امروزه ابزار الکترونیکی، انجام امور و ایفای وظایف شهروندی را بسیار سادهتر، سریعتر و ارزانتر نموده است.مقوله های جدیدی چون تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک، انتشارات الکترونیک، انتخابات الکترونیک و … هر یک در برگیرنده قسمتی از زندگی و فعالیتهای روزمره ما هستند. شهروند الکترونیک باید بتواند در قالب آنها به انجام وظایف خویش بپردازد. شهروند الکترونیک به شهروندی گفته می شود که توانایی استفاده از خدمات برخط دولتها را در حد مطلوب داشته باشد. در واقع شهروندان الکترونیک همان کاربران جوامع اطلاعاتی هستند متاسفانه تا به حال در بسیاری از بخشها، کاربردهای مورد نیاز در حوزههای مختلف تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک و … را شناسایی و ایجاد ننمودهایم که با استفاده از زیرساختهای فعلی فناوری اطلاعات کشور قابل پیادهسازی است. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که زیرساختها و بسترهای فنی، حقوقی، فرهنگی، اقتصادی و … فعلی امکان پیادهسازی بسیاری از خدمات الکترونیکی را فراهم نمینماید. همچنین باید در نظر بگیریم که برخی از کاربردهایی که تا به حال ایجاد گردیده با اصول usabilityسازگاری چندانی ندارند. به هر صورت هم اکنون کاربران اینترنت در ایران با کاربردها و خدمات برخط زیادی که قابلیت استفاده مطلوبی نیز داشته باشند روبرو نیستند و طبیعتا استفاده از این خدمات را نیز فرا نگرفتهاند. بنابر این ما نمیتوانیم این کاربران را شهروندان الکترونیک بنامیم. اما از طرف دیگر وقتی به کاربردهای usable که در کشور ایجاد گردیده، نگاه میکنیم، شاهدیم که این کاربران به سرعت استفاده از آن را فرا گرفته و به خوبی و به صورت بسیار فراگیر از آنها استفاده مینمایند. این مسئله نشانگر آن است که چنانچه به حرکتهای خود در ایجاد بسترها و کاربردها شتاب بیشتری بدهیم، قطعا از پتانسیل بسیار بالایی برخورداریم.شهرداری چه میزان میتواند برای عملیاتی شدن شهروند الکترونیک موثر باشد؟ اینترنت و دیگر ابزارهای ارتباطی جدید سبکهای جدیدی در زندگی بشر بوجود آوردهاند. پرداختن به این مباحث فرصتهای جدیدی برای ما بوجود میآورد، در حالی که عدم توجه به آن علاوه بر از دست دادن فرصتها میتواند تبدیل به یک تهدید گردد.شهرداریها به عنوان یکی از ارگانهایی که بیشترین خدمات را به شهروندان ارائه مینمایند، میتوانند با الکترونیکی نمودن خدمات خود گامهای موثری در بوجود آوردن شهرها و شهروندان الکترونیک و همچنین تشویق دیگران به ارائه و استفاده از خدمات برخط بردارند. ایران، هماکنون ۱۸ میلیون کاربر اینترنت دارد، بنابراین از پتانسیل بسیار بالایی در ایجاد شهروندان الکترونیک برخورداریم و یکی ازنقاط قوت ما در سطح منطقه و بعضا جهان همین مساله است.عمدهترین مساله در ایجاد شهروندان الکترونیک فرهنگسازی و تشویق شهروندان به استفاده از خدمات برخط ارایه شده توسط دولت و دیگر نهادهای ارائه دهنده خدمات است. آموزش افراد جامعه اعم از کارمندان دولت، دانشجویان وغیره باعث ترویج فرهنگ استفاده از خدمات برخط خواهد شد. این آموزشها میتواند از سطوح ابتدایی در دوران دبستان تا آموزشهای عالی برای تربیت متخصصان این امر، آموزشهای آزاد کوتاه و بلندمدت، آموزشهای غیر مستقیم و یا حتی آموزش در کاربردهای خاص را در برگیرد.متاسفانه تاکنون به جز در موارد انگشتشمار ما در تبلیغات فقط سعی در اعلام ارایه خدمات نمودهایم که این به تنهایی برای تشویق شهروندان به استفاده از این خدمات نیست. به عنوان مثال در تبلیغات تلویزیونی به کرات از وجود یک خدمت الکترونیکی نام برده میشود، اما معمولا چگونگی استفاده از این خدمت در هیچ کجای این تبلیغات تلویزیونی و یا جای دیگر بیان نمیشود.ویژگیهای شهرالکترونیک و برای رسیدن به آن باید چه راهی را طی کرد؟ شهرالکترونیک در حقیقت مدل الکترونیک و مجازی فعالیتها در یک شهر با همان روابط و کارکردها و با همان پیچیدگیها و مسائل موجود در آن است. اولین گام در رسیدن به این آرمان شهر عزم راسخ دولت و سپس شهروندان برای رسیدن به آن است.همچنین هماهنگی دستگاههای دولتی برای پیوستن به این جریان بسیار مهم است.استفاده از سایتهایAccusable Usable و مبتنی بر استانداردهای جهانی برای ارایه خدمات دولتی یکی از مهم ترین گامها در تسهیل استفاده کاربران و زمینه ساز ایجاد شهرهای الکترونیک است. در این شهرها سایتها و پورتالها عملاً به محل تعامل شهروندان و ارائهدهندگان خدمات تبدیل شده و افراد در تماس مستقیم و مستمر با این ابزار میباشند. مطمئنا” اگر این ابزار قابل استفاده برای آحاد افراد جامعه نباشد، عملا” بحث شهروند و دولت الکترونیک به نقطه بنبست خواهد رسید.مساله مهم دیگر تبیین خدمات ارایه شده و ایجاد یک طرح بلندمدت برای تغییر نوع تعامل افراد با سازمانها و دولت است.سازمانها و شهروندان هر دو باید توانایی و فرصت این تغییر شیوه را داشته باشند.این تغییرات نباید به گونهای شتاب زده و بدون بررسی چالشها و فرصتها ایجاد شود، چرا که این تعویضها و جابجاییها باعث سردرگمی شهروندان و پرسنل سازمانها و عدم اعتماد به سرویس ارایه شده میشود. روند تغییر حرکت سازمانها به سمت الکترونیکی شدن باید طبق یک برنامه زمانبندی معقول و مطلوب و هماهنگ با یکدیگر و نیز دیگر مواردی چون فرهنگسازی و آموزش به انجام رسد.
جایگاه شهر الکترونیک در کشور ما ؟
حرکت به سمت شهرهای الکترونیک با توجه به افزایش جمعیت و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتناب ناپذیر است.شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک با توجه به اینکه بخشی از پروژه دولت الکترونیک می باشد و از منظر برخی صاحب نظران نقطه آغاز دولت الکترونیک می باشد بسیار مهم و یکی از ارکان اصلی دولت الکترونیک است. به دلیل اینکه جهان به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود ما نیز برای تعاملات و ادامه حیات اجتماعی ،اقتصادی، سیاسی و…خویش ناگزیر به پیوستن به این جریان می باشیم و این امر بدون داشتن شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک تقریبا” محال و غیرممکن است