جمعه، 06 آذر 94 - 06:54

شرکت مسترلاک(master lock) تولیدکننده انواع مختلفی از قفل‌های ایمنی با کیفیت بالاست. برند این شرکت شناخته‌شده‌ترین نام در صنعت قفل‌های کلیددار( padlock) و قفل‌های رمز‌دار است.

این شرکت برای لوازم ورزشی مانند دوچرخه، اسکی و تفنگ قفل طراحی و تولید می‌کند، همچنین قفل‌های ضدزنگ برای استفاده در کشتی نیز در سبد محصولات خود دارد. مسترلاک قفل‌های ایمنی برای تجارت‌خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و استفاده‌های صنعتی تولید می‌کند.

این شرکت شهرت خود را از نوآوری فردی به نام «هری سورف» که قفل‌سازی در میلواکی بود به دست آورد. به عنوان یک مشاور ارتش در جنگ جهانی اول، سورف، قفل مخصوصی را برای حفاظت از تجهیزات ارتش ساخت.

بعد از جنگ در سال ۱۹۱۹، او قفلی را مشابه قفل‌های در بانک‌ها و کشتی‌های جنگی، با روی‌ هم قراردادن لایه‌های استیل ساخت. او بر این باور بود که این قفل سنگین، قفل‌های آن زمان را که توخالی بودند و به سادگی شکسته می‌شدند از دور خارج خواهد کرد.

او امیدوار بود که بتواند این طراحی را به یک شرکت تولیدی بفروشد، ولی این قفل‌ها نیازمند طی مراحل مختلفی نظیر مهندسی، ساخت و ثبت اختراع بودند که می‌توانستند مراحلی طاقت‌فرسا باشند.

سورف با حمایت مالی دو نفر از دوستانش به نام‌های «پی. ای. یولس» و «سام استال» شرکت خود را با نام شرکت مستر‌لاک در سال ۱۹۲۱ راه‌اندازی کرد.

او اولین قفل را در سال ۱۹۲۴ به ثبت رساند و اولین قفل‌ها را با علامت سر شیر روی آنها به بازار معرفی کرد.

با داشتن پنج نفر کارمند، یک دریل پرس، یک آسیاب و یک دستگاه پرس پانچ در مغازه کوچکی در میلواکی، مسترلاک بهترین قفل ممکن را در دسترس مردم قرار داد. به نظر مردم سنگینی قفل نکته‌ای مثبت و دلیلی برای قدرتمند بودن آن بود.

شرکت به سرعت رشد کرد و به ساختمانی به نام «پاست بروری» انتقال یافت. سورف به نماینده قفل تبدیل شد. هری هودینی، شعبده بازی که در بازکردن قفل‌ها معروف بود، پس از اینکه در یکی از برنامه‌هایش با شکست روبه‌رو شد، به سورف مراجعه کرد و او روش‌های پنهان کردن کلید را در زیر زبان و مابین انگشتان به او آموزش داد.

در سال ۱۹۳۱ اتحادیه قفل‌سازان امریکا به سورف به دلیل فعالیت‌های سازنده ۵۰ساله‌اش در صنعت قفل‌، مدال طلا اعطا کرد. او تنها فردی است که تاکنون این مدال را دریافت کرده است. سورف در طول سال‌های جنگ‌ جهانی دوم نیز به عنوان مشاور ارتش فعالیت می‌کرد.

در سال ۱۹۳۹ از آنجا که فروش و شهرت مسترلاک افزایش یافت، شرکت به مکان جدیدی نقل مکان کرد. سورف به طراحی قفل‌های جدید ادامه داد و برای ساخت مدل جدید، خط مونتاژ کارخانه را تغییر داد.

قفل جدید راحت‌تر ساخته می‌شد و از کیفیت بالاتری برخوردار بود. مسترلاک به بزرگترین کارخانه تولید قفل تبدیل شد و برند این شرکت شهرتی جهانی یافت. شرکت، قفل‌های مخصوصی را برای استفاده در مدارس، بیمارستان‌ها و دفاتر کار ساخت.

طول عمر برند مسترلاک بیشتر از طول عمر سورف شد و او در سال ۱۹۵۷ چشم از جهان فروبست. سپس هدایت شرکت به یکی از سرمایه‌گذاران اولیه، «سام استال» سپرده شد که او نیز در سال ۱۹۶۴ چشم از جهان فروبست. در آن زمان خانواده سورف مدیریت شرکت را به عهده گرفتند.

در سال ۱۹۷۰ شرکت امریکن برندز که در سال ۱۹۷۷ به فورچون برندز تغییر نام داد، مسترلاک را خریداری کرد و به شهرت آن افزود. شرکت در سال ۱۹۷۴ در بازی‌های سوپربول آگهی تلویزیونی پخش کرد و در چشم عموم مردم شناخته شد.

در دهه ۱۹۷۰ شرکت سال‌هایی پر از رشد را در پی داشت و در سال ۱۹۷۸ برای سیزدهمین سال متوالی رشد، شرکت فروشی معادل ۴/۶۲‌میلیون دلار و درآمد عملیاتی معادل ۷/۲۲‌میلیون دلار را گزارش داد.

در راستای آماده‌سازی برای رشد بیشتر، شرکت اولین مرحله از توسعه فضای کار را در انباری با مساحت ۹۲ هزار فوت مربع آغاز کرد.

در اواخر دهه ۱۹۹۰ شرکت تحت فشارهای رقابتی قرار گرفت، زیرا شرکت‌های قفل‌سازی امریکایی دیگر به تولید کم‌هزینه در کشورهای آسیایی دست یافته بودند.

در سال ۱۹۹۴ شرکت دارای ۷۰‌درصد سهم بازار بود ولی در سال ۱۹۹۶ این رقم به ۴۰‌درصد کاهش یافت. برای پاسخ به رقابت قیمتی، شرکت برخی تولیدات خود را به آن سوی آب‌ها منتقل کرد.

در سال ۱۹۷۷ شرکت با نیروی کار خود به مذاکره نشست تا ۷۰۰ شغل را به مکزیک منتقل کند. در سال ۱۹۹۹ دفتر مرکزی پخش در میلواکی تعطیل شد و کارگاه جدید با مساحت ۲۱۳ هزار فوت‌مربع برای تولید در لوئیزیانا راه‌اندازی شد.

logo-samandehi