یکشنبه، 11 شهریور 03 - 08:07
ستار هاشمی: فیلترینگ حاکمیت ما را نقض کرده، امنیت سایبری ما را زیر سؤال برده و امنیت خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است و نارضایتی ایجاد کرده است.مراسم معارفه‌ی وزیر ارتباطات دولت چهاردهم با صحبت‌هایی درباره اهمیت امنیت فضای مجازی و فیلترینگ همراه بود. وزیر جدید ارتباطات در سخنرانی خود فیلترینگ را عامل نارضایتی مردم خواند و گفت که به‌کارگیری آن به نفع هیچ‌کس نیست، معاون اول رئیس جمهور نیز ادامه‌ی محدودیت‌ها را هزینه‌بر خواند و گفت: «محدودیت‌ها باعث بالا بردن هزینه‌ی مصرف‌کننده و ایجاد فضای فرار امنیتی شده است.»

 در مراسم معارفه‌ی ستار هاشمی در جایگاه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، که با حضور وزاری پیشین برگزار شد، هاشمی با اشاره به اهمیت قاعده‌مندی فضای مجازی گفت: «اگر توجه داشته باشیم که مردم در فضای مجازی زندگی می‌کنند، آنگاه قبول می‌کنیم که باید برای آنها شرایط خوب زندگی کردن را فراهم آوریم. زندگی خوب در دنیای دیجیتال که دنیای امروز و آینده است، هم با کیفیت و به‌روز و هم امن و الهام‌بخش زندگی است که قابلیت نجات جان‌ها و منشأ پیشرفت و رشد می‌شود. ولی اگر به خوبی قاعده‌مند نشود می‌تواند جان‌ها و فکرها را بگیرد.»

هاشمی: مردم در فضای مجازی زندگی می‌کنند و باید برای آنها شرایط خوب زندگی کردن را فراهم آوریم

وزیر ارتباطات ادامه داد: «در شرایط کنونی وظیفه‌ی ما به‌عنوان حاکمیت آن است که تا حد امکان به بهترین و سالم‌ترین شرایط دیجیتال را برای مردم فراهم کنیم. به آنها آگاهی ببخشیم، کیفیت کاربری را بالا ببریم و ایران را برای اقشار مختلف از جمله کودکان و نوجوانان جذاب و البته ایمن کنیم. در این راستا توسعه‌ی شبکه ملی اطلاعات از جمله مهم‌ترین برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم خواهد بود.»

هاشمی سپس بر دنبال کردن توسعه دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان، توسعه صنعت فضایی و اقتصاد فضاپایه و توسعه پست هوشمند به‌عنوان برنامه‌های جدی وزارت ارتباطات تأکید کرد و گفت: «بهبود فرایندها در همه‌ی زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک مطالبه‌ی ملی و وظیفه‌ی قانونی و تعهد اخلاقی بنده و همکارانمان در وزارت ارتباطات خواهد بود.»

سکاندار وزارت ارتباطات در بخش دیگر گفته‌های خود عنوان کرد: «باور و تأکید من این است که در هر مرحله از اجرای برنامه‌های طراحی‌شده باید به اسناد بالادستی پایبند بوده و به آنها جامه‌ی عمل بپوشانیم. ما برای بهبود جایگاه حکمرانی حتماً به ابزارهای قوی نیازمندیم. ابزارهایی که بتواند در ساحت‌های مختلف بهترین وضعیت کاربرای را برای مردم تضمین کند و امنیت را بر مرزهای سایبری کشور بگستراند.»

او با این گفته‌ها تأکید کرد: «همانطور که قبلا گفته‌ام، مجدداً تأکید می‌کنم که فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچ‌کس نیست؛ شیوه‌ی ناکارآمد فعلی هم حاکمیت ما را نقض کرده است، هم امنیت سایبری ما را زیر سؤال برده است، هم امنیت خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است و هم به فضای کسب‌و‌کار آسیب زده و در نتیجه مردم نسبت به وضعیت موجود رضایت ندارند.

هاشمی با اشاره به اینکه شرایط کنونی مطلقاً منطبق بر اهداف اسناد بالادستی و مطالبات رهبر انقلاب نیست، ادامه داد: «ما باید با در نظر گرفتن مصالح ملی و سیاست‌های کلی نظام شرایط موجود را به نفع کسب‌وکارها و اقتصاد دیجیتال در مسیر جلب رضایت مردم تغییر دهیم.»

به گفته‌ی وزیر ارتباطات در این مسیر سخت، پرچالش و پیچیده برای بازنگری و به‌روزرسانی روش‌ها، همیاری همه‌ی دستگاه‌های کشوری و لشکری و حاکمیتی از یک سو و همکاری همه‌ی کنشگران صنعت و اقتصاد دیجیتال از سوی دیگر و همچنین نخبگان علمی نیازی مبرم است.

عارف: محدویت‌ها در فضای مجازی هیچ تأثیری نداشته است

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور نیز با بیان اینکه محدودیت‌ها در فضای مجازی تاکنون هیچ تأثیری نداشته است، با مثال آوردن از آنتن‌های ماهواره در بسیاری از خانه‌ها گفت: «تعجب می‌کنم در مورد این محدودیت‌ها نهادهای امنیتی اعتراض نمی‌کنند.»

او با تأکید بر پیگیری سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، خواهان قانون‌مند کردن حکمرانی فضای مجازی شد.

امروز محدودیت‌ها در فضای مجازی هیچ اثری ندارد. این موضوع حتی قبل از پیشرفت فناوری واضح بود که تنها کاری که محدودیت‌ها انجام می‌دهد، بالابردن هزینه‌ی مصرف‌کننده و ایجاد فرارهای امنیتی است. ما اشراف امنیتی را یک اصل می‌دانیم و در این زمینه تعارف نداریم. اما بعضی کارهایی (محدودیت‌های اینترنت) که به‌دلیل عدم شناخت در کشور ما انجام می‌گیرد، به بخش امنیتی آسیب می‌رساند.تعجب می‌کنم که درباره‌ی این محدودیت‌ها نهادهای امنیتی هیچ‌وقت اعتراض نمی‌کنند که [با آسیب به بخش امنیت به دلیل ایجاد محدودیت]دیگر اشراف کاملی بر این فضا ندارند.

– محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور

عارف سپس گفت که در این وضعیت شرکت‌های تأمین‌کننده VPN و غیره جایگزین نهادهای امنیتی شده‌اند و از سوی دیگر مردم برای VPN پول بیشتری می‌دهند و سرویس با کیفیت بد دریافت می‌کنند و این روند سبب شده آنها دچار بدبینی می‌شوند.

او با تأکید بر اینکه ما با این روند تمرد از قانون را به مردم یاد می‌دهیم، توضیح داد: «متأسفانه در طول این چهار دهه قوانینی تصویب شده است که همه اذعان دارند که وقت لغو آن رسیده اما هیچ‌کس جرأت ندارد پایش را جلو بگذارد. فقط مردم از اجرای قانون تمرد می‌کنند و این بد است. برای نمونه آنتن ماهواره ممنوع است اما کدام خانه است که نداشته باشد؟ حتی دیش‌های بشقابی دیگر معنی ندارد و برداشتن آنتن‌ها بی‌فایده است.»

معاون اول رئیس جمهور با این توضیحات گفت: «با کار کردن روی سند راهبردی فضای مجازی، حکمرانی فضای مجازی قانون‌مند می‌شود و این ذهنیت‌ که هر اتفاقی در فضای مجازی افتاد به فیلترینگ ربط دارد، عوض می‌شود و این وضع سامان می‌گیرد.»

او همچنین دنبال کردن سند اقتصاد دیجیتال و تکمیل شبکه ملی اطلاعات را بسیار مهم دانست و افزود: «همه‌ی دولت‌ها بحث شبکه‌ی ملی اطلاعات را مطرح می‌کنند ولی در حال حاضر حرکت جهشی و جدی در پیگیری و بستن پرونده تکمیل شبکه ملی اطلاعات نمی‌بینم. ما در این بخش کمبود نیروی انسانی نداریم و بهترین‌های ما در بین نخبگان و خبرگان هستند.»

عارف با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد به افزایش امنیت سایبری به میزان کافی توجه نشده است، تأکید کرد: «خواهش من این است که برای فضای سایبری راهبردی جدی و صمیمانه با همکاری همه بخش‌های ذی‌ربط داشته باشیم و وزارت ارتباطات در این مورد پیش‌قدم شود.»

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از گفته‌های خود، رتبه‌ی ایران را در شاخص‌های مختلف در منطقه و دنیا برشمرد و ابتدا به اشتغال اشاره کرد.

از ابتدای دهه‌ی ۹۰ در برنامه‌های کلان اشتغال، سهم ۱۰۰ تا ۱۵۰ فرصت شغلی را در بخش ICT می‌دیدیم و به نظر می‌رسد که این سهم دست‌یافتنی است اما در حال حاضر بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبت به متوسط کشور نگران‌کننده‌تر است.

– محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از میان شاخص‌های منطقه‌ای در امور فضایی اقدامات خوبی انجام شده است، این آمار را بیان کرد:

  • در امور فضایی در منطقه‌ رتبه‌ی دوم و در مخابرات فضایی در منطقه رتبه‌ی هفتم را داریم.
  • ما که جزو اولین کشورهایی بوده‌ایم که سازمان و تشکیلاتی داشتیم و دنبال پرتاب ماهواره بوده‌ایم، در حوزه‌ی سنجش از دور رتبه ۵ منطقه را داریم.
  • سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ۷ درصد است و ما باید به ۱۰ درصد برسیم.
  • همچنین در توسعه دولت الکترونیک در میان ۱۹۳ کشور رتبه‌ی ۹۱ را داریم.

عارف تأکید کرد: «در راستای توسعه دولت الکترونیک اقدامات خوبی انجام شده اما امیدوارم موانع جدی این مسیر برطرف شود. به دلایل غیرقابل‌توجیه دستگاه‌ها اصرار دارند که نگاه سنتی خود را تغییر ندهند. متأسفانه در این زمینه وضعیتمان خیلی بد است.»

او در آخر گفت: «در همه‌ی این شاخص‌ها حتی اگر رتبه‌ی اول منطقه را هم به‌دست بیاوریم نسبت به کشورهای غربی وضعیتمان خیلی خوب نیست.»

logo-samandehi