آغاز کار دولت یازدهم برای مخابرات ایران، آغاز اختلافات این شرکت با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. محمود واعظی از سه سال پیش تا همین دو روز پیش بارها و بارها تاکید کرده بود که به جهت حمایت از حقوق کاربران جلوی افزایش تعرفههای مخابراتی را میگیرد. او حتی بارها در برابر انتقادات خبرنگار از این تصمیم شبهسیاسی، آنها را متهم به حمایت از شرکتهای خصوصی در برابر آحاد مردم میکرد.
او در برابر این انتقادات اینگونه میگفت: متأسفم برخی به جای اینکه دنبال حقوق مردم باشند به فکر افزایش تعرفه مخابرات میروند؛ شما باید از من تشکر کنید که برخلاف افزایش قیمت تمامی بخشها اما افزایش تعرفه تلفن را منوط به برنامه توسعهای کردهام.
واعظی در مرداد ماه سال گذشته گفته بود که ارزان کردن تعرفههای تلفن ثابت، همراه و اینترنت از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و هرگز از این امر کوتاه نمیآییم. قرار نیست این شرکتها هزینههای خود را از جیب مردم تامین کنند در حالی که افزایش تعرفهها نیز باید منطقی و معمول باشد چراکه سیاست دولت یازدهم سیاست کنترل قیمتها و تعرفهها است.
او در جایی دیگر مشکلات مخابرات را نه تعرفهای، بلکه مدیریتی دانسته بود و شیوه مدیریت در این شرکت را عامل اصلی کاهش درآمدها و توسعه نیافتگی آن ذکر کرده بود و البته در عین حال گفته بود تنها به شرطی حاضر به افزایش تعرفه است که این شرکت برنامه مدون توسعهای برای خود داشته باشد.
این گفتهها در حالی بیان میشد که از ۶ سال پیش و همزمان با بحث هدفمندسازی یارانهها، هزینه انرژی و جاری بسیاری از بخشهای صنعتی و اقتصادی کشور در کنار افزایش سالانه حقوق کارکنان افزایش یافته بود و تنها مخابرات بود که هیچگونه افزایش تعرفهای در این سالها نداشته است. بر اساس اعلام مسوولان، این شرکت در ۶ سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه خود در بخش سیار و ثابت سرمایهگذاری کرده بود. اما با این حال وزارت واعظی باز هم اجازه افزایش منطقی تعرفهها را نمیداد.
حال اما گویا این مشکلات حل شده است. برات قنبری، معاون وزیر ارتباطات از دیروز ریاست هیات مدیره شرکت مخابرات ایران را برعهده گرفته و بلافاصله بعد از این انتصاب، محمود واعظی در حاشیه یکی از دیدارهای مرسوم دیپلماتیک خود، گفته است که به نظر میرسد هزینه ۳۰ ریال برای هر دقیقه مکالمه و پرداخت ۵۰۰ هزار ریال برای خرید یک خط تلفن در شرایط کنونی کم است و باید درباره آن بازنگری شود. اکنون دنبال تغییر این تعرفهها هستیم تا مخابرات نیز بتواند گامهای توسعهای خود را بهتر بردارد.
اصلاح منطقی تعرفههای مخابراتی در چند سال گذشته میتوانست علاوه بر افزایش سرعت توسعه زیرساختهای این شرکت، سود سهامداران را نیز افزایش دهد. سوالی که اکنون ذهن بسیاری را مشغول ساخته آنست که کندی و عقبماندگی در توسعه بزرگترین اپراتور ثابت، همراه و اینترنت کشور، مقصر ضرر هنگفت سهامداران و انواع اختلالها در ارایه خدمات مخابرات در اقصا نقاط کشور در چند سال گذشته، چه کسی است؟