جمعه، 14 شهریور 99 - 10:09

بعد از اعلام بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ، تمامی مردم و در خط مقدم اصحاب رسانه نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند تا حدی که اکثر خانواده ها از دیرتر رفتن فرزندان خود به مدارس صحبت می کنند..موضوعی که باعث سوال شد این بود که هفته پیش و همزمان با ایام محرم ، اکثر مراسم مذهبی تعطیل و با رعایت پروتکل های بهداشتی و در فضاهای باز برگزار شد.
اصرار وزارت آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس در وضعیت قرمز برخی استان ها جای سوال دارد؟ حتی استانهایی که وضعیت سفید دارند را نمیتوان بصورت قطع اعلام کرد با نزدیکی به فصل پاییز و شیوع آنفولانزا و سرماخوردگی های معمول و آلودگی هوا ،شاهد افزایش شیوع کرونا نباشیم
پس از درخواست های زیاد مردم و پیگیری اصحاب رسانه ، در اصفهان بالاخره استانداری اصفهان روز جمعه چهاردهم شهریور ساعت ۴ بعدظهر از تعطیلی یک هفته ی مدارس خبر داد اما جا دارد استاندار محترم اصفهان و سایر مسئولین با توجه به احتمال افزایش کرونا در فصل پاییز با توجه به پیش بینی کارشناسان ، تصمیم جدی بگیرند.
با تعطیلی سال تحصیلی چه چیزی را از دست میدهیم و چه چیزی را بدست می آوریم؟!!
بیایید احتمال کارشناسان مبنی بر شیوع کرونا در پاییز را در نظر بگیریم و آموزش مجازی و آموزش تلویزیونی را بررسی کنیم.
۱- آیا تمامی خانواده ها در ایران ، دارای گوشی هوشمند هستند ؟ آیا خانواده ها قادر به تهیه گوشی هوشمند در این شرایط اقتصادی هستند یا اولویت زندگیشان تحصیل مجازی فرزندانشان می باشد؟آیا اینترنت در تمامی ایران پوشش سراسری دارد؟ لازم است که گزارش ها برخی استان ها که برای دسترسی به اینترنت راهی شهرها یا رفتن به کوه ها می شدند را بخوانیم؟ آیا مسئولین مطمئن هستند تمامی خانواده ها دارای تلویزیون هستند؟
۲- چه بخواهیم جه نخواهیم برخی پایه های تحصیلی چون پایه اول دبستان نیاز به حضور دانش آموزان دارند و آموزش آنلاین و مجازی و تلویزیونی مکمل یکدیگر می باشد .علاوه بر این در سایر پایه های تحصیلی و دانشگاهی برخی دروس عملی هستند و باز هم نیاز به حضور می باشد.

سوالاتی که بایستی پاسخ داده شود این است که :
۱- با یک هفته تعطیل کردن سال تحصیلی قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟
۲- آیا واکسن کرونا رونمایی می شود؟
۳- آیا تمامی خانواده دارای تجهیزات آموزش آنلاین و تلویزیونی و دسترسی به اینترنت را پیدا خواهند کرد
آنچه مشهود است فاصله طبقاتی در ایران هر روز در حال افزایش است .بیاید در موضوع آموزش ۳ گروه را در نظر بگیریم
گروه الف : دارای وضعیت مالی بالایی هستند.توان تهیه انواع تجهیزات دیجیتال و اینترنت را دارند و ترجیح میدهند آموزش مجازی را در دستور کار خود قرار دهند و سپس با استخدام معلم خصوصی ، خلا حضور فیزیکی را پر کنند
گروه ب : دارای وضعیت مالی متوسط هستند.توان تهیه انواع تجهیزات دیجیتال و اینترنت را با تحمل فشار اقتصادی را دارند و ترجیح میدهند آموزش مجازی را دستور کار خود قرار دهند و خود اقدام به آموزشهای تکمیلی کنند.حال این را نیز اضافه کنید اکثر والدین بواسطه شرایط موجود شاغل هستند.
گروه ج : دارای وضعیت مالی ضعیف هستند.نه توان تهیه انواع تجهیزات دیجیتال و اینترنت را ندارند.این گروه اگر دارای تلویزیون باشند ، شاید بتوانند فرزندان خود را به گروه های بالا برسانند.
گفته میشد کرونا ضعیفترها را از پای در می آورد. عجیب است با ایجاد شرایطی ، در حال حذف ضعیف تر ها هستیم.ضعیف ترها همیشه محکوم به حذف شدن بوده اند .وقتی اوضاع اقتصادی خراب می شود در ابتدا سفره ی ضعیف تر ها کوچک میشود.وقتی شرایط اقتصادی خراب میشود ، ضعیف تر ها رو به مشاغل پرریسک می آورند.ضعیف تر ها از امکانات آموزشی ، درمانی محروم میشوند.

 

🛑فرزندانتان را تنها در صورتی به مدرسه بفرستید که تمام ویژگی های زیر را داشته باشد. دقت کنید تمامشان را.

۱. فرزندتان توانایی و تحمل این را دارد که هفت ساعت در روز ماسک را روی صورتش نگه دارد.
۲. فرزندتان می تواند تمام طول مدرسه دستش را از صورتش دور نگه دارد و خارش چشم و بینی اش را نادیده بگیرد.
۳. فرزندتان توانایی نه گفتن دارد و میتواند در برابر تقاضای دوستانش مبنی بر قرض دادن خودکار یا چیز دیگری نه بگوید.
۴. او اعتماد به نفس بالایی دارد و اگر به خاطر رعایت بهداشت توسط دوستانش مسخره شد از اصولش پایین نمی آید.
۵. طاقت گرسنگی را دارد و میتواند ساعت ها بدون خوردن و یا نوشیدن به یادگیری اش ادامه دهد.
۶. فرزند شما به خوبی موارد بهداشتی را میداند و خوب میتواند بهداشت را رعایت کند.
۷. او میداند که به محض ورود به خانه باید لباس هایش را عوض کند و نمی‌تواند وسایل مدرسه را در خانه استفاده کند.

و شما
۱. باید توانایی مالی این را داشته باشید که روزی سه ماسک جدید برای فرزندتان تهیه کنید و به او گوشزد کنید که هر دو ساعت آنها را تعویض کند.
۲. بتوانید هر روز لباس های مدرسه اش را بشویید و کیف و وسایل مدرسه را ضد عفونی کنید. که باز هم برای ضد عفونی تمام ورقه های کتاب راهی به ذهن نمیرسد.
۳. بتوانید خودتان فرزندتان را به مدرسه ببرید زیرا سرویس های شلوغ مدارس محل انتقال ویروس است.

 

پس اگر قرار باشد در کشورمان مواردی چون آموزش رایگان باشد ، برای همگان قابل لمس باشد.چه بچه ای که در کپرهای سیستان و بلوچستان زندگی می کند چه بچه ای که در برج های زعفرانیه تهران!!!
به امید عدالت برای تمامی فرزندان ایران زمین در تمامی ابعاد زندگی چه آموزشی ، چه کار و چه اجتماعی

 

 

logo-samandehi