پیرو توافقات حاصل شده میان ایران و کشورهای ۵+۱ در زمینه برنامه هسته ای کشورمان، انتظار می رود که به زودی و تا ماه های آینده بسیاری از تحریم ها حذف گشته و راه نیز برای حضور برخی تجارت های خارجی هموار گردد.این در حالیست که وال استریت ژورنال امروز در گزارش خود می نویسد که اپل و جنرال الکتریک مدت هاست در حال مذاکره با کانال های توزیع محصولات خود در ایران هستند.
باید در نظر داشت که توافق هسته ای که به تازگی حاصل گشته، به آن معنا نیست که کمپانی های یاد شده، به سرعت می توانند محصولاتشان را به ایران بیاورند و هنوز در این راه، پیش زمینه های دیگری نیاز بوده و برخی اقدامات از سوی طرفین نیز لازم به اجراست اما در هر صورت می توان انتظار داشت که دیر یا زود، پای برند های مختلف آمریکایی و اروپایی به ایران گشوده شود؛ برندهایی که مدت هاست در پی حضور در بازار ایران هستند.
وال استریت در اکتبر سال ۲۰۱۴ گزارش داده بود که اپل و جنرال الکتریک در حال مذاکره با کسب و کار های ایرانی بوده اند. این در حالیست که کمپانی بویینگ نیز در سال گذشته میلادی، همکاری با طرفین ایرانی را آغاز نمود و به آنها دفترچه راهنمای استفاده از هواپیما و نمودارهای ویژه ای را فروخت؛ اتفاقی نادر که پس از چند دهه رخ داد. سخنگوی بویینگ اکنون در این خصوص می گوید: «ما در حال بررسی توافق حاصل شده با ایران هستیم و حال، تا پیش از اینکه با مقامات دولتی ایالات متحده در این رابطه صحبت کنیم، نمی توانیم نظری قطعی در مورد همکاری با ایران بدهیم.»این در حالی است که سخنگوی کمپانی اپل، از اظهار نظر در مورد همکاری با ایران امتناع ورزیده است.
نایجل کوشنر، مدیر ارشد گروه تجاری W Legal باور دارد: «با توجه به تجربه من، ایرانیان برای وفادارای ارزش بسیار بالایی قائل هستند و می توان گفت آن دسته از کمپانی های غربی که در این مدت و با توجه به تحریم ها، رابطه نزدیکشان را با ایران حفظ کرده اند، اکنون می توانند سود بسیار بالایی به دست آورند.»ایران در حال حاضر دارای جمعیت ۷۷ میلیونی است و توافق هسته ای که در روز گذشته حاصل شد، می تواند بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده این کشور در بانک های خارجی را به آن بازگرداند. پولی که مشخصا به کشور یاد شده قدرت خرید بیشتری داده و از طرفی برندهای خارجی را نیز مشتاق به حضور در بازارش خواهد نمود.