شرکت کرهای هیوندا از اواسط این هفته اقدام به نصب Android Auto، سیستم سرگرمی گوگل روی خودروهای مدل ۲۰۱۵ سوناتا برای تعداد زیادی از خریداران کرد. هیوندا این سیستم را به صورت یک هدیه روی سیستم ناوبری خودروهایی که Tech Package را انتخاب کردند، نصب میکند. کاربرانی که از اندروید آبنبات چوبی روی یکی از دستگاههای همراه خود استفاده میکنند، میتوانند اپلیکیشن این سیستم سرگرمی را دانلود و با استفاده از یک کابل mini-USB آن را همگامسازی (Sync) کنند. صفحهنمایش هشت اینچی نصب شده روی داشبورد خودروهای سوناتای ۲۰۱۵ شرکت هیوندا نیز مجهز به مجموعهای از اپلیکیشنها مانند Google Map و Google Play است. همچنین، رابط کاربری گرافیکی این سیستم بسیار آشنا است و امکانات سادهای مانند کنترل صدای دارد. نیازی به آموزش برای کار با این سیستم نیست چون همانند رابط کاربری اندروید طراحی شده است. کلیدها و منوها ساده طراحی شدهاند و به اندازهای بزرگ هستند که به سرعت و حتا بدون نیاز به تمرکز انتخاب شوند. این موضوع بسیار مهم است تا رانندهها در جاده نیازی به درگیر شدن با سیستم در حین رانندگی نداشته باشند و لازم نباشد چشم مدت زمان زیادی صفحهنمایش را دنبال کند. تماسها و پیغامها با صدا به راننده اطلاع داده میشوند. سیستم Google Now به صورت زمانبندی شده و قابل برنامهریزی اعلانها و پیشنهادهای ناوبری را به همراه فاصلهها براساس تاریخچه یا تقویم شما گزارش میکند. میتوانید این سیستم را طوری تنظیم کنید که مثلاً برای مسافتهای خانه و محل کار که شاید بیش از ۵۰ درصد رانندگی شما را اختصاص میدهند، پیشنهادها به صورت Pop-Up روی صفحهنمایش ظاهر شوند.
اولین تجربهها
خبرنگارانی که در همین چند روز اولیه نصب این سیستم، آن را آزمایش کردند، مدام از ویژگیها و قابلیتهای عالی آن صحبت میکنند و اینکه چگونه توانستند در شهری مانند سان فرانسیسکو گردشهای جذاب و لذتبخشی داشته باشند و به راحتی مکانهای کمتر شناخته شده را پیدا کنند. به علاوه، به تماسهای گوشی تلفن همراه جواب داده و پیامهای متنی را مدیریت کردند. البته چند اشکال جزئی نیز در این سیستم وجود دارد ولی موجب نمیشود که این سیستم همطراز سیستمهای سرگرمی ارائه شده تا کنون در بازار باشد. به وضوح یک سر و گردن از آنها بالاتر است و کار با آن سادهتر همراه با انعطافپذیری بیشتر است. این در شرایطی است که بسیاری از سیستمهای سرگرمی و اطلاعاتی خودروها بسیار ضعیف و زشت ظاهر شدند و راهبری بسیار سختی داشتند، به طوری که مشتریان ترجیح میهند این سیستم از روی خودرو حذف یا غیرفعال شود و بتوانند به طور ساده با سیستم ناوبری خودروشان کار کنند. روی این سیستمها تنظیم و کنترل صدا به سختی و فاجعهبار گزارش میشد. در یک محیطی مانند خودروها که بسیار کوچک و محصور است، صدا یک فاکتور بسیار مهم بوده و اگر به جای آرامشبخش بودن، آزاردهنده باشد؛ اجازه نمیدهد از چیزهای دیگر لذت ببرید. پیدا کردن مکانهایی مانند رستوران و فروشگاه با Android Auto سریع و جذاب است در حالی که در سیستمهای دیگر یک دردسر بزرگ محسوب میشود. یکی از مزایای سیستم گوگل، شناسایی و اطلاع از فروشگاهها و مغازههای اطراف یک مکان ویژه و شناخته شده مانند رستورانها یا فستفودهای مشهور است. مثلاً اگر شما میخواهید به سراغ فروشگاهی در نزدیکی فستفودی معروف بروید، ممکن است Android Auto فروشگاه مورد نظر شما را نشناسد ولی فستفود موردنظر را به خوبی میشناسد و میتواند شما را راهنمایی کند در حالی که در سیستمهای قدیمی باید نام خیابان را بدانید و آدرس را به طور کامل حفظ باشید.
گزارش چند مشکل جزئی
همانطور که گفتیم Android Auto خالی از باگ و اشکال نیست. اولین آزمایشها روی این سیستم میگویند ممکن است در ساعت اول رانندگی فهرست تماسهای خود را نداشته باشید یا به درستی کار نکند. اغلب اوقات وقتی خودرو را روشن میکنید، صدای این سیستم کار نمیکند و هیچ پاسخی دریافت نمیکنید. وصل و جدا کردن گوشی با کابل به سیستم کمی سخت است و نمیدانید کدام سیستم رادیویی تنظیم شده است. در حالی که Android Auto نصب شده روی صفحه مرکزی داشبورد خودروهای هیوندا، یک کلید ارتباط صوتی روی فرمان دارد ولی شاید برخی از رانندهها دوست داشته باشند سختافزار بیشتری برای ارتباط و کنترل صفحهنمایش مرکزی در اختیارشان باشد و کمتر به سراغ صفحهنمایش بروند. فعلاً این قابلیت در دسترس نیست و باید انتظار داشت در نسخههای بعدی یا روی خودروهای دیگر خودروسازها مشاهده شود.
درخشش ستارهها
دو شرکت گوگل و اپل از ضعفهای سرویسهای دیگر سرگرمی خودرو نهایت استفاده را بردند و با استفاده از رابطهای صفحهنمایش گوشیها، سعی در گسترش و نفوذ خود در زندگی روزمره مردم با نشاندن این رابط کاربری روی صفحهنمایش خودروها کردند. در مارس ۲۰۱۴ بود که شرکت اپل سیستم CarPlay را معرفی کرد؛ یک سیستم مرکزی برای صفحهنمایش خودروها و البته مبتنی بر دستگاههای iOS همراه با نقشه، سیستم پیامگیری، موزیک و چیزهای دیگر. گوگل نیز در ژوئن همان سال Android Auto را معرفی کرد و به دنبال همان هدف اپل بود با این تفاوت که از اندروید استفاده میکند. مهمترین چیزی که روی Android Auto مشاهده شده و برگ برنده آن محسوب میشود، سادگی استفاده از این سیستم است. بخشی از این سادگی به خاطر آشنایی با رابط کاربری اندروید و همینطور استفاده از ابزارهای گوگل روی اینترنت است البته با طراحی هوشمندتر. گزینههای زیادی روی این سیستم ارائه نشده ولی همین اندازه گزینه هم برای مدیریت صدا و کارهای ضروری کافی است. سیستمهای سرگرمی چیز سادهای نیستند چون با مرگ و زندگی و امنیت انسانها سروکار دارند. اگر یک سیستم موجب حواسپرتی زیادی شود یا از طراحی خوبی بهره نبرد که در نهایت موجب سردرگمی و کلافهگی راننده شود؛ به هیچوجه مقبول نیست. به خودی خود ترکیب خودرو با گوشی تلفن همراه وحشتناک است ولی خوشبختانه هنوز مهلت داریم تا این سیستمها را بررسی و ارزیابی کنیم و ارتقاء دهیم.
غالب خودروسازهای بزرگ تصمیم گرفتهاند از یکی یا هر دوی این سیستمها روی محصولاتشان استفاده کنند چون هر دو سیستم به اندازه کافی پرسروصدا هستند که مشتریان متقاضیشان باشند و شرکتهای بزرگی هم در پشت سرشان قرار گرفتند. پیشبینی میشود تا پایان ۲۰۱۵، Android Auto و Apple CarPlay روی بیش از ۱٫۵ میلیون خودرو نصب شوند و البته تا سال ۲۰۲۰، این تعداد به ۶۸ میلیون خودرو خواهد رسید. در حال حاضر بازار سرگرمیهای خودرو ارزشی معادل ۳۱ میلیارد دلار دارد.