بیش از ۹۵ درصد کاربران اینترنت در ایران، از ای-میلهای خارجی مانند یاهو و جیمیل استفاده میکنند. سرویسهای پست الکترونیکی ایرانی، هنوز نتوانستهاند رضایت کاربران را فراهم کنند و بیشتر این پروژهها با شکست مواجه شدهاند.
تلاش برای راهاندازی اینترنت ملی و سرویسهای پست الکترونیک ایرانی، از جمله اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت گذشته بود. در حال حاضر بنا به اظهارات مسئولان ، بیش از ۹۵ درصد کاربران ایرانی هچنان از سرویسهای پست الکترونیک خارجی مانند یاهو وجیمیل استفاده میکنند.
به گزارش خبرگزاریهای ایرانی، در روزهای گذشته اعلام شده که اسامی ۵ میلیون کاربر گوگل همراه با رمز آنها از طریق یک سایت روسی منتشر شده است. در این فهرست منتشر شده تعداد آدرسهای متعلق به ایرانیان هم کم نبوده است.
باوجود مشکلات پیشروی کاربران ایرانی در خصوص استفاده از پستهای الکترونیک جیمیل و یاهو، اما همچنان کاربران ایرانی ترجیح میدهند از خدمات این شرکتها بهره بگیرند. تاکنون اقبال چندانی نسبت به سرویسهای پست الکترونیک ایرانی همچون “سلام”، “یاحق”، “فجر”، “چاپار و … صورت نگرفته است.
محدودیتهای یاهو و جیمیل برای کاربران ایرانی
کاربران ایرانی در بهکارگیری سرویسهای خارجی چون یاهو و جیمیل هم با مشکلاتی روبرو بودهاند. بهعنوان مثال شهریورماه گذشته، در پی تحریمهای جهانی علیه ایران، سرویس یاهو امکان ثبت ای-میل برای کاربران ایرانی را مسدود کرد. شرکت جیمیل هم در مواردی خدماتش را بر روی کاربران ایرانی بهطور موقت مسدود کرده بود.
از آن پس ایرانیان ناچار بودند با ثبت نام سایر کشورها، از خدمات این شرکت بهره ببرند. چنین محدودیتهایی هم نتوانست بر میزان استفاده کاربران برای استفاده از سرویسهای ایرانی و کاهش مراجعه به سرویسهای خارجی تاثیری داشته باشد.
با وجود این محدودیتها، شرکتهای ایرانی تلاش زیادی برای جذب کاربران ایرانی داشتند اما سختگیریهای پیش روی ثبتنام و یا فعال سازی سرویس، تقاضای اطلاعات زیاد از کاربر به هنگام ساختن ای-میل و محدودیتهایی از این دست سبب شد تا کاربران ایرانی روی خوشی به این سرویسها نشان ندهند.
درحال حاضر سرویسهای پست الکترونیکی ایرانی زیادی در دسترس کاربران اینترنت وجود دارد اما در حدود ۵ درصد از کاربران ایرانی از این سرویسها استفاده میکنند.
سال گذشته دستگاههای اجرایی کشور ملزم به استفاده از ای-میلهای ایرانی شدند. در همین زمینه جمعی از فعالان فضای مجازی کشور نسبت به کیفیت این ای-میلها واکنش نشان دادند. آنان در قالب بیانیهای با عنوان «هشدار نسبت به وضعیت ای-میلهای موسوم به ملی» به انتقاد از پستهای الکترونیکی ایرانی پرداختند.
در بخشی از این بیانیه آمده بود: «اگرچه در ضرورت راهاندازی سرویسهای ای-میل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد، اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از سه سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی میتوان آنها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگرانکننده و سوالبرانگیز است.»
همچنین سال گذشته رئیس وقت سازمان فناوری اطلاعات از تلاش برای راه اندازی ای-میل و موتورهای جستوجویی با نام فخر و فجر خبر داده بود. او از اعلام آمادگی برخی شرکتهای بزرگ برای سرمایهگذاری در این طرحها خبر داده بود که البته تغییر دولت و مدیران دیگر جایی برای پیگیری این طرح باقی نگذاشت.
نصرالله جهانگرد، رییس فعلی سازمان فناوری اطلاعات در ارتباط با بحث ای-میلهای بومی به ایسنا گفت: چندین موتور جستوجو و سیستم عامل و ایمیل بومی طراحی شده که ما برای توسعهی آنها برنامههایی در دست داریم. اکنون چند ای-میل سرور راه افتاده که هر یک از آنها بار ترافیکی خاص خود را دارند. در این میان ما هم افراد را ترغیب میکنیم اما هیچ الزام و اجباری برای هیچ گروهی وجود ندارد، در واقع ما تنها به ظرفیتهای آنها کمک میکنیم تا مردم جذب شوند، اما جذب کاربران بستگی به توان رقابت این شرکتها دارد.