شنبه، 16 مرداد 95 - 03:46

در هفته‌ای که گذشت و پس از تغییراتی که سرانجام در هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران انجام شد، وزیر ارتباطات از موافقت دولت با افزایش تعرفه تلفن ثابت خبر داد و گفت: افزایش تعرفه از ابتدای مردادماه توسط شرکت مخابرات اعمال خواهد شد.نقل این بخش از سخنان وزیر ارتباطات از آن رو دارای اهمیت است که ایشان در تاریخ ۱۰ مردادماه خبری به این مهمی را تنها در یک پاراگراف اطلاع‌رسانی کردند و سایر بخش‌ها همچون روابط‌عمومی‌های وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات که وظیفه اطلاع‌رسانی این مهم به مردم را دارند، اقدام گسترده‌ای برای آگاهی عمومی به‌عمل نیاوردند.
این در حالی است که براساس قانون هیچ نهادی نمی‌تواند ابتدا افزایش تعرفه دهد و پس از ۱۰ روز از زمان افزایش تعرفه به اطلاع‌رسانی محدود اقدام کند، به‌خصوص زمانی که مشتریان بعدا متوجه و متحمل هزینه‌های جدید می‌شوند.
بنابراین به‌نظر می‌رسد، با توجه به اینکه دولت نیز از این افزایش تعرفه سهم بزرگی، حتی بیشتر از شرکت مخابرات خواهد برد، نمایندگان آن در وزارت ارتباطات و سازمان‌های مسوول به اندازه‌ای مشغول هستند که فراموش کرده‌اند قبل از اقدام به افزایش تعرفه در صورت‌حساب مشترکان تلفن ثابت، باید ابتدا در سطحی گسترده اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کردند، به‌خصوص اینکه مشترکان تلفن ثابت هزینه مکالماتشان را در آینده می‌پردازند.
اینکه در ۱۰ مردادماه گفته شود دولت با افزایش تعرفه تلفن ثابت موافقت کرده به این معنا است که از ابتدای همان ماه نرخ جدید باید برای مردم اعمال شود؟ آن‌هم مردمی که دو سال قبل، دلیل و بهانه اصلی افزایش‌نیافتن تعرفه‌ها بودند که ظاهرا با تغییرات هیات‌مدیره، مشکل مردم هم حل شد.
ذکر مثالی ملموس به روشن شدن هر چه بیشتر این موضوع برای مسوولان مربوطه کمک می‌کند. برای مثال اگر قیمت میوه ناگهان اضافه شود، مردم در صبح روز گرانی می‌توانند آگاهانه تصمیم به خرید یا نخریدن بگیرند، اما در مورد خدماتی که بهای آن بعدا به حساب مردم منظور می‌شود، چنین امکانی برای مدیریت خرید یا مصرف، عملا از ایشان سلب می‌شود.
نکته جالب توجه اینکه با وجود اعلام این موضوع توسط وزیر ارتباطات (تا زمان تنظیم این گزارش) مصوبه افزایش تعرفه تلفن ثابت در سایت اطلاع‌رسانی دولت و سایت سازمان رگولاتوری قرار نگرفته است. این در حالی است که ابتدا مصوبات در سایت دولت و روزنامه رسمی قرار می‌گیرد و پس از آن اطلاع‌رسانی و اقدام می‌شود.
در هر حال به‌نظر می‌رسد این روزها که فشار اقتصادی از همه جهات خانوارهای ایرانی را محاصره کرده، مدیریت هزینه‌ها برای تک‌تک افراد اهمیت بالایی دارد و مشترکان تلفن ‌ثابت شرعا، عرفا و قانونا حق دارند بدانند که هزینه مکالماتشان افزایش یافته و این افزایش دقیقا به چه نحوی قرار است اعمال شود.
امیدواریم وزارت ارتباطات زمان مشخصی را برای اطلاع‌رسانی گسترده این موضوع به مردم تعیین کند و پس از آن مجوز افزایش تعرفه تلفن ثابت را صادر کند.
منبع : عصر ارتباط

logo-samandehi