سه شنبه، 02 اردیبهشت 99 - 09:53

شکایت در مورد امور مالیاتی از سوی مودیان پس از آماده‌سازی سامانه مودیان مالیاتی از سوی مودیان در این سامانه ثبت خواهد شد و دیگر شکایت‌ها به صورت کاغذی به ثبت نمی‌رسد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (۲ اردیبهشت‌ماه) در جریان بررسی لایحه «مالیات برارزش افزوده» در مورد نحوه ثبت شکایت‌ها در امور مالیاتی تصمیم‌گیری کردند و طبق آن پس از راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، مودیان باید شکایت‌های خود را از این طریق ثبت کنند.

نمایندگان مجلس امروز ماده ۶۰ این لایحه را تصویب کردند، این ماده قرار است جایگزین ماده (۲۴۴) قانون مالیات‌‌های مستقیم و تبصره‌های آن شود و به قانون مالیات برارزش افزوده تسری پیدا کند.
نمایندگان در این ماده اعضای هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و ساز وکار فعالیت این هیات‌ها را مشخص کردند. آنها همچنین در تبصره‌های این ماده کارکرد جدید برای سامانه مودیان تعیین کردند. به این ترتیب ارائه هرگونه لایحه به هیا‌ت‌های حل اختلاف، مشاهده اسناد، مدارک و اطلاعات موردنیاز، ابلاغ تاریخ جلسات هیات، اطلاع از نتایج دادرسی و هرگونه اطلاعات دیگر در خصوص پرونده دادرسی مالیاتی از طریق سامانه مودیان انجام می‌شود.
سال ۹۷ در جریان بررسی لایحه «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» نمایندگان مجلس سازمان امور مالیاتی را موظف کردند تا سامانه مودیان را راه‌اندازی کند و کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی و مشمول قانون مالیات‌های مستقیم موظف شدند که در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنند.
سال گذشته نیز نمایندگان در ماده ۲۵ لایحه «مالیات بر‌ارزش افزوده» ساز وکار فعالیت مودیان در سامانه مودیان را بررسی و تصویب کردند. براساس آن پس از استقرار سامانه مودیان فعال بودن کارپوشه مودی در سامانه مزبور به این معنی است که او از نظر سازمان شرایط لازم برای دریافت مالیات از خریداران را دارد. در صورتی که مودی شرایط لازم برای دریافت مالیات را از دست بدهد سازمان موظف است بلافاصله کارپوشه وی را در سامانه مودیان غیرفعال کند.
حال با تصویب ماده ۶۰ لایحه «مالیات برارزش افزوده» مودیان می‌توانند اعتراض‌های خود را نیز در این سامانه ثبت کنند.

logo-samandehi