دو هفته بعد از تغییر در بستههای اینترنت همراه اول و ایرانسل و شکایت رگولاتوری از آنها به تعزیرات و سازمان حمایت از مصرفکننده، حالا معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در گفتوگو با ایرنا اعلام کرده که به دلیل برنگشتن تعرفهها به حالت اولیه پرداخت جریمه ۲ میلیارد تومانی به ایرانسل و همراه اول ابلاغ شده است.
۱۴ تیر ماه ایرانسل و همراه اول اقدام به افزایش تعرفه و تغییر در بستههای اینترنت همراه خود کردند که در نهایت رگولاتوری تصمیم این دو اپراتور را بدون در جریان قرار دادن این نهاد، تخلف دانست و از آنها خواست تا میزان تعرفه و حجم بستههای خود را به حالت قبل باز گردانند. در همین زمینه و در ادامه در حالی که دو اپراتور هیچ اظهار نظری نسبت به این تخلف خود مطرح نکردند، حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در توئیتر خود با انتشار نامهای خبر از شکایت رگولاتوری به تعزیرات و سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده علیه این دو اپراتور را داد. در گام بعدی هم سخنگوی دولت در نشست خبری خود از دستور به وزارت ارتباطات برای برخورد با همراه اول و ایرانسل به دنبال این تخلف خبر داد و اعلام کرد که در صورت لزوم دوره پروانه این دو اپراتور کاهش پیدا خواهد کرد.
واکنش به این تصمیم ایرانسل و همراه اول به همینجا ختم نشد و در گام آخر رئیس دفتر رئیس جمهوری در نامهای به وزیر دادگستری و سرپرست وزارت صنعت و معدن و تجارت، به نقل از حسن روحانی خواست تا با این دو اپراتور به دلیل با افزایش قیمت برخورد قانونی لازم صورت گیرد. حالا و بعد از گذشت ۲ هفته در حالی که همچنان همراه اول و ایرانسل نسبت به این اتفاقها سکوت کردهاند و تعرفهها در این زمینه نیز به حالت قبل باز نگشته رئیس رگولاتوری ضمن اعلام پایان فرصت داده شده به اپراتورها برای جبران تخلف خود گفته است که پرداخت جریمه ۲ میلیارد تومانی به ایرانسل و همراه اول ابلاغ شده است.
حسین فلاح جوشقانی در گفتوگو با ایرنا در این زمینه توضیح داده است: «به دلیل برنگشتن تعرفه اینترنت به حالت اولیه از سوی اپراتورها و تداوم تخلفی که صورت گرفته است، صبح امروز (۲۸ تیر) جریمه دو میلیارد تومانی را به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول ابلاغ کردیم.» او گفته است که امروز در جلسه کمیسیون تخلفات، جریمه دو میلیاردی را در پروانههای اپراتورها اعمال و به آنها ابلاغ کردهاند.
فلاح با اعلام اینکه این تنها قدم اول برخورد با این اپراتورهاست گفت: «جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورت گرفته است و در صورت استمرار این مساله، قطعا روالهای دیگر را در پیش خواهیم گرفت. تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، مصوبههای قانونی است که میتوانیم با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کنیم.» همچنین او در پاسخ این سوال که روند بررسی این پرونده از طریق دادگستری در چه مرحلهای است اعلام کرده است که در این زمینه روالهای قانونی در حال طی شدن است.
درحالی ایرانسل و همراه اول به پرداخت ۲ میلیارد تومان جریمه محکوم شدهاند که به نظر میرسد با توجه به درآمد چند ده میلیاردی این اپراتورها چنین جریمهای برای آنها چندان قابل توجه نباشد. حسین فلاح جوشقانی در این زمینه به ایرنا گفته است: «بحث صرفاً مالی نیست. دو میلیارد مبلغ زیادی نیست؛ اما هیچ اپراتوری دلش نمیخواهد از سوی رگولاتوری جریمه شود. ضمن اینکه با ادامهدار شدن این تخلف میتوانیم جریمه را به سازمانهای مانند بورس و شورای رقابت منعکس کنیم.»