عملکرد این سامانه بسیار گسترده و کامل است ولی اجازه بدهید بطور مختصر بیان کنم
پس از نصب نرم افزار و ثبت نام در آن ، پزشک مورد نظر خودرا جستجو و انتخاب کرده،سپس نوبت مورد نظر خود را انتخاب و هزینه ویزیت آن پزشک را بصورت آنلاین پرداخت میکنید و راس ساعت ویزیت نزد پزشک میروید.در این حین مزایایی چون تسریع در نوبت گرفتن،تحمل نکردن اشغالی خطوط تلفن مطب ها و ترافیک مسیر رسیدن به مطب ، تشکیل پرونده پزشکی، ابطال و جابه جایی سریع نوبت ها ، اطلاع از کنسل کردن نوبتها توسط پزشک،تغییر آدرس و تلفن مطبها،کنترل و گزارش گیری از سابقه نوبتها و پرداختهای گذشته، امکان ارایه آسان لیست بیمه و….