کافه بازار بی شک یکی از پر ترافیک ترین مارکت های اندرویدی موجود در ایران است. این اپلیکیشن بر روی بیش از ۲۳ میلیون دستگاه نصب است و به صورت روزانه خدمات خود را به خیل عظیمی از کاربران ارائه می دهد.کافه بازار به تازگی آمار و ارقامی را منتشر کرده است که نکات جالبی را با خود به همراه دارد. این آمار مربوط به تیر ماه می شود و حاوی اطلاعاتی در مورد کاربران این سرویس است.
به گفته کافه بازار، بیش از ۵۲ درصد از کاربران از نسخه Jelly Bean اندروید بر روی دستگاه های خود استفاده می کنند. پس از این نسخه، اندروید ۴.۴ یا همان کیت کت با ۲۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب این است که آخرین نسخه از اندروید (آبنبات چوبی) تنها بر روی ۷ درصد از دستگاه ها نصب شده است.مقایسه آمار کاربران ایرانی با گزارشی جهانی از وضعیت نسخه های مختلف اندروید، نشان می دهد که دو نسخه آخر این سیستم عامل، هنوز نتوانسته اند سهم بازار قابل توجهی را برای خود در داخل کشورمان به دست آورند.
تصویر بالا وضعیت نسخه های مختلف اندروید را در سطح جهانی نشان می دهد. بر اساس این تصویر، که آمار آن مربوط به دو ماه پیش می شود، بیش از ۳۹ درصد از کاربران از اندروید ۴.۴ بر روی دستگاه های بهره می برند.
اما چرا کاربران ایرانی تا این حد در استفاده از آخرین نسخه های اندروید از جامعه جهانی عقب افتاده اند؟ به نظر می رسد دلیل این موضوع، تمایل قشر اعظمی از بازار به موبایل های میان رده ای باشد که از قابلیت ارتقا به نسخه های جدید اندروید، برخوردار نیستند.
بنابر آمار کافه بازار Huawei G610 محبوب ترین دستگاه در میان کاربران ایرانی است. پس از این محصول، Galaxy S4 و Galaxy s5 در رده های بعدی قرار دارند.جالب اینکه در مجموع، اکثر کاربران کافه بازار از محصولات سامسونگ استفاده می کنند. این شرکت کره ای با ۴۲ درصد، بیشترین سهم بازار را در میان کاربران ایرانی دارا است و پس از آن هوآوی با ۲۹ درصد و سونی با ۱۴ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
سهم ۳ درصدی ال جی نیز یکی از آن موارد جالبی است که در این آمار دیده می شود. ال جی در طول سالیان اخیر تلاش بسیاری کرده تا موبایل های خوبی را روانه بازار سازد، و G4 نیز چندی پیش با همین سیاست در اختیار کاربران قرار گرفت تا شاید بتواند سهم ال جی را در بازار موبایل افزایش دهد.G4 تا کنون در آمریکا با استقبال خوبی مواجه شده و به ال جی کمک کرده تا آمار فروش خود را نسبت به سال گذشته، دو برابر افزایش دهد.
اما به نظر می رسد مدیریت ضعیف، اتخاذ سیاست های بازاریابی غلط و حضوری منفعل در بازار ایران، کاملا به ضرر این برند تمام شده است. ال جی نه تنها در آمار کافه بازار سهم بازاری تحقیر کننده دارد، بلکه نام هیچ یک از محصولاتش نیز در لیست ۲۰ دستگاه محبوب دیده نمی شود.هر چند نمی توان آمار کافه بازار را به تمام ایران گسترش داد، اما واقعیت این است که جامعه آماری ۲۳ میلیونی این مجموعه، آن را تبدیل به نمونه ای قابل قبول برای کل کشور می کند.
در نهایت نیز جالب است بدانید که دارندگان محصولات سامسونگ از جمله فعال ترین کاربران کافه بازار به شمار می روند. بر اساس آمار منتشر شده، کاربرانی که با محصولات این شرکت به کافه بازار مراجعه می کنند، بیشترین میزان خرید اپلیکیشن را به نام خود ثبت کرده اند.