پنجشنبه، 10 اردیبهشت 94 - 05:21

سال ۱۹۹۹ بیل گیتس کتابی منتشر کرد که در آن ۱۵ پیش‌بینی جسورانه کرده بود. در آن زمان چنین پیش‌بینی‌هایی عجیب و غیر قابل دسترس به نظر می‌رسید. حال یکی از دانشجویان زمینه کسب و کار در وبلاگ خود از این پیش‌بینی‌ها صحبت کرده که تمام آن‌ها اکنون به حقیقت پیوسته‌اند.در کتاب بیل‌گیتس که با نام «کسب و کار در سرعت فکر» منتشر شده، پیش‌بینی‌های جالبی وجود دارد که اکنون شاهد به وقوع پیوستن آنها هستیم. در ادامه به ۱۵ مورد از پیش‌بینی‌های وی می‌پردازیم.

۱. سایت‌های مقایسه قیمت

1-price-comparison-sites

پیش‌بینی گیتس: «خدمات مقایسه خودکار قیمت‌ها توسعه خواهد یافت و به مردم اجازه خواهد داد تا قیمت‌ها را در چندین وب‌سایت مختلف مشاهده کنند و در آن صنعت مورد نظر ارزان‌ترین محصول را پیدا کنند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: شما به راحتی برای پیدا کردن یک محصول در گوگل، آمازون و وب‌سایت‌های مختلف جستجو می‌کنید و تفاوت قیمت یک کالای مشابه را متوجه می‌شوید. همچنین وب‌سایت‌هایی اکنون در فضای وب به وجود آمده‌اند که تنها وظیفه آن‌ها مقایسه قیمت محصولات در فروشگاه‌های مختلف است.

۲. دستگاه‌های موبایل

2-mobile-devices

پیش‌بینی گیتس: «مردم دستگاه‌های کوچکی به همراه خواهند داشت که به آن‌ها اجازه می‌دهد دائم در دسترس باشند و کسب و کار الکترونیکی خود را در هر جای ممکن انجام دهند. آن‌ها می‌توانند اخبار را چک کنند، پرواز رزرو شده خود را بررسی کنند، اطلاعاتی از بازار‌های مالی بدست آوردند و هر کار دیگری را با این دستگاه‌ها انجام دهند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: گوشی‌های هوشمند و به تازگی ساعت‌های هوشمند به راحتی تمام این کارها را برای افراد مختلف انجام می‌دهند.

۳. پرداخت بلافاصله، بهداشت و درمان بهتر از طریق وب

3-instant-payments-and-financing-online-better-healthcare-through-the-web

پیش‌بینی گیتس: «مردم از طریق اینترنت بدهی‌‌های خود را پرداخت می‌کنند، معاملات و امور مالی خود را انجام می‌دهند و با دکتر خود ارتباط برقرار می‌کنند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: شاید تکنولوژی هنوز نتوانسته ارتباط با دکتر‌ها را انقدر آسان کند اما وب‌سایت‌هایی همچون ZocDoc و موارد مشابه وجود دارند که ترتیب معاینه و پیدا کردن یک دکتر خوب را می‌دهند. هم‌اکنون بسیاری از مردم از طریق اینترنت پرداخت بدهی‌های خود را انجام می‌دهند یا روی امور مالی که انجام می‌دهند در هر زمان و مکان تسلط دارند.

۴. دستیار‌های شخصی و اینترنت اشیاء

4-personal-assistants-and-the-internet-of-things

پیش‌بینی گیتس: «همکار‌های شخصی توسعه پیدا می‌کنند. آن‌ها بدون در نظر گرفتن اینکه در خانه یا محل کار باشید به شکل هوشمندانه‌ای تمام وسایل شما را به یکدیگر متصل و سینک می‌کنند. این دستگاه‌ها ایمیل و اعلانیه‌های شما را بررسی می‌کنند و اطلاعاتی را که نیاز دارید جلوی چشمتان ظاهر می‌کنند. زمانی که به یک فروشگاه وارد می‌شوید می‌توانید به آن دستیار بگویید که دستور غذایی شما چیست تا لیستی از بهترین مواد لازم را برای پخت آن غذا به شما معرفی کند. همین دستیار‌ها به تمام دستگاه‌های دیگر درباره کاری که هم‌اکنون در حال انجام آن هستید یا خریدی که انجام داده‌اید اطلاع می‌دهد.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: گوگل ناو، دستیار شخصی هوشمندی که بر روی دستگاه‌های موبایل اجرا می‌شود و در همین مسیر ترسیم شده توسط گیتس در حال حرکت است. همچنین دستگاه‌‌‌های هوشمندی همچون Nest وجود دارد که اطلاعات روزانه شما را گردآوری می‌کنند و بهترین دمای ممکن را در طول روز برای محل زندگی شما تنظیم می‌کند. همچنین ابزاری همچون Beacons وجود دارد که بر پایه آخرین خرید، کوپن‌های فروشگاه‌ها را برای شما می‌فرستد.

۵. محافظت آنلاین از خانه

5-online-home-monitoring

پیش‌بینی گیتس: «ابزار‌های محافظت از خانه متداول می‌شوند و زمانی که شما خانه نیستید و شخصی به دیدار شما می‌آید، به شما اطلاعات لازم را ارسال می‌کنند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: کمپانی Beacons دوربین‌های نظارت خانه‌ای می‌فروشد که وظیفه مراقبت از خانه شما را برعهده دارند. گوگل سال پیش این شرکت را با قیمت ۵۵۵ میلیون دلار به تصاحب خود درآورد.

۶. شبکه‌های اجتماعی

6-social-media

پیش‌بینی گیتس: «وب‌سایت‌های شخصی برای دوستان و خانواده شما متداول می‌شوند و به شما امکان گفتگو و برنامه‌ریزی را می‌دهند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و اینستاگرام این کارها را خیلی راحت انجام می‌دهند.

۷. پیشنهاد‌های هوشمند و خودکار

7-automated-promotional-offers

پیش‌بینی گیتس: «نرم‌افزارهایی به وجود می‌آیند که می‌دانند شما به سفر رفته‌اید و با استفاده از همین اطلاعات فعالیت‌های مربوط به آن محل را به شما پیشنهاد می‌دهند. نرم‌افزار‌ها می‌توانند فعالیت‌ها، تخفیف‌ها، پیشنهادات و حتی قیمت‌های ارزان آن منطقه را به شما اطلاع دهند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی به وجود آمده‌اند که پیشنهاداتی هوشمندانه بر اساس اطلاعات آخرین خرید‌های شما ارائه می‌دهند. گوگل و فیسبوک نیز هم‌اکنون بر اساس موقعیت جغرافیایی فرد تبلیغات خود را نمایش می‌دهند.

۸. سایت‌های بحث و بررسی زنده ورزشی

8-live-sports-discussion-sites

پیش بینی گیتس: «در حالی که در تلوزیون یک جدال ورزشی را تماشا می‌کنید سرویس‌هایی وجود خواهند داشت که به شما اجازه بحث درباره هر چیز زنده‌ای را که در حال اتفاق افتادن است می‌دهند و شرایط رای دادن شما برای کسی را که فکر می‌کنید برنده خواهد شد فراهم می‌کنند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: شبکه‌های اجتماعی اکنون به خوبی این وظیفه را بر عهده گرفته‌اند که توییتر سر دسته آن‌ها است. همچنین در سایتی همچون ESPN به صورت زنده می‌توانید نظر خود را پیرامون مسابقه در حال برگزاری ارسال کنید.

۹. تبلیغات هوشمند

smart

پیش‌بینی گیتس: «دستگاه‌ها تبلیغاتی هوشمند خواهند داشت. این دستگاه‌ها سلیقه شما را در خرید متوجه می‌شوند و بر اساس آن مناسب‌ترین تبلیغات را به شما نمایش می‌دهند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: بسیاری از سرویس‌های تبلیغاتی اکنون ویژگی که گیتس در سال ۱۹۹۹ پیش‌بینی کرده بود را در اختیار دارند. تبلیغ کنندگان در این سرویس‌ها می‌توانند بر اساس سابقه کلیک‌های که کرده‌اید، علایق شخصی و مدل‌های خرید شما، بهترین تبلیغ را نمایش دهند.

۱۰. تبلیغ وب‌سایت‌ها در تلویزیون

10-links-to-sites-during-live-tv

پیش‌بینی گیتس: «تلویزیون لینک‌های مرتبط با محتوایی را که در حال تماشای آن هستید به شما نشان می‌دهد که تکمیل کننده آن محتوای در حال پخش است.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: اکنون شبکه‌های ورزشی به وب‌سایت‌های ورزشی، شبکه‌های خرید به وب‌سایت فروشگاه‌‌ها و مواردی از این دست لینک‌های مرتبط را به نمایش می‌گذارند.

۱۱. تحریریه‌ و جلسه‌های بحث آنلاین

پیش‌‌بینی گیتس: «ساکنین شهر‌ها و کشور‌های مختلف بدون محدودیت‌های مرزی و جغرافیایی، سیاست‌های منطقه‌ای و ایمنی می‌توانند بحث و بررسی‌هایی با یکدیگر انجام دهند و یک تحریریه آنلاین شکل دهند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: بسیاری از وب‌سایت‌های خبری (همچون زومیت) بخش نظردهی دارند که کاربران می‌توانند مشغول به بحث و گفتگو درباره موضوع مطلب شوند. در برخی وب‌سایت‌ها انجمن خاصی برای پرسیدن سوال‌ها و درخواست یک موضوع وجود دارد. در بسیاری از وب‌سایت‌های بزرگ نیز تحریریه‌های آنلاین وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، توییتر و از این دست نیز در این موضوع مرجع به حساب می‌آیند، جایی که هر روزه درباره مسائل مختلف بحث و گفتگو می‌شود.

۱۲. وب‌سایت آنلاین بر حسب علاقه

12-interest-based-online-sites

پیش‌بینی گیتس: «اجتماع‌های آنلاین به مکان شما محدود نمی‌شوند بلکه تحت تاثیر علایق شما خواهند بود.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: در اینترنت انواع وب‌سایت‌های خبری و جوامع آنلاین وجود دارد که بر یک موضوع واحد متمرکز شده‌اند. اکنون بسیاری از وب‌سایت‌ها ترجیح می‌دهند پیرامون یک موضوع خاص محتوا تولید کنند.

۱۳. نرم‌افزار مدیریت پروژه

پیش بینی گیتس: «مدیران پروژه به دنبال تیم‌هایی می‌گردند تا آن‌ها را به صورت آنلاین در کنار یکدیگر قرار بدهند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: تعداد زیادی اپلیکیشن و سرویس جهت آسان‌سازی روند کار‌ها در فضاهای سازمانی وجود دارد و هر روزه نیز توسط تیم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۴. استخدام آنلاین

14-online-recruiting

پیش‌بینی گیتس: «افرادی که به دنبال کار می‌گردند می‌توانند فرصت‌های شغلی را به صورت آنلاین و با توجه به نیاز‌ها، علایق و مهارت‌های تخصصی خود پیدا کنند.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: سایتی همچون لینکداین در همین رابطه به کاربران امکان آپلود رزومه خود و پیدا کردن یک شغل بر پایه علایق و نیاز‌ها را می‌دهد. در این زمینه لینکداین فرصت استخدام آنلاین را بسیار آسان کرده است.

۱۵. نرم‌افزار‌های مربوط به کسب و کار

15-business-community-software

پیش‌بینی گیتس: «کمپانی‌ها به دنبال پروژه‌های جدید و خارج از محدوده خود با یکدیگر همکاری خواهند کرد. حال چه کار آن‌ها به پروژه ساخت و ساز، تولید یک فیلم یا یک کمپین تبلیغاتی مرتبط باشد. این کار برای هر دو کمپانی بزرگی که با یکدیگر همکاری می‌کنند مفید خواهد بود و به برون سپاری بخشی از کار نیز منجرمی‌شود.»

چیزی که اکنون می‌بینیم: در حال حاضر نیز شرکت‌های بزرگی در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند.

منبع

logo-samandehi