فعالان زن حوزه آی تی، فعالیت زنان در بخش فناوری اطلاعات ایران را این گونه توصیف میکنند فعالیتی در فضایی بسته.اگر نگاهی به حضور فعالان زن در بخش فناوری اطلاعات در ایران بیندازید، خواهید دید که اکثر آنها بیشتر در ردههای میانی شرکتهای فناوری اطلاعات مثلا به عنوان یک گرافیست، برنامه نویس، مشاور آیتی و… فعالیت میکنند. حضور زنان کمتری در این حوزه دیده شده که در بخش تجارت آیتی فعالیت گستردهای داشته باشند. کافیست نگاهی به آگهیهای استخدام در روزنامهها بیندازید. خواهید دید که به طور معمول از مردان برای خدمات سختافزاری، طراحی صفحات وب، نصب و راهاندازی شبکه و سیستم و از زنان برای تایپ، کارهای گرافیکی و اپراتوری دعوت به کار میشود.
به گفته کارشناسان علت حضور کمرنگ زنان در ردههای بالایی بخش آیتی به عدم ریسک پذیری و نگرش منفی مدیران در حضور کمرنگ زنان در این حوزه بی تاثیر نیست. در واقع هنگامی که مدیران مافوق به زنان به دلیل برخی تجربههای ناخوشایند، از لحاظ کاری اطمینان ندارند و در مورد موفقیت زنان در سطوح سرپرستی و مدیریتی پیش داوری میکنند، مسلما ارتقای شغلی زنان در حوزه آیتی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.کمتر دیده شده که زنان در بخش تجارت حوزه آیتی فعالیت کنند عدم اطمینان مدیران بالایی و سنگاندازی برخی مسئولان افراد ارتباط دارد شاید تعداد بزرگترین تجار زن حوزه آی تی به شمارش انگشتان یک دست هم نرسد. .دلیل این هم به ساختار اجتماعی کشور،شرایط فرهنگی، نگاهسنتی، نوع مسوولیت پذیری خانمها در قبال خانواده و… بر میگردد.یک زن مجبورست برای حفظ جایگاه و اثبات تواناییهای خود در این حوزه تخصصی با تمام فشارها،محدودیتها،وبرچسبها ازهیچ کاری فروگذار نکندوچند برابر یک مرد کار کند تا در نتیجه با سقف زمان و نیروی بیشتر بتواند فعالیت خود را با موفقیت جلو ببرد.
در حال حاضر با توجه به مشکلات و محدودیتهایی که در رشتههای دانشگاهی مربوط به آیتی برای زنان دیده میشود، اما دختران فارغالتحصیل متخصص بدلیل فراهم نبودن شرایط و نگاه مردانهای که در این حوزه وجود دارد نمیتوانند برای خود کار مناسبی پیدا کنند در حال حاضر به دلیل عدم فراهم بودن شرایط کاردرحوزه آی تی در ایران بسیاری از فارغالتحصیلان زن آی تی توانستهاند درخارج از کشور موفقیتهایی را در سطوح بالای کارآفرینی کسب کنند..دختران فارغ التحصیل و زنان باید بتوانند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در پست های مدیریتی و سطوح بالاتر فعالیت وکارآفرینی کنند.مردان به دلیل ریسک پذیری بالا، بیشتر از زنان، کارآفرین و ایجاد کننده کسب و کار در جامعه هستند.فضای کار برای بانوان فعال در حوزه فنآوری اطلاعات و تعداد فعالان آن محدود است زیرا عمده بخش IT توسط بخش خصوصی اداره میشود در حالیکه باید دانست برای حمایت از اقتصاد باید بخش دولتی دست به حمایت بزند. زنان فارغ التحصیل و فعال بازار IT در کشور ما زیاد است و تنها باید دید که چرا آن ها بعد از فارغالتحصیلی به کاری ساده و استخدام در یک شرکت بسنده میکنند، هرچند که دیگر کارآفرینی به صورت آکادمیک درآمده است و درنهایت تمامی افراد به کمبود منابع مالی میرسند
امیدواریم که رسانهها بتوانند در این راستا فرهنگ سازی واقدامات مفیدی را انجام دهند و مسوولان نیز در راستای حمایت واطلاعرسانی بتوانند زمینه راجهت فعالیت مساعد نمایند اکثر بانوانی که در حوزه IT فعال هستند، دارای توانمندی و نوعی حس اعتماد به نفس در خود بودهاند که توانستهاند نوعی کسب و کار در این حوزه را فراهم آورند و باید دانست که ساز و کار معقولی در این حوزه برای توسعه افکار افراد برای کسب و کار چندان وجود ندارد و خیلی از افراد هستند که با تحصیلات دانشگاهی در حرفه دیگر مشغول به کار میشوند امیدواریم که با برجسته کردن توانمندیهای بانوان در این حوزه حمایت بخش دولتی نیز در این راستا شکل پذیرد.امید ست که با طراحی سوژههایی نو و جدید بتوانند این حوزه را بیش از پیش پررونق گردانند و با برنامه ریزی مناسبی در ارتباط با کارآفرینی زنان حمایتهای مالی ، معنوی و فرهنگی از آنها شکل بگیرد