تا آغاز سال نوی میلادی زمان زیادی باقی نمانده و مردم کشورهای مختلف دنیا خود را برای استقبال از سال جدید و شروعی دوباره آماده می کنند. اما در سالی که گذشت جهان اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را به خود دید و شبکه های اجتماعی در کسری از ثانیه شرح این وقایع را به سمع و نظر مردم رساندند.
لباسی که با دو ترکیب رنگی مختلف دیده می شد، حملات تروریستی در پاریس و هجوم پناهجویان خسته از جنگ خاور میانه به مرزهای اروپا، همه و همه از مواردی هستند که ذهن کاربران شبکه های احتماعی را برای مدتی به خود مشغول کردند و برای همیشه در دفتر تاریخ ثبت شدند.در ادامه این مطلب همراه باشید تا همراه با هم نگاهی داشته باشیم به برخی از مهم ترین اتفاقات و حوادث سال ۲۰۱۵ که بیشترین میزان توجه را از سوی کاربران توئیتر به خود اختصاص دادند و در زمره ترندهای این شبکه قرار گرفتند.
PrayForParis#
به دنبال وقوع حوادث تروریستی ماه اخیر در پاریس که به کشته شدن ده ها تن منجر گردید، مردم سراسر دنیا در توئیتر با یکدیگر یکصدا شدند تا خشم و انزجار خود را از ترور و تروریسم نشان دهند. در همین راستا کمپینی با هشتگ PrayForParis# به راه افتاد که خیل عظیمی از کاربران را با خود همراه کرد و به دنبال آن کمپین PortOuverte# شکل گرفت که هدفش اسکان دادن به شهروندانی بود که به دنبال سرپناهی برای خود بودند.
BlackLivesMatter#
این کمپین توئیتری که در راستای اعتراض به سیاست های تبعیض آمیز و بعضا همراه با خشونت پلیس در مقابله با سیاه پوستان شکل گرفت در ادامه به یک جنبش اجتماعی عظیم بدل شد و بسیاری را با خود همراه کرد. گفتنی است که این هشتگ یا عبارت در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۹ میلیون مرتبه توئیت شد.
RefugeesWelcom#
در سال جاری میلادی، جنگ و ناامنی بر بسیاری از کشورهای خاور میانه از جمله سوریه و عراق سایه افکند و حضور شوم گروه های تروریستی چون داعش، مردم این کشورها را آواره و سرگردان دریاهای پرتلاطمی کرد که آنها را به کشورهای اروپایی می رساند. هجوم یکباره این پناهجویان به مرزهای اروپا باعث شد که نهادهای مردمی جنبشی مجازی را با هشتگ یاد شده در توئیتر به راه بیاندازند و در ادامه مردم اقصی نقاط دنیا برای مجاب نمودن دولتمردان اروپایی در اعطای اقامت به پناهجویان با آنها همراه شدند.
IStandWithAhmed#
ماجرای این هشتگ به نوجوان ۱۴ ساله ای به نام احمد محمد باز می گردد که به خاطر همراه داشتن یک ساعت دیجیتالی دست ساز مورد ظن معلم خود و نیروهای پلیس قرار گرفت و برای انجام بررسی های بیشتر و سنجنش میزان خطر آن ساعت با دستبند از مدرسه به ایستگاه پلیس انتقال داده شد. انتشار عکس همراه با دستبند احمد در فضای مجازی خبر ساز شد و در ادامه ۳۷۰ هزار نظر با هشتگ یاد شده در فضای مجازی منتشر شد که همگی به حمایت از او می پرداختند.
FIFAWWC#
آن دسته از طرفداران فوتبال که در تابستان گذشته امکان سفر کردن به کانادا و تماشای رقابت های جام جهانی فوتبال زنان را نداشتند، فرصت را مغتنم شمرده و با استفاده از توئیتر به هواداری از تیم دلخواه خود و همچنین پیش بینی نتایج بازی ها پرداختند و از تاریخ ۱۶ خرداد تا ۱۴ تیرماه توئیت های حاوی این هشتگ بیش از ۹ میلیارد بار دیده شدند.
PlutoFlyby#
وقتی فضاپیمای افق های نوی ناسا زمین را در سال ۲۰۰۶ میلادی به مقصد پلوتو ترک کرد، توئیتر اصلا وجود خارجی نداشت اما حالا این شبکه اجتماعی به تریبونی برای تمام دنیا بدل شده تا به بحث و تبادل نظر در مورد پرواز تاریخی این فضاپیما برفراز پلوتو بپردازند.
عکس ها و اطلاعات به دست آمده از این فضاپیما در تاریخ ۲۳ تیرماه بیش از یک میلیون توئیت را با هشتگ PlutoFlyby# در توئیتر به راه انداخت.
BlueandBlack# و WhiteandGold#
اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که تصویر لباسی با ترکیب رنگی مختلف در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های پیام رسان منتشر گردید و ذهن بسیاری را به خود مشغول کرد. مردم نمی دانستند که علت خطای دید است یا نوعی حقه و همین مساله در تاریخ های هفتم و هشتم اسفند حدودا ۴٫۴ میلیون توئیت را در توئیتر به راه انداخت.