دوشنبه، 11 فروردین 99 - 10:51

شیوع ویروس کرونا در یک ماه اخیر سبب شد برخی کسب‌وکارها با بحران کاهش درآمد روبرو شوند اما برخی دیگر، افزایش درآمد و رشد کاربر را تجربه کردند. نمونه این کسب‌وکارها اپلیکیشن‌های کتابخوان هستند که در یک ماه اخیر رشد کاربر نزدیک به سه برابری را تجربه کردند.

 پلتفرم‌های تولید محتوای دیجیتال مانند کتاب‌خوان‌ها این روزها محبوبیت بسیاری یافتند و بخش بزرگی از جامعه به دلیل خانه‌نشینی، برای پر کردن اوقات خالی خود به خواندن کتاب روی آورده و چون در خانه ماندن این روزها به معنای در امان ماندن است، استفاده از محتوای دیجیتال می‌تواند گره‌گشای خوبی باشد.

محمد صدوقی، مدیرعامل طاقچه  از افزایش ۱۵۰ هزار کاربر جدید در بازه زمانی ۲۵ روز گذشته نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داد و در این باره گفت: «ما از نظر میزان خرید هم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۴ برابری را تجربه کرده‌ایم.»

به گفته او این رشد پلتفرم در حالی رخ داده که ساختار فعالیت شرکت آنها تفاوتی نکرده و نیروهای طاقچه از ۱۵ اسفند دورکار شدند.

ندا برادران، مدیرعامل اپلیکیشن فیدیبو هم از رشد دو و نیم برابری کاربران در زمان شیوع کرونا خبر داد و  گفت: «این میزان از رشد در یک بازه زمانی رخ داده است. ما برای برنامه عید انتظار بخشی از این رشد را داشتیم اما اتفاقات اخیر نتیجه را بیش از انتظار ما کرد. در برخی روزها رشد سه برابری را هم تجربه کردیم.»

طاقچه دستگاه کتابخوان اندرویدی وارد می‌کند

طاقچه قصد دارد امسال دستگاهی را وارد بازار کند که اندرویدی باشد و تمام کتابخوان‌ها امکان نصب روی آن را داشته باشند. صدوقی در توضیح بیشتر گفت: «باتوجه به وضعیت کشور و گسترش بیماری کرونا که واردات را نیز با مشکل روبرو کرده این طرح در شش ماهه دوم اجرایی می‌شود و با توجه به اینکه ما یکی از شرکت‌های زیرمجموعه حصین هستیم، واردات دستگاه‌های کتابخوان از طریق هلدینگ حصین انجام خواهد شد.»

طاقچه امسال دستگاهی را وارد بازار می‌کند که اندرویدی است و تمام کتابخوان‌ها امکان نصب روی آن را دارند.

این در حالی است که در چهار ماه گذشته فیدیبوک که دستگاه کتابخوان اپلیکیشن فیدیبو است نتوانسته از سد واردات گذر کند و به بازارهای داخلی برسد. مدیرعامل فیدیبو  درباره چرایی این اتفاق گفت: «ما سال گذشته هم پیگیر ورود سری جدید فیدیبوک بودیم ولی هنوز موفق نشدیم و در حال حاضر در صف ثبت سفارش و تایید مختلف متناسب با ظرفیتی که مدنظر ماست قرار گرفتیم.»

او تاکید کرد که آنها در حال مذاکره در این زمینه هستند و گفت: «این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا محدودیت‌ها بیشتر شده با این حال، ما پیگیر این موضوع هستیم اما نمی‌توانیم قول دهیم که به زودی می‌توانیم محصول‌مان را وارد بازار کنیم.»

فیدیبو با همکاری دیجی‌کالا اقدام به وارد کردن فیدیبوک کرده بود و مدیرعامل فدیبو درباره میزان استقبال کاربران از این محصول گفت: «استقبال کاربران از فیدیبوک خیلی خوب بود و حتی درخواست خرید فیدیبوک از سوی سازمان‌ها نیز به ما داده شد اما به دلیل محدودیت ثبت سفارش نمی‌توانستیم به یک سازمان در تعداد بالا سرویس بدهیم، در تلاشیم این محدودیت را کمتر کنیم.»

تخفیف‌هایی برای روزهای خانه نشینی

اپلیکیشن‌های کتابخوان برنامه‌های متعددی برای کاربران خود در این روزهای خانه‌نشینی تدارک دیدند. صدوقی  درباره طرح‌های آنها برای توسعه اپلیکیشن طاقچه گفت: «ما هر سال در ایام نوروز طرح‌های تشویقی را به مخاطبانمان ارائه می‌دادیم و امسال به دلیل گسترش بیماری کرونا این طرح‌ها را زودتر آغاز کردیم.»

نام طرح امسال آنها «حال نو، سال نو» است که سال گذشته هم آن را اجرا کرده بودند. به گفته صدوقی امسال از ۱۵ اسفند تا ۲۰ فروردین این طرح اجرا می‌شود و براساس آن در سه روز اول نوروز تمام کتاب‌های اپلیکیشن طاقچه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف داشتند.

در روز ابتدای فروردین نیز بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار حساب کاربری را به مبلغ دو هزار تومان شارژ کردند که افراد بتوانند با انگیزه بیشتری به خرید کتاب الکترونیکی اقدام کنند.

صدوقی در ادامه درباره جزئیات بیشتر این طرح گفت: «ما ۸۴ دسته‌بندی متفاوت داریم و هر روز یکی از این دسته‌بندی‌ها تخفیف خواهند داشت.»

فیدیبو درخواست خرید فیدیبوک از سوی سازمان‌ها را داشته اما به دلیل محدودیت ثبت سفارش نمی‌توانستند به یک سازمان در تعداد بالا سرویس دهند

پیش‌تر اپلیکیشن طاقچه با همکاری شهرداری تهران در سه مقطع این امکان را برای کاربران ایجاد کرد که یک کتاب کودک و نوجوان را رایگان دریافت کنند. در همکاری دیگر این اپلیکیشن با وزارت ارشاد هم طرحی اجرایی شد که براساس آن هر کاربر یک کتاب بزرگسال در روز را با ۷۰ درصد تخفیف و کتاب کودک و نوجوان را با ۸۰ درصد تخفیف دریافت می‌کند.

صدوقی از رایگان کردن یک کتاب در دو روز پایانی هر هفته خبر داد و گفت: «کل کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز رایگان شدند. همچنین در طرح مشترک با معاونت علمی ریاست جمهوری کاربران می‌توانستند کتاب‌های مرتبط با دسته کسب‌وکار را با ۵۰ درصد تخفیف تهیه کنند.»

مدیرعامل فیدیبو نیز از رشد کاربرانش در شش ماهه پایانی سال گذشته خبر داد و گفت: «در این روزها که مردم ترغیب به ماندن به خانه می‌شوند پلتفرم‌های ارائه کتاب و پادکست و غیره مورد استقبال کاربران قرار گرفتند. زیرا زمان‌های خالی افراد باید با چیزی پر شوند و پلتفرم‌های محتوایی می‌توانند این جای خالی را پرکنند، در این میان پلتفرم‌های الکترونیکی اقبال بیشتری دارند.»

فیدیبو به دلیل شرایط پیش روی جامعه در مواجهه با بیماری کرونا برنامه‌ریزی عید را جلو انداخت و مدیرعامل این اپلیکیشن هدف از این کار را پاسخ به نیاز کاربران در این روزها دانست و گفت: «در همین راستا ما در نظر داشتیم برای روزهای عید ۵۰ کتابی که همه باید در زندگی بخوانند را با ۹۰ درصد تخفیف ارائه دهیم. اما شرایط فعلی سبب شد تا این ۵۰ کتاب را  به اضافه ۵۰ کتاب دیگر ارائه دهیم و در واقع شیوع کرونا برنامه‌ریزی‌ ما را تغییر داد.»

logo-samandehi