شرایط بد اقتصادی در سالهای اخیر در اقتصاد کشور نقش بسزایی در کسب و کار تمامی حوزه های کاری داشته است.تحریم ها،نوسان نرخ ارز و تورم شدید بر وضعیت معیشتی مردم تاثیر فراوانی داشته است.حال با شرایط موجود این تاثیر بر بازار کامیپوتر و فناوری اطلاعات با توجه به اینکه این لوازم به کل وارداتی هستند بیشتر از حوزه های دیگر بوده است.البته جدا از موضوع واردات خرید این تجهیزات از سوی مردم در درجه های بعدی نسبت به خرید دیگر ضروریات زندگی اولویت کمتری پیدا کرده است.
در چنین بازاری رقابت میان فروشندگان حوزه فناوری اطلاعات شدیدتر شده است که گاهی بعضی از فروشندگان جهت افزایش فروش خود دست به راههای غیر موجه و غیرقانونی میزنند.
در همین راستا اتحادیه صنف خدمات رایانه ای اصفهان که به تازگی با نام صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان تغییر نام داد پس از برگزاری جلسات هم اندیشی در خصوص مشکل زیر فروشی با اعضاء به نتایجی چون ایجاد سامانه ای جهت معرفی اعضای بدون مجوز،برگزاری دوره های آموزشی فروش و موارد مالیاتی برای افزایش سطح آگاهی اعضاء ،حاصل شد.پس از این جلسات ،اتحادیه اطلاعیه ای را صادر کرد .
در این اطلاعیه آماده است که با توجه به اختلال بوجود آمده در نظام کسب و کار که توسط برخی از واحدهای صنفی که اغلب بدون پروانه کسب می باشند بدینوسیله به اطلاع میرساند از تاریخ ۱۵ آبان ماه کلیه ی واحدهای صنفی اعم از حقیقی و حقوقی موظفند طبق قانون نظام صنفی واحدهایی که بصورت عمده فروشی فعالیت میکنند ۳ درصد و واحدهایی که بصورت خرده فروشی فعالیت میکنند کالای خود را با ۷ درصد سود به فروش برسانند.طبق همین قوانین اداره مالیات ،مالیتهای شغلی را دریافت خواهد کرد.در ادامه این اطلاعیه آمده است : هیچ یک از واحدهای صنفی طبق قانون نمی بایست زیرفروشی،کم فروشی،ارزان فروشی،تقلب، فروش کالا بدون فاکتور و فروش کالای سرمایه ای بدون خدمات پس از فروش را انجام دهند.در متن این اطلاعیه آماده است که پس از تاریخ فوق الذکر بازرسین نظارت بیشتری خواهند داشت و واحدهای مختلف در ابتدا بمدت ۱۵ روز پلمپ و بار دوم بواسطه اخلال در کسب و کار طبق قانون نظام صنفی مصوبه مجلس شورای اسلامی پروانه واحد صنفی ابطال خواهد شد و در صورت نداشتن پروانه کسب واحد مذکور پلمپ و به هیچ عنوان فک پلمپ خواهد شد.
علاوه بر این در اطلاعیه ای دیگر اتحادیه رایانه فروش کالای سرمایه ای بدون داشتن خدمات پس از فروش و کارت گارانتی ممنوع و تخطی از آن مصداق بارز کلاهبرداری می باشد و در فروش کالا باید صدور فاکتور ،درج سریال کالای سرمایه ای در فاکتور و با ضمانت گارانتی از مصرف کننده رسید دریافت کند.علاوه بر این تنها واحدهایی حق ارایه گارانتی را دارند که در رسته آنها تعمیر و فروش باشد.در ادامه این اطلاعیه آمده است هیچ یک از واحدهای صنفی حق فروش هیچ کالایی بدون تست و گارانتی را ندارد که در صورت شکایت خریدار طبق قانون حق جریمه ۴ برابر فاکتور خواهد بود.
موضوع بعدی اینکه با توجه به اعمال فشار از سوی اداره مالیات خیلی از شرکتهایی بصورت پنهانی فعالیت میکنند.در اصل اعلام تعطیلی شرکت کردند ولی به فعالیت خود بصورت زیر زمینی برای فرار از مالیات ادامه میدهند.در اینجا دو موضوع مطرح میشود
– آیا فعالیت این شرکتها از لحاظ قوانین صنفی صحیح است؟چرا شرکتهایی که بصورت قانونی فعالیت میکنند زیر ذره بین مالیات قرار بگیرند و اینچنین شرکتهایی با سود بیشتر و فعالیت قاچاقی سهم بازار را نیز داشته باشند
– راهکاری برای معرفی چنین شرکتهایی به اداره مالیات وجود دارد؟آیا به نظر نمیرسد که بهتر است اعضای صنف تعارف را کنار بگذارند و مانند تهران در برخورد با همکاران متخلف اقدامی داشته باشند.
در ادامه مطلبی از JimD کارشناس فروش در خصوص اینکه کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است را با هم می خوانیم.
وقتی نتوانید کسبوکارتان را از رکود اقتصادی نجات دهید، احتمالا به این فکر میافتید که قیمت محصول یا خدمات خود را کاهش دهید. کاهش قیمت عموما باعث افزایش تقاضا و فروش میشود. البته باید به تمام جنبههای آن توجه کنید. وقتی کسی به کم کردن قیمت محصولات خود فکر میکند، احتمالا با یکی از این دو مشکل روبهرو شده است: کاهش تقاضا یا پیدا شدن رقیبی که میتواند اعتماد مشتری را به خودش جلب کند. در این دو حالت روشهای متفاوتی را باید برای مقابله با مشکل اختیار کنید.
کاهش قیمت برای افزایش تقاضا
-
ارزش کالا را در ذهن مشتری کم نکنید!
تغییر دادن قیمت، باید به اندازه دقیقی باشد. شما نمیتوانید هر مقدار که میخواهید قیمت محصول را کاهش دهید. ممکن است کاهش قیمتی که شما برای محصول خود در نظر گرفتهاید، نتواند تاثیری در فروش محصول داشته باشد. در این حالت کاهش قیمت، منجر به کاهش سود میشود و فقط به خود شما ضربه میزند. از طرفی اگر محصول را بیش از اندازه ارزان به دست مشتری برسانید، مشتری، ناخودآگاه موضعگیری کرده و این کاهش قیمت را به کاهش کیفیت مرتبط میکند.
قبل از هر عملی، اول ببینید که مشتری برای محصول چه ارزشی میگذارد. مشتری برای یک محصول یا خدمات خوب، «پول خوب میدهد»! این تمایل در مشتری به این خاطر است که هر چیز با کیفیتی ارزش خود را دارد. کاهش ناگهانی و بیش از اندازه قیمت، این فکر را به مشتری القا میکند که تولیدکننده کیفیت خود را پایین آورده است.
-
کاهش قیمت، همیشگی یا موقت
وقتی میخواهید قیمت محصول خود را کاهش دهید، قبل از هر چیز تکلیفتان را با خودتان روشن کنید! این کاهش قیمت برای همیشه است یا برای یک زمان محدود؟ اگر فقط برای مدتی محدود، این مدت چقدر خواهد بود؟ کم یا زیاد بودن این مدت هم بر دید خریدار تاثیر دارد. فرض کنید یک کتاب را با قیمت ۲۰ دلار ارائه میکنید. به هر دلیل میخواهید برای یک مدت محدود آن را به قیمت ۱۵ دلار بفروشید. حال اگر این مدت به یک زمان طولانی تبدیل شود، ارزش این کتاب با این کیفیت در ذهن مشتری همان ۱۵ دلار ثبت میشود و بازگرداندن قیمت به ۲۰ دلار، یعنی افزایش قیمت محصول نه بازگشت به قیمت قبلی. شما دیگر نمیتوانید مشتری را با همان کیفیت راضی نگه دارید.
کاهش قیمت برای شکست رقیب
-
رقیب خود را بشناسید
اینکه بدانید در چه رقابتی هستید بسیار مهم است. شما باید بدانید که آیا با محصولی رقابت میکنید که در مقایسه با شما قرار دارد یا نه. آیا ارائه خدماتی که شما میخواهید با آن رقابت کنید در حیطه کاری شماست؟ آیا مشتری چنین انتظاری از شما دارد؟ به یاد داشته باشید که همیشه یک محصول با قیمت کمتر، رقیب قدری محسوب نمیشود. گاهی اوقات، ورود محصول کمقیمتِ رقیب به بازار نمیتواند برای شما مشکلی ایجاد کند. اگر کیفیت یا خدمات جانبی تولیدکننده رقیب کم باشد، مشتری ارزش محصول شما را فراموش نخواهد کرد. در رقابتی شرکت کنید که آن مسابقه ارزش وقت و انرژی شما را داشته باشد. برنده شدن در رقابتی مفید است که چیزی به شما اضافه کند. رقابت با تولیدکنندههای ناشی بیشتر از اینکه برای شما مفید باشد به شما لطمه میزند. بسیاری از شرکتهای بزرگ میتوانند سود خود را در قالب بستههای تولیدی، تعریف کنند، نه فقط یک محصول خاص. بهطور مثال، یک سوپرمارکت بزرگ میتواند برخی از محصولات خود را با سود بسیار کم ارائه کنند. اولا، حجم معاملات بالاتر میتواند برخی از هزینههای محصول را کاهش دهد. ثانیا، در بعضی موارد آنها به دنبال جلب مشتریاند. اگر پای مشتری به مغازههای بزرگ برای فقط یک محصول باز شود، محصولات بسیار متنوعی را در موقع خروج در سبد خریدش خواهد داشت. ولی این روش برای بسیاری از خوار و بار فروشیها ممکن نیست. کاهش قیمت نمیتواند منجر به این شود که مشتری، لزوما از محصولات دیگر آن مغازه هم خرید کند. رقابت این دو کسبه در دو مقیاس متفاوت است.
-
نبرد قیمتی کار بسیار خطرپذیری است
اگر کاهش قیمت، روش مبارزه هر دو تولیدکننده شرکتکننده در این رقابت باشد، کاهش قیمت از طرف هر کدام منجر به کاهش قیمت هر دو تولیدی میشود. این روند تا جایی ادامه مییابد که تمام سود ناشی از ارائه آن خدمات یا آن محصول صرف رقابت میشود. اگر شما از تمام سود خود صرفنظر کنید، ارائه خدمات یا تولید آن محصول بهجای سودآوری، زیانآور خواهد بود. مستقل از میزان انعطاف شما، این روش به سادگی کسبوکار شما را فلج خواهد کرد.
به حاشیه سود محصول توجه کنید
اگر تصمیم نهایی شما، پایین آوردن قیمت محصول است، با دقت سود حاصل از این کار را در وضعیت جدید آن بررسی کنید. ممکن است در ابتدا فروش محصول افزایش پیدا کند. ولی اهمیت مساله زمانی است که در فروش محصول ثبات ایجاد شود. مثلا ممکن است محصول شما در ابتدا بسیار افزایش پیدا کند و بعد از مدتی، دوباره به فروش قبلی خود بازگردد. اگر با در نظر داشتن تمام این موارد حرکت کنید، راحتتر میتوانید به رفتار بازار عکسالعمل نشان داده و قبل از رسیدن به بحران، کسبوکارتان را نجات دهید.دوباره به مثال قبل بازگردید. فرض کنید برای فروش بیشتر کتاب خود، قیمت آن را پنج دلار کاهش دادهاید. یعنی محصولی را که قبلا بیست دلار میفروختید، حالا ۱۵ دلار قیمت میگذارید. هدف از این کاهش قیمت افزایش در فروش و جبران کاهش قیمت است. ولی اگر بعد از مدتی بازار به حالت اول خود بازگردد چه چیزی حاصل میشود؟ برای هر کتاب، شما پنج دلار ضرر دادهاید.کاهش قیمت، یک تصمیم پر ریسک است. شما باید به خوبی تمام جوانب را در نظر داشته باشید. قبل از اجرای تصمیم، حداقلهای خود را در وضعیت جدید مشخص کنید. بی ثباتی در قیمتها مشتری را هم مردد میکند. قبل از اجرای این تصمیم، خوب فکر کنید!