شبکههای اجتماعی حاکمیت دنیای مجازی را در اختیار دارند و اینطور که آمارهای رسمی نشان میدهد، یکسوم مردم جهان در این پلتفرمهای تعاملی عضو هستند. محبوبیت شبکههای اجتماعی بهقدری افزایش یافته است که کارشناسان میگویند به کمک آنها میتوان رفتار و عملکرد یک جامعه را تغییر داد، موفقیت هرچه بیشتر کسبوکارها را موجب شد، فروش یک محصول خاص را بیشتر کرد، نحوه فعالیت یک برند در بازار جهانی را بهبود بخشید و به عبارت دیگر سمت و سوی فعالیت در دنیای واقعی را در دست گرفت. شاید به همین دلیل است که کاربران چند ساعت از روز خود را به گشتوگذار در فیسبوک اختصاص میدهند یا اینکه در طول روز بارها به صفحه خود در توییتر سر میزنند.
محتوا، نحوه بهاشتراکگذاری اطلاعات و نوع پاسخگویی به نیاز کاربران مهمترین بخشهای یک شبکه اجتماعی را تشکیل میدهند و این روزها تقریبا بیشتر افراد یک جامعه با این پلتفرمها درگیر هستند. کارشناسان از شبکههای اجتماعی به عنوان یک عرصه جهانی یاد میکنند که گوشه و کنار دنیای وب را هم تسخیر کردهاند و تقریبا همه مردم کره خاکی به نوعی با آن درگیر هستند. بهطور کلی گفته میشود ۷۲ درصد کاربران اینترنتی جهان در شبکههای اجتماعی حضور دارند و ۸۹ درصد این افراد در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بهسر میبرند. بررسیها نشان داده ۶۰ درصد افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله در شبکههای رسانهای فعال هستند و ۴۳ درصد افرادی بالای ۶۵ سال هم از مزایای این سایتها استفاده میکنند. کارشناسان مرکز Biz Trends بر اساس آخرین مطالعه خود روی ۱۰ شبکه اجتماعی برتر جهان، آمار و ارقام جالبی منتشر کردند که به قرار زیر بازگو میشود.
فیسبوک
فیسبوک همچنان بهعنوان بزرگترین و پرمخاطبترین شبکه اجتماعی در جهان یاد میشود. تنها در کشور آمریکا بیش از یک میلیون سازمان کوچک و متوسط آگهیهای تبلیغاتی خود را روی فیسبوک منتشر میکنند و همچنین گفته میشود سازمانهای بزرگ آمریکایی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه تبلیغاتی خود را به فیسبوک اختصاص میدهند.
هماکنون تعداد مشترکان فیسبوک از ۳/۱میلیارد نفر هم فراتر رفته است و بیش از یک میلیون سایت اینترنتی با لینک مستقیم برای ورود به صفحه شخصی در فیسبوک موجود است. همچنین ۲۳ درصد کاربران فیسبوک دستکم روزی پنج بار وارد صفحه اختصاصی خود میشوند و ۴۷ درصد کاربران هم اعلام کردهاند فیسبوک بیشترین تاثیر را در روند خریدهای آنها به جا میگذارد. علاوه بر این مشخص شده است ۷۰ درصد بازاریابان از فیسبوک برای جذب مشتریان جدید استفاده میکنند.
توییتر
توییتر برای آن دسته از کاربرانی که تمایل دارند پیامهای کوتاه خود را با دیگران بهاشتراک بگذارند، بهترین شبکه اجتماعی محسوب میشود. توییتهای ۱۴۰ کاراکتری طی چند سال گذشته توانستهاند دنیای شبکههای رسانهای را متحول کنند. آمارها نشان میدهد ۸۱ درصد درآمدهای تبلیغاتی در توییتر از طریق دستگاههای موبایلی حاصل میشود و این سایت به واسطه سرویس Promoted Trend برای انتشار آگهیهای ۲۴ ساعته در هر شبانه روز دستکم ۲۰۰ هزار دلار درآمد کسب میکند. کارشناسان میگویند توییتر را باید به اندازه فیسبوک جدی گرفت و آن را یکی از تاثیرگذارترین سایتهای اینترنتی جهان دانست. این سایت هماکنون بیش از ۶۵۰ میلیون عضو ثبت شده دارد و ۳۴ درصد بازاریابان از توییتر برای فروش محصول و موفقیت حضور خود در بازار جهانی استفاده میکنند. توییتر بین سالهای ۲۰۱۴-۲۰۱۳ سریعترین رشد را در میان شبکههای اجتماعی داشته و تعداد اعضای خود را ۴۴ درصد بیشتر کرده است. این شبکه اجتماعی ماهانه ۲۵۰ میلیون کاربر فعال دارد که روز بهروز بر تعداد آنها افزوده میشود.
شایان ذکر است که طی چند ماه اخیر برخی تغییرات در توییتر ایجاد شده که از مهمترین آنها میتوان به رفع محدودیت ۱۴۰ کاراکتری برای نوشتن توییتها اشاره کرد.
از این سایت بهعنوان بزرگترین شبکه اجتماعی سازمانی در جهان یاد میشود. این سایت شبکههای تخصصی در میان کارشناسان جهان ایجاد کرده است و مدیران و کارمندان را به هم متصل میکند. در حال حاضر بیش از ۳۵۲ میلیون نفر در LinkedIn عضو هستند و با گذشت هر یک ثانیه دو عضو جدید به این شبکه اجتماعی افزوده میشود.
در هر ماه به طور میانگین ۹۷ میلیون نفر از اعضای LinkedIn به صفحه اختصاصی خود سر میزنند و این مرکز پیشبینی کرده تعداد مشترکان خود را تا سال ۲۰۲۰ به سه میلیارد نفر برساند. در پایان ژوئیه ۲۰۱۵ کاربران از ۲۰۰ کشور جهان در این شبکه اجتماعی عضویت داشتند و ۷۰ درصد اعضای این مجموعه در خارج از آمریکا به سر میبردند. سایت LinkedIn ادعا میکند اگر مشترکان آن مطالب خود را همراه با یک عکس بهاشتراک بگذارند، احتمال دیده شدن آنها از سوی بقیه کاربران ۱۱ برابر افزایش مییابد. ماه گذشته صفحات مختلف در این شبکه اجتماعی ۳۵ میلیارد بار دیده شد.
Google Plus
این شبکه اجتماعی که تحت مدیریت گوگل خدمات خود را ارایه میدهد، بهطور میانگین در هر ماه ۳۵۹ میلیون کاربر فعال دارد و در بیشتر مواقع برای بازاریابی و فعالیتهای آنلاین تخصصی مورد استفاده قرار میگیرد. در فصل دوم سال ۲۰۱۵ میلادی میزان ارتباط مثبت میان مشترکان Google+ و برندهای بزرگ جهان ۵۳ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر یک میلیارد حساب کاربری فعال در Google+ موجود است و گفته میشود هر سال تعداد کاربران آن ۳۳ درصد افزایش مییابد. بزرگترین گروه مخاطبان این شبکه اجتماعی را افراد ۴۵ تا ۵۴ سال تشکیل میدهند و تعداد آنها از سال ۲۰۱۲ به بعد ۵۶ درصد افزایش یافته است.
کمتر از سه سال است که این شبکه اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرده و اگرچه ابتدا با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری فعالیت خود را آغاز کرد، اما ارزش کنونی آن چند میلیارد دلار محاسبه میشود. بهطور میانگین هر کاربر هفت بار در روز به صفحه اختصاصی خود در Google+ مراجعه میکند و در مجموع سه ساعت و ۴۶ دقیقه در آن حضور مییابد. بیشتر مطالبی که در این شبکه اجتماعی بهاشتراک گذاشته میشود، کمتر از ۶۰ کاراکتر دارد و ۹۷/۶ درصد از ترافیک اینترنتی جهان در اختیار Google+ است.
یوتیوب
این سایت که یکی از زیرمجموعههای گوگل محسوب میشود، بزرگترین مرکز انتشار تصاویر ویدیویی آنلاین در جهان است. پیشبینی میشود یوتیوب در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۶/۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. هماکنون در هر ماه شش میلیارد ساعت ویدیو روی سایت یوتیوب مشاهده میشود و کاربران موبایلی روزانه یک میلیارد ویدیو منتشرشده روی آن را تماشا میکنند. در مجموع روزی چهار میلیارد ویدیو روی یوتیوب مشاهده میشود و در هر دقیقه معادل ۳۰۰ ساعت فایل تصویری جدید در این سایت قرار میگیرد.
میزان ویدیوهای یوتیوب که هر دقیقه در فیسبوک مشاهده میشود، معادل ۳۲۳ روز است و تقریبا ۹ درصد سازمانهای جهان آگهیهای خود را روی آن منتشر میکنند. بر اساس آخرین آمار ۹/۸۱ درصد از تمام کاربران اینترنتی ۱۴ تا ۱۷ ساله جهان از یوتیوب استفاده میکنند و ۷۲ درصد بزرگسالان هم به آن سر میزنند.
این شبکه اجتماعی یکی دیگر از ابزارهای رسانهای آنلاین محسوب میشود که طی مدت کوتاه پیشرفت قابل ملاحظه داشته است. هماکنون بیش از ۷۰ میلیون کاربر فعال در این شبکه اجتماعی عضو هستند که ۸۵ درصد آنها را زنان تشکیل میدهند و بیش از ۹ میلیون کاربر هم از طریق صفحه اختصاصی خود در فیسبوک وارد Pinterest میشوند.
این شبکه اجتماعی میگوید از تمام کلیدواژههایی که در آن جستوجو میشود، کاربران ۱۲ درصد کلمات را با خطا تایپ میکنند. حدود ۸/۴ درصد از کاربران این سایت در محل کار خود سراغ صفحه شخصی میروند و درمجموع ۴۰ درصد کاربران آن را غیرآمریکاییها تشکیل میدهند. تعداد کاربران Pinterest سالانه ۱۳۵ درصد افزایش مییابد و کاربران در هر بار مراجعه ۲/۱۴ دقیقه در این ابزار موبایلی گشتوگذار میکنند.
اینستاگرام
بازاریابها این روزها اینستاگرام را یکی از بهترین پلتفرمهای اجتماعی میدانند و توجه ویژه به آن دارند. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار کاربردی برای روایت انواع داستانهای تصویری است و میتواند در زمینههای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر جهانی در طول هر ماه به صفحه اختصاصی خود در اینستاگرام سر میزنند و روزانه ۷۵ میلیون کاربر از خدمات آن استفاده میکنند. بهطور کلی ۲۰ درصد کاربران اینترنتی جهان با اینستاگرام درگیر هستند و جوانان بزرگترین گروه مخاطبان این مجموعهاند.
از مجموع مشترکان اینستاگرام، ۵۱ درصد را مردان تشکیل میدهند و ۱۴ درصد مطالبی که روی آن منتشر میشود حین رانندگی بهاشتراک گذاشته میشود. البته طبق آمار هشت درصد حسابهای کاربری در اینستاگرام جعلی یا غیرواقعی هستند و ۹۰ درصد اعضای این گروه را افرادی تشکیل میدهند که کمتر از ۳۵ سال دارند. اینستاگرام یکی از زیرمجموعههای فیسبوک محسوب میشود.
Tumblr
بهعنوان یکی از زیرمجموعههای یاهو توانسته است خود را به یکی از موفقترین شبکههای اجتماعی جهان تبدیل کند. این پلتفرم میکروبلاگ برای بهاشتراکگذاری عکس، ویدیو، فایل صوتی، متن، پرسش، و هر آنچه کاربر نیاز دارد مورد استفاده قرار میگیرد. هماکنون بیش از ۴۲۰ میلیون نفر در Tumblr عضو هستند و این افراد تاکنون ۲۱۷ میلیون وبلاگ شخصی ایجاد کردهاند.
در هر روز بیش از ۱۲۰ هزار وبلاگ در این شبکه اجتماعی بهروز میشود و تاکنون ۹۹ میلیارد عکس و مطلب روی آن قرار گرفته است. اعضای این شبکه اجتماعی روزی ۶/۱۱۳ میلیون مطلب بهاشتراک میگذارند و با هر بار ورود ۲۸ دقیقه در صفحه شخصی خود گشتوگذار میکنند. تعداد کاربران ماهانه این شبکه اجتماعی موبایلی ۱/۱۹۹ میلیون نفر گزارش شده است.
Flickr
این شبکه اجتماعی که به بهاشتراکگذاری عکس و ویدیو اختصاص دارد، یکی از زیرمجموعههای یاهو محسوب میشود و روزانه ۵/۳ میلیون عکس جدید روی آن قرار میگیرد. این شبکه اجتماعی در مجموع ۹۲ میلیون مشترک فعال دارد و که کاربران آن از ۶۳ کشور با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد عکس از سوی کاربران Flickr روی آن منتشر شده است و این افراد بیش از دو میلیون گروه اختصاصی تشکیل دادهاند.
شبکه اجتماعی Flickr که خدمات خود را بهصورت موبایلی و رایانهای ارایه میدهد، برای عکاسان محبوبیت فراوان دارد و بیشتر عکسهایی که سال ۲۰۱۴ روی آن گذاشته شد، با دوربینهای شرکت Canon گرفته شده بود. در بخش دیگر بیشتر عکسهای موبایلی سال گذشته در Flickr هم با گوشی هوشمند آیفون ۵ گرفته شد.
این شرکت اجتماعی موبایلی با هدف سرگرمی مورد استفاده قرار میگیرد و اعضای ثبتشده انواع محتویات مورد نظر خود را بهاشتراک میگذارند. این ابزار اجتماعی در هر ماه بهطور میانگین ۱۷۴ میلیون کاربر فعال دارد و طی ۱۰ سالی که از زمان تاسیس آن میگذرد بسیار محبوب شده است. کاربران از ۲۰۹ کشور جهان در Reddit عضو شدهاند و در هر ماه ۵۵/۷ میلیارد صفحه در این شبکه اجتماعی مشاهده میشود.
اعضای این شبکه اجتماعی به مطالب منتشرشده ۱۶ میلیارد رای مثبت و ۵/۲ میلیارد رای منفی دادهاند و در مجموع ۷/۱میلیارد کامنت هم برای این مطالب نوشته شده است. تا پایان ژوییه ۲۰۱۵ بیش از ۱۹۰ میلیون مطلب روی Reddit منتشر شده است و کاربران در هر ماه ۸۵ دقیقه را به حضور در این شبکه اجتماعی اختصاص میدهند.