انگار این نامگذاری اینترنت در کشور تمامی ندارد و هر روز به مثال آن گروهی که فناوری خاصی را توسعه میدهد، ما نیز در این فناوری به ایدههای جدیدی میرسیم و از این رو باید برای آن نام جدیدی انتخاب کنیم.گویی بعد از اینترنت ملی، اینترنت پاک و اینترنت حلال حالا باید منتظر نوع جدیدی از اینترنت با عنوان «اینترنت مرغوب» هم در کشور باشیم.چندی پیش در گزارش یکی از روزنامهها آمده بود که با اینترنت برخی از شرکتهای اینترنتی کشور میتوان کارهایی کرد که انجام آنها با اینترنت بعضی از شرکتهای دیگر امکانپذیر نیست.
از این موضوع گذشت تا صدای تعدادی از مدیران شرکتهای اینترنتی نیز بلند شد و از نوعی تبعیض در ارائه اینترنت خبر دادند. به این ترتیب در حالی که هنوز کاربران اینترنت نیمبند کشور با معضلات کندی سرعت و کمفروشی مواجهاند، مشکل «اینترنت مرغوب» هم به این وضعیت اضافه شده است که ظاهرا با اهرم پارتی بازی در اختیار برخی شرکتها قرار میگیرد.مدیران شرکتهای معترض که به واسطه نگرانی از قطع خدمات خود حاضر به افشای نام خود نشدهاند، در گفتوگو با خبرگزاری مهر گفتهاند «شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین پهنای باند اینترنت تبعیض قائل میشود و محدودیتها را یکسان اعمال نمیکند. به عبارت دیگر امکان بازکردن سرویسهایی مانند گوگل، یاهو، جی میل، وایبر، اسکایپ، اوو، هاتمیل، یاهومسنجر و جیتاک برای برخی کاربران (شرکتهای اینترنتی) میسر نیست که البته این مشکل گاهی در دسترسی به برخی سایتهای خبری داخلی نیز دیده میشود».اگر چـه شاکی و متهـم این جریـان جدیـد روشن است اما سازمـان تنظیـم مقررات و ارتباطـات رادیویـی به عنـوان قاضـی عرصـه اینترنت کشور هنوز واکنشی بـه این موضوع نداشته است.علاوه بر ایـن در صـورت صحت داشتن این موضوع، انجام چنین اقدامهایی در بین شرکتهایـی که رقیب هـم در یک موضـوع کاری هستند، باعث تضعیف اصل رقابت شده و حاصـل آن از میان رفتـن شرکـتهایی میشود که توان رقابت با چنین مجموعههایی را ندارند.
در نتیجه چنین اتفاقی تنها چیزی که حاصل خواهد شد، تضعیف بیشتر و کاهش دوباره کیفیت خدمات در حال ارائه خواهد بود چرا که پیامد آن به پیشامد موضوع انحصار طلبی در ارائه خدمات اینترنتی منجر خواهد شد و به جای آن که با تقویت روحیه رقابت سالم در بین شرکتها کیفیت و نوع خدمات را ارتقاء دهیم، تنها باعث تضعیف آنها و نارضایتی مشترکان خواهیم شد.شرکتهای اینترنتی از این موضوع گلایه داشته و میگویند: «باید شنونده شکایات مردم از خود مردم باشند و البته که انتظار ریزش مشترکان آنها در آینده نه چندان دور نیز میرود. با این اوصاف دیری نمیپاید که کاربران اینترنت هم ارائهدهندگان اینترنت مرغوب را شناسایی کرده و از ایشان خدمات میگیرند و به این ترتیب زمینه جدیدی برای نارضایتی کاربران و حذف برخی شرکتهای اینترنتی در کشور فراهم خواهد شد».مورد اخیر از جمله مواردی است که از سوژههای وطنی به شمار میرود و فقط در ایران یافت میشود.اگر وزیر محترم ارتباطات نیز در طول مسئولیت خود تنها نسبت به ساماندهی اینترنت کشور اقدام کنند، بدون شک میتوان گفت که در این مدت کوتاه خاطرهای شیرین از خود در اذهان عمومی باقی خواهد گذاشت.