آمار و ارقام
نمایشگاه الکامپ امسال با استقبال قابل توجهی از سوی شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات روبرو شد به طوری که بیش از ۵۰۰ شرکت برای حضور در نمایشگاه تقاضا دادند. اما فضای محدود موجود سبب شد امکان حضور همه این شرکتها در الکامپ فراهم نشود و در نهایت حضور حدود ۴۲۰ شرکت قطعی شده است. مسوولان نمایشگاه برای حل مشکل کمبود جا، با مدیران نمایشگاه دستاوردهای پژوهش که همزمان با الکامپ برگزار میشود، به مذاکره پرداختند و یک سالن این نمایشگاه نیز به الکامپ اختصاص یافت. علاوه بر این ۴۲۰ شرکت، ۴۰ سازمان دولتی نیز دستاوردهای خود را در نمایشگاه امسال به نمایش میگذارند. همچنین نزدیک به ۸۰ شرکت نوپا (استارتاپ) نیز با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور فرصت یافتهاند که با حضور در این نمایشگاه ضمن معرفی خود، زمینههای بالندگی و جلب سرمایه را هموار کنند.
در نهایت میتوان به این نکته پرداخت که بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ در فضایی ۲۲ هزار متر مربع برپا میشود.
الکامپ صاحب نشان شد
برای نمایشگاه الکامپ به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعت فناوری اطلاعات ایران، هرگز هویت بصری مستقلی تدوین نشده یا بکار گرفته نشده بود. در سالهای گذشته، نشانههایی برای این نمایشگاه استفاده میشد که عموما، ترکیبی دستکاری شده از نشانه مرورگر اینترنت اکسپلورر بود. به همین دلیل شاید نخستین گام برای برگزاری یک نمایشگاه آبرومند بینالمللی رفع این نقیصه بود.
نشانه تازه الکامپ متشکل از یک رخ سه گوش با نرمشی در گوشهها و پهلو و با سویهگیری به جلو به رنگ بنفش است که با یک حرف E انگلیسی به رنگ سفید (نخستین حرف Elecomp) درآمیخته شده است. خوانا بودن، تازگی، سادگی و به یاد ماندنی بودن از جمله اهدافی است که در طراحی این نشانه مدنظر بوده است. رنگ بنفش بکار رفته نیز نشانی از تازگی، شادمانی و جشنوارگی دارد.
حمایت مالی از شرکتها
یکی از ویژگیهای الکامپ امسال، توافق سازمان نظام صنفی رایانهای کشور با صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیک برای حمایت از شرکت های حاضر در نمایشگاه است. این صندوق با هدف ایجاد شرایط برابر برای تمامی شرکت کنندگان، تسهیلات ارزان قیمتی را به عنوان کمک هزینه حضور در نمایشگاه الکامپ در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. به این ترتیب هیچ شرکتی به دلیل نبود نقدینگی از قافله الکامپ جا نمیماند.
این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصدی با تنفس دو ماهه است که بازپرداخت آن طی ۷ قسط و به مدت یک سال خواهد بود.
حمایت از استارتاپها
سازمان نظام صنفی رایانهای کشور بهمنظور حمایت از رشد و بلوغ فرهنگ کارآفرینی در چارچوبهای ملی و بومی ایران، فضای رایگانی را برای حضور این کسبوکارهای نوپا در نمایشگاه الکامپ در نظر گرفته است.
حضور و اجتماع شرکتهای بزرگ و سرمایهگذاران صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در نمایشگاه الکامپ فرصتی را برای کسبوکارهای نوپا فراهم میکند تا برای طرحهایشان سرمایهگذار پیدا کنند و علاوه بر آن با ارائه طرحهای جدید و خلاقانه خود در نمایشگاه با مخاطبان و مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کرده و با معادلات بازار آشنا میشوند.
نزدیک به ۸۰ تا تا از این کسب و کارهای نوپا در قالب سالن ۱۸ الکامپ، محصولات و خدمات خود را معرفی میکنند.
تبلیغات الکامپ جان گرفت
یکی دیگر از ویژگیهای الکامپ امسال، توجه به تبلیغات نمایشگاه بوده است. تبلیغات میدانی این نمایشگاه با ۱۲ بیلبورد و ۳۰ استرابورد در سراسر تهران از هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این تبلیغات در بزرگراههای امام علی (ع)، باکری، حکیم، رسالت، صدر، نواب، نیایش، همت، یادگار امام، و خیابانهای خوردین (شهرک غرب)، مصطفی خمینی، چهارراه سرچشمه، فرحزادی و ولیعصر (عج) نصب شده است.
علاوه بر این، تبلیغات و پوشش خبری نمایشگاه الکامپ نیز در تلویزیون و رادیو نیز انجام گرفته است. همچنین ۱۰ها نشریه، خبرگزاری و سایت خبری کار پوشش اخبار و حواشی الکامپ را انجام میدهند.
دولتیها با قدرت آمدهاند
حضور سازمانهای دولتی در الکامپ برای معرفی خدمات و دستاوردهای الکترونیکی دولت در چند دوره گذشته کمرنگ بود. امسال سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان نظام صنفی رایانهای همکاری تنگاتنگی را برای برپایی سالن دولت الکترونیکی انجام داده است.
براساس گزارشهای رسیده، قرار است ۴۰ دستگاه دولتی، خدمات الکترونیکی خود را در سالن ۴۱ نمایشگاه و در فضایی بالغ بر ۲۵۰۰ متر مربع به نمایش بگذارند.
نوید برگزاری پرقدرت الکامپ۲۲
اقدامات انجام شده برای نمایشگاه الکامپ ۲۱ در حالی روی داده است که تنها ۳ ماه از صدور مجوز برپایی نمایشگاه به نام سازمان نظام صنفی رایانهای میگذرد. از آنجا که الکامپ سال آینده نیز توسط همین سازمان برگزار خواهد شد، انتظار میرود بیست و دومین دوره نمایشگاه به بهترین و بزرگترین الکامپ تاریخ بدل شود.
مدیران سازمان نظام صنفی رایانهای نیز در نشستی خبری بر این موضوع تاکید کرده و وعده حضور مستقیم شرکتهای بینالمللی، ثبت نام بازدیدکنندگان و داده کاوی این اطلاعات و برنامهریزی برای برپایی الکامپی بزرگ و بینالمللی را برای سال آینده دادهاند و برای رسیدن به این هدف، دبیرخانه دایمی نمایشگاه الکامپ که یک سال از آغاز به کار آن می گذرد در حال پیگیری تمام امور مرتبط با الکامپ است.