سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از راهاندازی سامانه سنجش سرعت و کیفیت خدمات اینترنت خبر داد و این درحالی است که این سامانه پیش از این نیز توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شده بود.مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت کشور (متما) پروژه ای بزرگ به عنوان متولی اصلی مدیریت توسعه اینترنت در کشور در سال ۸۸ و در پی دستور محمد سلیمانی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات ایران شکل گرفت که یکی از بزرگترین طرح های آن سامانه سنجش سرعت اینترنت و اعلام برترین ارائه دهندگان اینترنت بود و تا دی ماه سال گذشته نیز این سامانه در حال فعالیت بوده است.
هم اکنون و در حالی که این سامانه به دلایل نامعلوم فعالیت به روز و مشخصی ندارد و با وجود صرف هزینه های بسیار، به حالت تعلیق درآمده است؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از راه اندازی مجدد سامانه سنجش سرعت اینترنت با همان قابلیتها و کارایی قبلی خبر داده است.موازی کاری در میان سازمانهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای راه اندازی پروژه سامانه سنجش سرعت اینترنت در شرایطی است که پیش از این نیز رگولاتوری به صورت موازی با سازمان فناوری اطلاعات اقدام به معرفی اپراتورهای برتر اینترنت کشور کرده بود.
هم اکنون معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اشاره به راهاندازی سامانه تجمیعی سنجش سرعت و کیفیت خدمات اینترنت در پایگاه اطلاعرسانی این سازمان گفته است: با توجه به اهمیت موضوع اندازهگیری و کنترل سرویس ارائه شده به مشترکین اینترنت پرسرعت، تمامی اپراتورهای وایمکس ، ADSL و شرکت مخابرات ایران ملزم شدند ابزارهای معتبر سنجش سرعت و کیفیت را بر روی پورتال خود نصب و راهاندازی کنند.غلامرضا داداش زاده با اشاره به اینکه لینک تجمیعی دسترسی به این سامانه در سایت رگولاتوری ایجاد شده است، افزود: کاربران اینترنت پرسرعت میتوانند با استفاده از این ابزارها و انجام تست سرعت و کیفیت، ضمن اطمینان از وضعیت سرویس دریافتی خود، براساس تستهای انجام شده در فرایند نظارت و ارزیابی کیفیت اپراتورها مشارکت کنند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی تصریح کرد: سامانههای سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت براساس ابلاغیههای رگولاتوری و با هدف احقاق حقوق مردم ایجاد شده است و مشترکین درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تستهای انجام شده در سامانه مربوط به اپراتور خود میتوانند با ذکر شماره پیگیری تست انجام شده، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ ثبت کنند تا موضوع از سوی رگولاتوری در سریعترین زمان رسیدگی شود.
پیش از این نیز مهر در گزارشی به توقف پروژه مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت که در دولت دهم با هدف مدیریت منابع اینترنتی و افزایش مقدار شاخص های آمادگی الکترونیکی کشور راه اندازی شده بود خبر داد.