یکشنبه، 01 مرداد 96 - 11:24

برگزاری نمایشگاه‌ها صرفا در نظر گرفتن مکانی برای تجمع چند روزه شرکت‌ها و مراجعان نیست. نمایشگاه‌ها امروز علاوه بر نمایش توان شرکت‌ها، به مکانی برای تجمیع داده‌های پیدا و پنهان تبدیل شده و کارکردهای متنوع دیگری نیز یافته‌اند.

بیست و سومین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و اگرچه از نظر کمی همه ساله رشد می‌کند، اما همچنان فرصت‌ها و کارکردهای جانبی آن نیازمند توجه است که مرور برخی از آنها خالی از لطف نیست.

۱- نمایشگاه الکامپ بیست و سوم همچون نمایشگاه‌های مشابه منطقه‌ای و بین‌المللی شعار و تم خاصی نداشت. البته توجه ویژه روی استارت‌آپ‌ها را شاید بتوان به عنوان تم مد نظر قرار داد، اما نمایشگاه‌ها با اعلام شعار و محور مشخص تلاش می‌کنند، تا نیاز خاصی در کشور را از طریق جلب توجه ارایه‌دهندگان و گیرندگان آن محور خاص دور هم جمع کنند. به این ترتیب ضعف‌ها و قوت‌های کشور در آن موضوع خاص روشن شده و خروجی آن می‌تواند مورد بررسی و مطالعه ذینفعان قرار گیرد.

۲- الکامپ متعلق به تهران نبوده و نیست. این نمایشگاه قرار است بیانگر توان ملی در حوزه فاوا باشد و در یک نگاه کلی باید نمایی از کشور را به نمایش بگذارد. ما هنوز هم تمامی غرفه‌های استانی را در الکامپ نداریم. غرفه‌هایی که می‌تواند برای مثال زیر چتر سازمان‌های نصر همان استان به عرضه توانمندی‌های خود بپردازند. به این ترتیب شکاف‌ها و نیازهای دیجیتالی هر استان و اقلیم بهتر مورد نظر و دقت ذینفعان قرار می‌گیرد.

۳- ما هنوز شاهد انتشار گزارش‌های تحلیلی و آماری از دل الکامپ نیستیم. برای مثال الکامپ بیست و سوم در اشغال کدام شرکت‌های حوزه ICT است؟ کدام حوزه‌های خدماتی و کالایی در الکامپ غیبت دارند و علت چیست؟ ما در کدام حوزه‌ها با اشباع شرکت‌ها و رقابت مواجه هستیم و در کدام حوزه‌ها ضعیف و نیازمند سرمایه‌گذاری؟ بازدیدکنندگان از این نمایشگاه چه کسانی هستند؟ خروجی این اطلاعات از جهات مختلف اعم از برگزاری بهتر نمایشگاه در دوره‌های آتی و استفاده سایر ذینفعان، قابل تحلیل و بهره‌برداری است.

۴- حوزه ICT هنوز محدود به حوزه ICT است و اخبار نمایشگاه الکامپ را همچنان بخش فناوری رسانه‌ها پوشش می‌دهند. البته این نقص متوجه الکامپ نیست و گره جاری و ساری نشدن فاوا در تمام عرصه‌های کشور و متعاقب آن بخش‌های خبری، به کم‌توجهی تک‌تک دستگاه‌های ذینفع باز می‌گردد. به عبارت دیگر باید اتفاق و شرایطی همچون نمایشگاه مطبوعات که همه تیپ مسوول، خبر و رسانه را به سمت خود می‌کشد، بر نمایشگاه الکامپ نیز حاکم شود. چراکه ICT امری فرابخشی است که از صدر تا ذیل کشور را در بر می‌گیرد. اگرچه در سال‌های اخیر شاهد حضور مسوولان بیشتری از دستگاه‌ها و قوای مختلف هستیم، اما برای این جای خالی نیز باید تدابیری اندیشیده شود.

۵- در نهایت اینکه الکامپ بیانیه و خروجی پایانی می‌خواهد و این خروجی می‌تواند از خواسته‌ها و کمبودهای نمایشگاهی گرفته تا شکاف‌های خدماتی و دیجیتالی و غیره را در بر گیرد. خروجی‌هایی که می‌تواند همچون گزارش‌های حسابرسی، پایه و تاکیدی برای بهبود و ارتقای هر چه بهتر این نمایشگاه در سال‌های بعد مورد استفاده قرار گیرد.

logo-samandehi