اصطلاح پیوندهای عمقی (deep linking) برای اولین بار در حوزه بهینهسازی برای موتورهای جستوجو و به منظور توصیف پیوند به صفحات داخلی سایتها (درعوض صفحهاصلی) مورد استفاده قرار گرفت.عمیقپیوندها به عنوان یک استراتژی کاربردی و مهم در SEO به کاربران سایتها امکان یافتن محتوای مرتبط با جستوجوها را داده و همزمان نتایج در موتورهای جستوجو را برای یک سایت بهینه میکنند.
این پیوندها یا لینکها اساسا در دنیای موبایل به معنای آدرسهای درونبرنامهای هستند. در اصل لینکهای بینبرنامهها همانند لینکهای اینترنتی، عملیات درون برنامه را به یکدیگر متصل میکنند؛ برای نمونه، چنانچه فردی یک برنامه مخصوص سفر روی گوشی نصب کرده باشد و در گوگل به دنبال هتلی خاص بگردد، با کلیک روی لینک در نتایج جستوجو میتواند به جای باز کردن یک صفحه اینترنتی برنامه مخصوص سفرش را باز کند. به دیگر سخن، عمیقپیوندها انواع و اقسام لینکها را میشناسند و میدانند کدام برنامه از کدام لینک استفاده میکند. امروزه با داشتن یک نرمافزار بانکی روی گوشی و دریافت ایمیلی دارای اطلاعات حساب، میتوان با کلیک کردن روی لینکی مثل «مشاهده اطلاعات حساب» نرمافزار نصبشده را برای کاربر باز کرد. فرایند مورد استفاده در عمیقپیوندها در دنیای موتورهای جستوجو به مسالهای نسبتا بحثبرانگیز تبدیل شده است. اگرچه برخی معتقدند با این روش میتوان کاربران را به محتوای موردنظرشان هدایت کرد، دیگران معتقدند وقتی کاربر مجبور به ورود به صفحهاصلی سایت نشود، دیگر بخشهای آن اغلب نادیده گرفته میشوند. به دیگر سخن، با هدایت کاربر به صفحات خاص در یک سایت، دیگر صفحات دچار معضل کمبود بازدید خواهند شد. نرخ بالای بازدید برای تمامی صفحات سایت اهمیت زیادی برای مدیران، به ویژه کسانی که از تبلیغات مختلف در سایتشان استفاده میکنند دارد.
این روش پیوند بین صفحات به خصوص برای کسانی که تبلیغاتی را در سایتهای دیگر گذاشتهاند مشکلساز میشود. مساله دیگری که این روش برای برخی سایتها ایجاد میکند به نرمافزاری که صفحات وب در یک سایت را ایجاد کرده است برمیگردد. در حقیقت برخی از سایتها توانایی استفاده از این لینکهای عمقی را ندارند و از قافله عقب میمانند. از طرف دیگر برخی ترجیح میدهند کاربر برای یافتن محتوای مورد نیاز وارد صفحه اصلی شده و از آنجا بتواند به دیگر صفحات دسترسی پیدا کند. این سایتها برای خروج از این فرایند از فایل Robots.txt برای تعیین محتوایی خاص در سایت استفاده میکنند و نمیگذارند آن محتوا شاخصگذاری شود. به این ترتیب با این روش برخی صفحات سایت توسط موتور جستوجو شاخصگذاری نشده و در نتایج نمایش داده نمیشوند. در عوض آدرس اصلی سایت برای بیننده به نمایش گذاشته خواهد شد.
در مجموع باید گفت عمیقپیوندها بخشی از موتورهای جستوجو هستند که بسیاری از کاربران از وجودش راضیاند چرا که کشف محتوای مورد نیازشان را سرعت میبخشد. لیکن حرفهایهای این حوزه احساس میکنند روش عمیقپیوندها معضلی است که باید بسیاری سایتها آن را دور بزنند. اما استفاده از این روش برای بسیاری از برنامههای تحت موبایل مفید است. برای نمونه نرمافزارهای خرید، سفر، رزرو هتل، موسیقی و اخبار میتوانند از آن برای انتقال کاربران به یک محصول، پیشنهاد یا خبر استفاده کنند. به این ترتیب قادرند نرخ ارتباطات و نزدیکی محتوا و در نتیجه درآمدشان را افزایش دهند. در صورت فعالسازی عمیقپیوندها، کاربر میتواند مستقیما به صفحه مخصوص رزرو هتلی برود که تبلیغ آن را در موتور جستوجو دیده است. سناریوی مفید دیگر برای کسانی است که بخواهند برنامهای برای شبکههای اجتماعی از جمله فیسبوک بنویسند.
در صورتی که در پست از پیوند عمیق استفاده شود و دوستان روی آن کلیک کنند به جای ورود به صفحه فروشگاه برنامهها لینک خود برنامه برایشان ارسال خواهد شد. نرمافزارهای سلامتی و تناسب اندام نیز میتوانند از این روش، استفادههای زیادی کنند. برای مثال اجازه دهید یک برنامه مخصوص دوندگی را در نظر بگیریم. شما در این برنامه به اطلاعاتی مثل زمان و مسافت دویدن دسترسی دارید و در عین حال میتوانید برای بررسی جزییات بیشتر در همانجا از سرویس نقشههای گوگل استفاده کنید. همین قابلیت را میتوان با یک برنامه تناسب اندام دیگر نیز تلفیق کرد و در اصل بین دو برنامه مختلف پیوندهای عمقیتری ایجاد کرد.
در حال حاضر هنوز هیچگونه استاندارد مشخصی برای این روش بهینهسازی جستوجو وجود ندارد. پلتفرمهای بومی دارای دستورالعملهای خاصی برای خود هستند و تلاشهای جمعی نیز برای استانداردسازی این روش صورت گرفتهاند. همچنین شرکتهای شخص ثالثی هم هستند که راهکارهایی مثل تحلیل عمیقپیوندها و ایجاد چارچوبهای مربوطه را برای مشتریان فراهم میکنند. در ادامه لیستی از سایتهای مفیدی را میبینید که برای علاقهمندان به یادگیری بیشتر در این زمینه موثر هستند: