سه شنبه، 07 خرداد 92 - 03:30
انواع توپولوژيهاي ارتباطي
انواع توپولوژیهای ارتباطی

انواع توپولوژیهای ارتباطی

VSAT به عنوان یک ایستگاه بسیار کوچک زمینی از آخرین دستاوردهای حوزه مخابراتی ماهواره ای استفاده می کند و اجازه استفاده مطمئن از مخابرات ماهواره ای را برای کاربران مهیا می کند. ، راه حلهای مناسبی جهت ارتباطات  Backhaul( بستر اصلی ) برای شبکه شرکتهای خدمات دهنده مخابراتی مانند دارندگان مجوزهای GSM،PAP و تلفن ثابت (مثل تلفن روستایی ) وجود دارد .تقسیم بندی تکنولوژیهای ماهواره ای بر پایه دو عامل اصلی توپولوژی و تکنیکهای ارسال (Send) و دریافت  ( (recieveصورت می پذیرد که به برخی از آنها اشاره می شود. DVB/RCS: تکنولوژی DVB-RCS یک تکنولوژی Open Standard می باشد .هر ایستگاه اطلاعات دریافتی خود را با پروتکل   MPEG-2  دریافت مینماید. با این روش تعداد زیادی ایستگاه میتوانند به صورت همزمان با ایستگاه مرکزی سیستم (Hub)  ارتباط برقرار کنند.

SCPC : با استفاده از این تکنولوژی می توان دو نقطه را به یکدیگر با پهنای باند اختصاصی (dedicated) متصل نمود. در این حالت مسیرهای رفت و برگشت هر دو از ارسال اطلاعات بر روی  Carrier ثابت و مشخص استفاده  می نمایند. با استفاده از تکنولوژی SCPC ارتباط نقاط به طور مستقیم از طریق ماهواره ( Single  Hop) برقرار می شود.

 MF-TDMA/TDM: تکنولوژی TDMA/TDM از روشهای استفاده بهینه از پهنای باند ماهواره می باشد . در این حالت در هر دو مسیر رفت و برگشت از تقسیم فضای ماهواره به Time Slot هایی کوچک جهت به اشتراک گذاشتن پهنای باند بین ترمینالها در فواصل زمانی مختلف استفاده می کنند تا به این وسیله از پهنای باند به شکل بهینه استفاده شود .  در این روش اختصاص پهنای باند با مواجه به درخواست هر ترمینال و با مدیریت Hub صورت می گیرد.

انواع توپولوژیهای ارتباطی :

Star: توپولوژی ستاره یا Star دارای یک نقطه مرکزی (مرکز شبکه) می باشد و سایر نقاط شبکه به آن متصل می گردند.

Mesh  : در توپولوژی حلقه یا Mesh تمام نقاط شبکه بدون واسطه با یکدیگر ارتباط دارند و شبکه دارای یک مرکز اصلی نمی باشد.

Hybrid: در مواردی که ارتباطات قسمتی از شبکه به شکل Star و قسمت دیگر به صورتMesh باشد .در انتخاب ماهواره باید مواردی درنظر گرفته شود از جمله : پوشش و قدرت مناسب ماهواره ،عمر مفید ،کیفیت سرویس و درصد دسترسی ، زاویه دید مناسب و…

از سرویسها میتوان به  Star SkyNet( یک سیستم ماهواره ای دو طرفه است که از روش دسترسی TDM/MF-TDMA استفاده می کند ) و   Direct SkyNet(  یک شبکه ماهواره‌ای بر اساس  TCP/IP  با توپولوژی Star  ) اشاره نمود .

کاربردها:  از کاربردهای VSAT میتوان به سرویس تلفنی مانند سرویس تلفن روستایی Rural Telephony)) ، ارتباطات بستر های اصلی(Backhaul) ، سرویس اینترنت، آموزش راه دور و ویدیو کنفرانس  ، ارتباطات پشتیبان ، Solution های بانکی، شبکه های اختصاصی، ارتباطات متحرک  ، راه حلهای SCADA  (ارسال اطلاعات لازم جهت پردازش به مرکز کنترل مربوطه ) اشاره کرد.

از مزایای VSAT   : سرعت ، کاربرد وسیع،حذف مشکلات ارتباطات راه دور،ایجاد شبکه های یکپارچه،زمانهای کمتر در قطع سرویس و… میباشد.

محمدرضا همتی

محمدرضا همتی

logo-samandehi