جمعه، 11 اردیبهشت 94 - 11:44

635419614296821013

آخرین باری که شرکت وایبر به صورت رسمی روی صفحه خود در فیس‌بوک خبر از بروز مشکل فنی و کند شدن سرعت دسترسی به سرویس‌ها را داده، مربوط به تاریخ اول آوریل ۲۰۱۴ یعنی حدود یک سال قبل است.در پیام وایبر آمده بود: «ما به صورت موقت یک وقفه را در خدمات‌رسانی به کاربران تجربه می‌کنیم. هم‌اکنون در حال کار کردن روی این مسأله هستیم تا مشکل بزودی حل شود».پیغام یاد شده نشان داد که وایبر آخرین بار حدود یک سال قبل با چنین مشکلی مواجه بوده و آن را یک اختلال موقتی خوانده است.

بررسی برای یافتن علت اختلال وایبر ادامه یافت در مطالعه سایت اینترنتی وایبر تأیید شد که هیچ خبر، بیانیه یا اعلامیه رسمی مبنی بر بروز اختلالات در سرور مرکزی و کاهش سرعت دسترسی کاربران در نقاط مختلف جهان گزارش نشده است.حتی سایت اینترنتی شرکت مربوطه هم چنین مسئله‌ای را تأیید نمی‌کند در مقابل شکایت‌ها عمدتاً از جانب کاربران ایرانی است. این در حالی است که طی چند هفته اخیر برخی محافل داخل کشور بارها اعلام کردند پایین آمدن سرعت دسترسی به این ابزار پیام‌رسان در هفته‌های گذشته، ارتباطی به اپراتورها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی داخلی نداشته است و شرکت وایبر مسئول این اتفاق است.

1234567

ایرانی‌ها بزرگترین گروه مخاطبان وایبرسرویس پیام‌رسان وایبر که ابتدا روی دستگاه‌های موبایلی استفاده می‌شد و هم‌اکنون نسخه رایانه‌ای آن هم در اختیار کاربران قرار گرفته است، دوم دسامبر ۲۰۱۰ نخستین بار برای صاحبان گوشی آیفون عرضه شد و آن روزها مهم‌ترین رقیب خود را اسکایپ می‌دانست.

این سرویس در یک شرکت شریک امریکا فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آنکه نسخه‌های مختلف ابزار مربوطه متناسب با انواع سیستم‌های عامل موبایلی عرضه شد، محبوبیت جهانی پیدا کرد تا آنکه در فوریه ۲۰۱۴ شرکت ژاپنی Rakuten به صورت رسمی اعلام کرد با پرداخت ۹۰۰ میلیون دلار وایبر را از آن خود کرده است.گفتنی است از زمانی که مدیریت وایبر در اختیار ژاپنی‌ها قرار گرفت، امنیت و ارتقای خدمات به مهم‌ترین اولویت آن تبدیل شد و اکتبر ۲۰۱۴ به دلیل عدم رمزگذاری اطلاعات کاربران، دسترسی راحت به محتوای داخلی و نبود سیستم محافظتی قوی، عنوان ناامن‌ترین ابزار پیام‌رسان اینترنتی به وایبر اختصاص یافت.اما با همه این توضیحات و وجود رقبای سرسختی چون واتس‌اپ، لاین، تانگو و…، وایبر از همان ابتدا نزد ایرانی ها بیشترین نفوذ را داشت و مرکز رتبه‌بندی اینترنتی الکسا سال گذشته ایرانی‌ها را بزرگترین گروه مخاطبان وایبر اعلام کرد و توضیح داد بیش از ۱۱ درصد مشترکان این سرویس در سراسر جهان ایرانی هستند.

همین نفوذ باعث شد نخستین روزهای سال ۹۴ شمسی بین سه اپراتور تلفن همراه کشور ۱۹ میلیارد پیامک رد و بدل شود تا در مقابل ۲۸ میلیارد پیامک ارسال شده در مدت مشابه سال قبل، بزرگترین سقوط در این زمینه به ثبت برسد. در حالی که سال‌های گذشته شبکه تلفن ثابت و همراه در ایام نوروز با بیشترین اختلال مواجه می‌شدند، طی ۱۴ روز نخست امسال شبکه اینترنت کشور بیشترین مشکلات را پیش‌روی خود دید و بخش اعظم شکایت‌های کاربران هم به کندی سرعت برای بهره‌مندی از خدمات وایبر مربوط می‌شد و این گمانه‌زنی‌ها ایجاد شد که مدیران ذیربط با هدف جلوگیری از ضررهای بیشتر اپراتورهای موبایلی چنین اقدامی را انجام داده است.

وایبر و دسترسی جهانی

اگرچه این سرویس پیام‌رسان توانست بیشترین محبوبیت را بین ایرانی‌ها کسب کند، اما در بازار جهانی چندان هم موفق نبود. در فوریه ۲۰۱۴ که شرکت Rakuten وایبر را خریداری کرد مجموع مشترکان فعال آن ۱۰۰ میلیون نفر گزارش شد و اکتبر همان سال تعداد این افراد از مرز ۲۰۹ میلیون نفر هم گذشت.

شرکت وایبر سرانجام ژانویه ۲۰۱۵ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در هر ماه ۲۳۶ میلیون مشترک فعال از این خدمات بهره می‌برند و این در حالی بود که تعداد مشترکان ماهانه واتس‌اپ بیش از ۸۰۰ میلیون نفر گزارش شد.اما وایبر طی یک سال گذشته نهایت تلاش خود را انجام داد تا برای همین تعداد کاربر بهترین خدمات را ارائه دهد و از این طریق بتواند توجه تعداد بیشتری از کاربران جهانی را به خود جلب کند.

برای اثبات این ادعا مرکز IsItDownRightNow به عنوان یکی از معتبرترین منابع اینترنتی برای سنجش سرعت دسترسی کاربران به سرویس‌های آنلاین یک ماه قبل بررسی دقیقی روی وایبر انجام داد تا میانگین سرعت دسترسی کاربران جهانی به آن مشخص شود.

لازم به ذکر است بررسی مذکور در اوایل سال ۹۴ یعنی روزهایی انجام شد که کاربران ایرانی شکایت‌های فراوان از کندی سرعت در این سرویس پیام‌رسان داشتند.

این مرکز بررسی خود را در روزهای ۳۱ مارس و اول آوریل ۲۰۱۵ انجام داد و طی دو روز یاد شده سیستم هوشمند آن ۱۰ بار به صورت تصادفی میانگین سرعت دسترسی به خدمات مختلف وایبر از جمله ارسال پیام، تماس صوتی و… را بررسی کرد و در پایان مشخص شد بیشترین تأخیر برای دسترسی به سرویس‌های این ابزار پیام‌رسان ۷۱ میلی‌ثانیه بوده است و به عبارت دیگر کاربران جهانی با میانگین سرعت کمتر از یک ثانیه از این سرویس بهره برده‌اند.اطلاعات و جدول‌های منتشر شده از سوی مرکز IsItDownRightNow که مربوط به ابتدای سال ۹۴ می‌شد، هیچ گونه اختلالی را برای کاربران جهانی وایبر تأیید نکرد.

اما طی روزهای گذشته شکایت کاربران ایرانی از کند بودن سرعت دسترسی به این سرویس افزایش یافت.برای بررسی نهایی از این مسأله که آیا اختلال وایبر، معضلی جهانی است یا خیر بار دیگر مرکز سنجش سرعت خدمات اینترنتی IsItDownRightNow در روزهای ۲۱ و ۲۲ آوریل مصادف با یکم و دوم اردیبهشت ۹۴ به صورت تصادفی ۱۰ بار سرعت خدمات وایبر را بررسی کرد و در پایان گفته شد میانگین سرعت دسترسی کاربران جهانی به سرویس‌ اینترنتی وایبر در این دو روز ۶۵ میلی‌ثانیه بوده است و نتیجه این بررسی حکایت از آن دارد که وایبر اختلالی ندارد و با سرعت دقیق و مطمئن به کاربران جهانی عرضه می‌شود.

به هر حال، ‌بررسی‌های چند روزه برای پیدا کردن سرنخی از کندی سرعت وایبر در دیگر نقاط جهان و احتمال بروز اختلال در سرورهای مرکزی این شرکت تا لحظه تنظیم این گزاش بی‌نتیجه ماند و این در حالی است که برخی مدیران ارتباطی کشور ادعا کرده‌اند که نقشی در اختلال پیش آمده در شبکه اجتماعی وایبر نداشته‌اند و در آخرین اظهار نظر وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار  با رد اختلال پیش آمده در وایبر از سوی اپراتورها اعلام کرده است که اختلال وایبر شاید به دلیل تعویض تیم مدیریتی این شبکه و رفتن آنها به شبکه اجتماعی تلگرام به وجود آمده است؛ ادعایی که نمی‌توان بر آن مهر تأیید گذاشت .

logo-samandehi