هدف این طرح استفاده از ظرفیت تلفنهای همراه در زمینه پرداخت بود. همان زمان محمد احمدی دبیر کل بانک مرکزی گفته بود هدف ما از راهاندازی این سامانه ایجاد بستر مناسب جهت پرداخت الکترونیکی از طریق گوشی تلفن همراه و انواع کارتهای خارج از شبکه بانکی همچون کارت مترو و کارت سوخت است .
۲۶ اردیبهشت ۹۲ هم محمود بهمنی رییس کل سابق بانک مرکزی گفت: موافقت شورای پول و اعتبار در مورد سامانه پرداخت الکترونیکی سیار را دریافت کردهایم.وی گفت: پس از بحث و بررسی در شورای پول و اعتبار در مورد سامانه پرداخت الکترونیکی سیار (سپاس)، اعضای شورا ضمن تأیید و تحسین این سامانه، بانک مرکزی را موظف به اقدام برای اجرایی شدن این شیوه پرداخت کردند با اجرایی شدن سامانه پرداخت الکترونیکی سیار، صدور و انتشار پول الکترونکی توسط مؤسسات و نهادهای ذیربط نظاممند و اجرایی خواهد شد.
سد مقررات
اما از آن زمان تا کانون هنوز سپاس درگیر تدوین قوانین و مقررات است و بر اساس آخرین اخبار دریافتی در این زمینه هنوز آیین نامهها و قوانین مربوط به چگونگی راهاندازی این سامانه تدوین نشده است.
این در حالی است که یکی از ایرادات جدی در سیستم بانکداری الکترونیکی کشور به همین استفاده نکردن از ظرفیتهای مهم تلفنهای همراه برای پرداخت برمیگردد. اتفاقا در مدتی که راهاندازی این سامانه توسط بانک مرکزی با تعلل روبه رو بوده استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کشور به میزان قابل توجهی رشد کرده است.
ضرورت ساماندهی روشهای پرداخت توسط یک نهاد ناظر
نکته مهمتر در این زمینه اینکه با وجود اینکه سامانه متمرکز سپاس فعلا در دلالانهای هزار توی مقررات نهاد ناظر، در حال خاک خوردن است، جذابیت این نوع پرداخت در حدی است که روشهای پرداختی که مصداقهای پرداخت الکترونیکی محسوب میشوند فعال هستند ازجمله کارتهای مترو، اتوبوس و کارتهای سوختی که در دست مردم هستند را میتوان اشاره کرد. اگر به تجربه تلخ رشد موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز نگاهی بیاندازیم میتوانیم ادعا کنیم تعللهایی از این دست و نادیده گرفتن رشد تدریجی این موسسات شرایط بحرانی کنونی را به وجود آورد. حالا با تعلل بانک مرکزی در خصوص راهاندازی سپاس، با توجه به جذابیتی که این روش پرداخت دارد باید منتظر ایجاد شبکههایی مجزا و دور از نظارت بانک مرکزی باشیم که در آینده، بحرانی اگر نه به بزرگی بحران موسسات مالی و اعتباری اما در نوع خود قابل توجه، به وجود خواهند آورد. در چنین شرایطی است که ضرورت ساماندهی روشهای پرداخت توسط یک نهاد ناظر به میزان زیادی احساس میشود. بر اساس این گزارش در حال حاضر شاهد رشد صدور کیف پول توسط شرکتهای پرداخت هستیم و در حال حاضر علاوه بر شهر تهران که در سیستم تاکسیرانی و BRT و مترو استفاده از کیف پول الکترونیکی رواج دارد، سیستم تاکسیرانی شهرهای دیگر کشور نیز مجهز به کیف پول الکترونیکی شدهاند.