چهارشنبه، 22 مهر 94 - 01:02

شهاب اشتری متولد ۶۳ دارای مدرک کارشناس IT و کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک می باشد.وی مدیریت فروشگاه بهینه پردازش را بر عهده دارد و در حال حاضر عضو کمسیون مشترک فنی در اتحادیه و سازمان نظام صنفی می باشد.

شهاب-اشتری

از فروشگاه بهینه پردازش بگویید.از چه سالی شروع به فعالیت کردید؟در حال حاضر چه جایگاهی در بازار دارید؟

بهینه پردازش در سال ۱۳۸۰ به منظور عرضه محصولات دیجیتال و ارائه خدمات در این حوزه در اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد. و در طول ۱۴ سال گذشته همواره تلاش کرده با بهره گیری از پرسنل متخصص و ارائه خدماتی متمایز، رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

بهینه پردازش عضو اتحادیه رایانه و فناوری ارتباطات و اطلاعات و عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور می باشد و نمایندگی فروش بسیاری از شرکت های معتبر را دارا می باشد.بهینه پردازش در زمینه فروش اقلامی شامل لپ تاپ، تبلت، موبایل، قطعات و لوازم جانبی، کامپیوترهای آماده، ماشینهای اداری از برندهای معتبر و با کیفیت موجود در بازار ایران فعالیت می نماید.

گویا شما از آن دسته فروشگاه هایی هستید که بیشتر بر فروش اینترنتی متمرکز هستید.در این خصوص توضیحاتی ارائه دهید.

فروشگاه آنلاین بهینه پردازش به ارائه بیش از ۱۲۰۰ قلم کالای مختلف دیجیتال می پردازد وهمه این کالاها از گارانتی اصلی برخوردارند. مشخصات فنی این محصولات بر روی وبسایت بهینه پردازش موجود است و خریدار به راحتی میتواند با بررسی و مقایسه خصوصیات فنی اقدام به انتخابی آگاهانه و مناسب نماید.

بهینه پردازش در اسرع وقت،کالاهای سفارشی را از طریق پست سفارشی، تیپاکس یا باربری به آدرس خریداران ارسال می نماید.در شهرهای اصفهان وتهران ارسال کالا به صورت رایگان انجام می شود. علاوه بر این شهروندان اصفهان میتوانند از طریق بهینه پردازش اقدام به خرید اقساطی کالاهای مورد نیاز خود نمایند.

پرداخت هزینه ها نیزمی تواند به صورت آنلاین در زمان سفارش انجام شود یا در زمان تحویل کالا صورت گیرد. بهینه پردازش به منظور حفظ حقوق ومنافع مشتریان خود، طبق ضوابطی خاص، امکان بازگشت ۱۰ روزه کالاها را نیز در نظر گرفته است.

به نظر شما موضوع خرید اینترنتی در ایران نهادینه شده است یا جای کار دارد؟

خیر. در ایران هنوز فرهنگ خرید اینترنتی به شکل مطلوب ایجاد نشده است.در جامعه ما عموم مردم هنوز به خرید سنتی عادت دارند و ترجیح می دهند قبل از خرید اجناس مورد نیازشان، کالا را از نزدیک مشاهده کنند و همه خصوصیات آن را به طور فیزیکی بررسی نمایند. به همین دلیل است که هنوز فروشگاه های آنلاین به اندازه ظرفیت و قابلیتهایشان، در ایران رونق نیافته اند.

مردم با خرید اینترنتی از چه تسهیلاتی برخوردار میشوند؟

خرید از فروشگاه های اینترنتی تسهیلات زیادی را برای خریدارن ایجاد می کند. از جمله اینکه خرید اینترنتی هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی ندارد. شخص از محل کار یا زندگی خود به راحتی به همه اجناس این فروشگاه ها دسترسی مییابد. مراجعه به فروشگاه های اینترنتی در همه اوقات شبانه روز و هفت روز هفته امکانپذیر است و اتمام ساعات کاری و تعطیلات رسمی خللی در عرضه کالا به مشتریان ایجاد نمیکند.

خریدار می تواند تا هر زمان که بخواهد در این فروشگاه ها بچرخد و کالاهای موجود را بررسی کند و قیمت ها و اجناس فروشگاه های مختلف را با انجام چند کلیک، مقایسه کند و پس از کسب اطلاعات جامع، کالای مطلوب خود را انتخاب و به سادگی اقدام به خرید نماید.

یک فروشگاه مجازی به دلیل عدم محدودیت فیزیکی میتواند کالاهای بیشتری را عرضه نماید و به این ترتیب مشتری حق انتخاب بیشتری خواهد داشت. همچنین می تواند به تعداد زیادی از مراجعین، به صورت همزمان سرویس دهی نماید.

تحویل کالای خریداری شده در محل کار یا زندگی، کمک شایان توجهی به کاهش مشکلات ترافیکی می کند و خریدار را از حضور در خیابان های شلوغ و پرازدحام بی نیاز میکند. همچنین امکان بازگرداندن کالاهای معیوب می تواند خیال مشتریها را راحت کند، امری که فروشندگان فروشگاه های سنتی به سادگی زیر بار آن نمی روند.

عمده مشکلاتی که با آن در حوزه فروش اینترنتی با آن دست به گربیان هستید را بفرمایید.

بی اعتمادی مردم به این فروشگاه ها، عمده ترین دلیل عدم استقبال آنها از خرید اینترنتی است. هنوز بسیاری از مردم از پرداخت پول در فروشگاه های مجازی هراس دارند و به دریافت کالاهایی که سفارشی خود بعد از پرداخت هزینه، اطمینان ندارند. حتی در مواردی که پرداخت هزینه، به زمان تحویل کالا موکول می شود، نیز از کیفیت کالایی که قرار است دریافت کنند، مطمئن نیستند.

 البته عملکرد ضعیف بسیاری از فروشگاه های آنلاین اولیه و برخی کلاهبرداریهای صورت گرفته در این حوزه نیز، تاثیر بسزایی در شکل گیری این نگرش منفی داشته است.

با وجودی که در حال حاضر فروشگاه های معتبر اینترنتی از نماد اعتماد الکترونیکی برخوردارند، اما این نماد اطمینان بخش هنوز برای مردم ما ناآشناست و تبلیغات و فرهنگ سازی مناسب برای معرفی آن صورت نگرفته است.

وضعیت بازار را چگونه می بینید؟

در این روزها بازار وضعیت خوبی ندارد ، در واقع  در یکسال گذشته بازار داخلی رکود بی سابقه ای را تجربه کرده است. کاهش نقدینگی و پایین آمدن قدرت خرید مردم ، همچنین قرار گرفتن کالای دیجیتال در سبد کالای لوکس و رو آوردن مردم به سمت اسمارت فون ها از عمده ترین  دلایل کاهش تقاضا در بازار میباشد.

به توجه به توافقات هسته ای به نظر شما گشایشی در بازار رخ خواهد داد؟

 به نظر من بیشترین تغییر پس از لغو تحریم ها در کیفت ارایه خدمات ایجاد خواهد شد.

برای دسترسی به سایت بهینه پردازش اینجا کلیک کنید

در خصوص مشکلات فروشگاه های IT توضیحاتی دهید.

بزرگترین مشکل صنف IT زیر فروشی است ، به طوری که سود فروش کالا به ۱ درصد رسیده ، مشکل بزرگ دیگر که امسال اضافه شده ، مالیات می باشد ، امسال در بعضی موارد تا چند ده برابر افزایش مالیات برای واحد های صنفی وجود داشته ، که با توجه به رسیدن سود فروش کالا به کمتر از یک درصد ، عملا فعالیت در این حوزه برای بسیاری از واحد های صنفی توجیه اقتصادی ندارد.

چرا هنوز مشکل زیرفروشی در این حوزه حل نشده است؟مشکل از فروشگاه می باشد یا بازوی اجرایی برای این موضوع سست است؟

به نظر من مشکل اصلی در درون خود صنف و فروشندگان میباشد ، متاسفانه زیر فروشی  رفته رفته از یک مشکل ، تبدیل به یک رویه عادی در بازار شده است.

راه حلی برای برون رفت از این مشکلات را پیشنهاد دهید.

باید فرهنگ صنفی تغیر کند ، راه حل برو رفت از زیر فروشی فقط و فقط با تغیر فرهنگ  فروشندگان محقق خواهد شد.

شما عضو اتحادیه و سازمان هستید، چه انتظاراتی از متولیان آی تی دارید؟به نظرتان چند درصد از همکاران از عملکرد این متولیان راضی هستند؟

خوشبختانه اتحادیه و سازمان نظام صنفی با تشکیل کمیسیون های تخصصی ، متشکل از اعضای با تجربه صنف ، در جهت رفع مشکلات صنفی تلاشهای مثبتی انجام داده اند.اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد ، که به یاری خدا و همت مسولین اتحادیه و نظام و البته همکاری و مشارکت اعضا رفع خواهد شد.

logo-samandehi