دوشنبه، 22 شهریور 95 - 11:07

رییس هیات مدیره شرکت شاتل اعلام کرد که ارائه سرویس تلفن ثابت این شرکت به کاربران در حال حاضر به دلیل عدم همکاری شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه، متوقف باقی مانده است.نزدیک به هشت ماه از ارائه پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت (FCP) می‌گذرد اما هنوز دارندگان این پروانه که حالا تعدادشان به ۱۳ شرکت رسیده، نتوانسته‌اند براساس این پروانه خدمات خود را ارائه کنند.
دارندگان پروانه FCP می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند.
طبق اظهارات رییس هیات مدیره شاتل، دارندگان این پروانه امکان ارایه خدمات براساس پروانه شرکت مخابرات ایران را نیز خواهند داشت. اما آنطور که از شواهد پیداست، مخابرات به هر دلیل تمایل یا عزمی برای همکاری با دارندگان این پروانه را ندارد.
محمد حسن شانه‌ساززاده در این باره می‌گوید: از زمان دریافت پروانه FCP از سال گذشته تمام زیرساخت‌های لازم و کارهای فنی برای ارائه سرویس‌های جدید از جمله تلفن‌ ثابت به کاربران را فراهم کردیم اما متاسفانه شرکت مخابرات برخلاف بند‌ها اشاره شده در پروانه FCP، حاضر به امضای قرارداد اینترکانکشن و قبول تعرفه برقراری ارتباط ما با شبکه خود (سهم ۸۰ به ۲۰ در صورت برقراری ارتباط از شاتل به شبکه مخابرات و برعکس) نیست.
وی با اعلام اینکه برخورد مخابرات در این باره از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پیگیری است، گفت: تجهیزات راه‌اندازی شبکه تلفن ثابت شاتل در شهرهای اصلی کشور مانند شیراز، تهران، مشهد و… نصب شده و اگر مخابرات و اپراتورتلفن همراه حاضر به انجام تعهداتشان براساس این پروانه باشند، می‌توانیم ظرف یک یا دو ماه آینده کل کشور را تحت پوشش سرویس تلفن ثابت خود قرار دهیم.
او دلیل عدم رغبت شرکت مخابرات برای همکاری با دارندگان پروانه FCP در بازار تلفن ثابت را تنها رقابتی شدن بازار می‌داند و تاکید کرد: به خاطر سیاست‌های دولت و همچنین وزارت ارتباطات در تغییر پروانه‌های اینترنتی فضا برای فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی باز و به همین دلیل بازار اینترنت به شدت رقابتی شده است. یکی دیگر از تاثیرهای پروانه FCP روی بازار تلفن ثابت و رقابتی شدن آن است به طوریکه تعرفه ما در این زمینه حداقل ۱۰ درصد پایین‌تر از تعرفه فعلی شرکت مخابرات خواهد بود.
این فعال اینترنتی بر این باور است که ساختار کاری شرکت مخابرات به شکلی است که قیمت تمام شده هر سرویسی برای آن بسیار بالا تمام می‌شود.
شانه‌ساززاده گفت: این شرکت به جای کم کردن هزینه‌های خود به دنبال گران کردن خدماتش است و بنابراین کاملا طبیعی است که از حضور رقیبان جدید که به دنبال نوآوری و خلاقیت در این بازار هستند چندان خشنود نباشد.
دارندگان پروانه FCP علاوه بر مخابرات، اپراتور فیبرنوری (اپراتور چهارم) را نیز در مقابل خود می‌بینند چرا که پروانه FCP به شرکت‌های دارنده این پروانه اجازه می‏دهد تا برای مقابله با انحصار شرکت مخابرات در زمینه زیرساخت‏های شبکه، خودشان اقدام به ایجاد شبکه براساس تکنولوژی فیبرنوری کنند.
شانه‌ساززاده با اشاره به احتمال تمدید دوران حفاظت پروانه اپراتور فیبرنوری بیان کرد: با شناختی که از دولت داریم به نظر نمی‌رسد که آنها با تمدید دوران انحصار پروانه اپراتوری که نزدیک به چهار سال کشور را از گسترش تکنولوژی فیبر نوری عقب انداخته است، موافق باشند. اگر هم این دوران حفاظت تمدید شود قطعا باید شرایط سختگیرانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.
این فعال اینترنتی معتقد است که وزارت ارتباطات دست شرکت‌های اینترنتی در بازار فیبرنوری و تلفن ثابت را با پروانه FCP باز گذاشته است و اگر شرکت ‌مخابرات و مسئولان اپراتور چهارم تصمیمات درستی برای همکاری با دارندگان این پروانه بگیرند، سال آینده شاهد پیشرفت قابل توجه‌ای در بازار ارتباطی کشور خواهیم بود.

logo-samandehi