به بهانه نزدیک شدن به جشنواره فروش رایانه و تجهیزات دیجیتال اصفهان بر آن شدیم تا گفتگویی با رئیس اتحادیه صنف خدمات رایانه اصفهان به عنوان متولی این رویداد داشته باشیم و دیدگاه های ایشان را در خصوص جشنواره جویا شویم :
با توجه به اینکه نزدیک به دو دهه از برگزاری نمایشگاه اتوکام(کامپیوتر و اتوماسیون اداری)اصفهان میگذرد همواره مشکل فروش در نمایشگاه مسئله جدی ما بین اهل فن بوده است عده ای مکرراَ از مسئله فروش برخی از همکاران در نمایشگاه شاکی بوده و عده ای نیز از جلوگیری از فروش دلگیر. نکته اصلی این است که واقعا ماهیت نمایشگاه و رویدادهای فروش کاملا با یکدیگر متفاوت و متضاد است . کنترل ، نظارت و ساختارهای فیزیکی هر یک تفاوت بنیادی با دیگری دارد. از طرف دیگر ظهور برخی از نمایشگاه های فروش خیمه ای در حیاط دانشگاه ها و یا ادارات و یا پارکینگ ها و استفاده سود جویان بی هویت صنفی که لحظه ای ظاهر شده کالای نامرغوب را فروخته و به ناگاه برای همیشه ناپدید می شوند مسئله دیگری بود که هر گاه به مقابله می ایستادیم جواب سوال که پس در کدام رویداد فروش فوق العاده مهیامی شود؟بی پاسخ ماند .در اکثر رویدادهایIT دنیا نیز حوزه فروش فوق العاده را از نمایشگاه های تکنولوژیک جدا دیده اند ، از این رو اتحادیه زمینه وجود جشنواره فروش فوق العاده رایانه و تجهیزات دیجیتال را لازم دید و با اخذ مجوز خاص برای این کار از سازمان بازرگانی وقت و هماهنگی با شرکت نمایشگاه های اصفهان اولین دوره رویداد را در سال ۹۱ برگزار نمود.
مشخصه ویژه جشنواره فروش موارد زیر است :
۱- وجود تخفیف و شرایط ویژه فروش
۲- نظارت و کنترل بیشتر بر کیفیت محصولات
۳- قرعه کشی شبانه با جوایز قابل قبول
۴- امکان مقایسه راحت تر کیفیت و قیمت برای مصرف کننده
هدف اصلی این است که با ایجاد نشاط و هیجان در بازار مصرف آن هم دقیقا در شروع فصل تحصیلی شوکی به بازار فروش داده شود و از نگاه دیگر با ایجاد تخفیف ها و جوایز شرایط بهتری برای مصرف کننده مهیا گردد.کنترل قیمت، نظارت بر قیمت و کیفیت و گارانتی مسئله مورد توجه اتحادیه است.
در این راستا بازرسان اتحادیه در تمام مدت برگزاری در حال نظارت بوده و آماده دریافت شکایت و رسیدگی خواهند بود.برای نظارت بیشتر همه فروشندگان موظف به صدور فاکتور کالا به صورت متحدالشکل و در سه نسخه می باشند :نسخه اول مخصوص فروشنده، نسخه دوم و سوم ممهور به مهر فروشنده شده و تحویل به خریدار می گردد.یک نسخه نزد خریدار مانده و نسخه سوم به ناظرین درب خروج تحویل داده شده و خروج کالا ممکن می گردد.
برای فروشندگان به دلیل رفاه و امنیت مالی دستگاه های پوز بانکی تامین گردیده که با مراجعه به محل تعیین شده قادر به دریافت دستگاه خواهند بود.فروشندگان قادرند به خریداران کالا یا خدمات خود بن قرعه کشی اهدا کنند .بن ها با نوشتن مشخصات خریدار کامل شده و با ورود به صندوق قرعه کشی دارد به مرحله قرعه کشی می شود .
شب ها پس از پایان نمایشگاه قرعه کشی در فضای آزاد کمافی السابق برقرار می باشد.(به استثنای پنجشنبه و جمعه شب به دلیل شهادت حضرت امام جعفر صادق )
در برنامه قرعه کشی هدایای نفیس توسط اسپانسرین مربوطه به برندگان اهدا می گردد.برخی از غرفه داران تقاضای اطلاع رسانی زودتر در محیط شهر برای اطلاع رسانی بهتر داشته اند به دلیل اینکه سال های گذشته اطلاع رسانی وسیع و زود هنگام باعث اختلال در بازار سایر همکارانی که در جشنواره حضور نداشتند گردید و باعث شد تا بازار در روزهای قبل از جشنواره حرارت خود را از دست بدهد و این موضوع آسیب به فروش دیگر همکاران زده است. لذا امسال با حدود ۴۰ تابلو محیطی و سایر مطبوعات از ۵ روز قبل از نمایشگاه اطلاع رسانی شروع می گردد.نحوه اطلاع رسانی جشنواره از طریق زیر فراهم گردیده است :
۱-پیامک انبوه
۲-ایمیل مارکتینگ
۳-شبکه های اجتماعی مجاز
۴-مطبوعات
۵-وب سایت های مرتبط
۶-کارت های دعوت
۷-تابلوهای محیطی شهری
۸-پوستر
۹-تراکت
مشکل اصلی سال جاری فضای محدود نمایشگاهی است که متاسفانه متراژ محدودی در اختیار اتحادیه قرار گرفت و افزایش فضا میسر نشد و این امر موجب ناراحتی بسیاری از متقاضیان گردید به طوری که به ۷۰ درصد از تقاضاها جواب منفی داده شد . امید که در دور آتی نمایشگاه که امکان برگزاری در سال جاری نیز در حال بررسی است بتوانیم از حضور همکاران دیگر استفاده نماییم.در اینجا لازم می دانم از کلیه همکاران دست اندرکار در اتحادیه، شرکت نمایشگاه ها ، هفته نامه عصر ارتباط سرپرستی اصفهان ، اتحادیه موبایل و اسپانسر ویژه شرکت رایتل و کلیه اسپانسرهای قرعه کشی تشکر ویژه داشته باشم و از همکارانی که به دلیل محدویت فضا قادر به تخصیص غرفه به آنان نبودیم عذر خواهی نمایم.