حجم تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان رسید و نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۳ درصد رشد کرده است؛ حجم تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۹ هزار و ۹۷ میلیارد تومان اعلام شده بود.مقایسه دو گزارش تجارت الکترونیکی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان میدهد میزان رشد تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ نسبت به میزان رشد تجارت الکترونیکی در سال ۹۹ کاهش قابل توجهی یافته است.میزان رشد تجارت الکترونیکی در سال ۹۹ حدود ۱۵۹ درصد اعلام شده بود؛ این در حالی است که میزان رشد تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ درصد اعلام شده است.
طبق گزارش سالانه تجارت الکترونیکی تعداد کل تراکنشهای تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تراکنش رسیده و متوسط مبلغ هر تراکنش نیز ۳۴۳ هزار تومان اعلام شده است. طبق این گزارش تعداد کل تراکنشها در حدود ۱۴ درصد رشد کرده است.
در گزاش امسال تجارت الکترونیکی هیچ اشارهای به ارزش حقیقی تجارت الکترونیکی نشده است. ارزش حقیقی تجارت الکتروینکی، سهم تورم را از ارزش کلی تجارت الکترونیکی کم میکند و دید کاملتری نسبت به میزان رشد صورت گرفته در بخش تجارت الکترونیکی ایجاد میکند.
گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان میدهد ۹۴ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ از طریق سرمایهگذاری شخصی فعالیت خود را آغاز کردهاند. همچنین ۳ درصد آنها از طریق شتابدهندههای فعال، ۲ درصد از طریق جمعسپاری و یک درصد نیز از طریق سرمایهگذاری بخش دولتی شروع به فعالیت کردهاند.
این آمار نشان میدهد هنوز سهم سرمایهگذاری شرکتهای سرمایهگذار برای توسعه کسبوکارها و آغاز به فعالیت آنها بسیار اندک است.
همچنین طبق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۸۰ درصد کسبوکارهای تجارت الکترونیکی در کنار فعالیت از طریق وبسایتهایشان محصولات و خدمات خود را از طریق شبکههای اجتماعی نیز عرضه میکنند. در این میان همانطور که پیشبینی میشد اینستاگرام سهم ۸۴ درصدی را به خود اختصاص داده است و پس از این شبکه اجتماعی پرطرفدار، ۴۹ درصد کسبوکارها از واتساپ و ۳۲ درصد هم از تلگرام استفاده میکنند. در این میان سهم پیامرسانهای داخلی بسیار کم است. پیامرسان سروش که بیشترین استفادهکننده را به خود اختصاص میدهد فقط توانسته ۴ درصد را به خود اختصاص دهد.
۲۸ درصد واحدهای تجارت الکترونیکی از پیامرسانها استفاده میکنند و ۲۴ درصد از نرمافزارهای تلفن همراه یا پیامک برای گسترش کسبوکار خود استفاده میکنند.
کسبوکارهای دارای نماد اعتماد برای ارسال کالاهای خود بیشتر از شبکه پستی کشور استفاده میکنند. در بخش تجارت الکترونیکی سهم پست از لجستیک ۶۰ درصد است و ۲۰ درصد کسبوکارها از شبکه توزیع خود استفاده میکنند. ۱۳ درصد هم از شرکتهای باربری بین شهری و ۹ درصد از شرکتهای پست خصوصی و ۹ درصد نیز از شرکتهای پیک خصوصی استفاده میکنند.
بیشترین شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیکی طبق روال سالهای گذشته در تهران متمرکز هستند. طبق بررسی گزارش سالانه تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد فعالان کسبوکار تجارت الکترونیکی در تهران هستند و پس از آن با اختلاف زیاد نوبت به اصفهان با ۸ درصد کسبوکارها و خراسان رضوی با ۷ درصد کسبوکارها میرسد.
همچنین ۷۸ درصد واحدهای تجارت الکترونیکی براساس شخصیت حقیقی ثبت شدهاند و ۸۶ درصد بنیانگذاران و مدیران واحدهای تجارت الکترونیکی را مردان تشکیل میدهند.
گزارش تجارت الکترونیکی ۱۴۰۰ تعداد واحدهای تجارت الکترونیکی فعال در کل کشور را ۴۰۰ هزار وبسایت اعلام کرده است که از این میان ۱۲۰ هزار و ۲۸۸ واحد اینماد گرفتهاند و از آبان ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز تقریبا ۳ هزار و ۸۰۰ واحد نماد بیستاره دریافت کردهاند.
فایل PDF گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۰ را از اینجا دانلود کنید.