رشد روز افزون OTTهای جدید و گسترش ضریب نفوذ نمونههای پیشین نظیر وایبر، واتسآپ و… موجب شده تا اپراتورهای موبایل و مخابرات کشورهای دنیا از ترس حذف بسترهای مکالماتی و پیامکیشان مدام درصدد مخالفت با این ابزارهای جدید ارتباطی باشند.
به طور کلی OTT Apps به هر اپلیکیشن یا سرویسی گفته میشود که دیتا اعم از پیام، عکس و مدیا را از طریق اینترنت (IP) به جای کانال سنتی، عبور دهد.
اما زاهی لونت لیوای کارشناس ارشد حوزه مخابرات و مشاور برخی اپراتورهای بزرگ ارتباطی دنیا در ارتباط با این ترس جهانی گفته است، صرف ترس به اپراتورها کمک نخواهد کرد و باید به فکر ابداع و ابتکار باشند.
وی معتقد است که جلوی سیل تکنولوژی به هیچ عنوان سد نمیشود و اپراتورهایی که به هر دلیل دنبال محدودیت برای مشترکان خود و تکیه بر سیستم سنتی هستند رفته رفته حذف میشوند.
به گفته این کارشناس مخابراتی، اپراتورهای موبیل برای تضمین درآمد و بقای خود علاوه بر تأمین کننده بودن در زمینه شبکه و زیرساخت به بخش سرویس هم ورود کنند.
لونت لیوای در مقایسه اپراتورهای موبایل با OTTها گفته است: زمانی اپراتورهای موبایل به عنوان تأمینکنندگان سرویس شناخته میشدند به این عنوان که اگر نیاز به تماس داشتید باید یک اپراتور را انتخاب میکردید اما زمانه عوض شده است.
امروزه تأمینکنندگان ارتباطات فراتر از اپراتورها هستند و مبتنی بر پلتفرمهای موبایل با سرویسهای بسیاری عرضه میشوند؛ از آنجاییه اپراتورها نتوانستند تمامی نیازهای مشترکان را برآورده کنند، OTTها تجربه بهتری را برای مردم به ارمغان آوردهاند.
البته این به منزله دست روی دست گذاشتن اپراتورهای جهانی نیست و برخی از آنها دارای تجاربی در زمینه OTT به شرح زیر هستند:
۱٫ تیموبایل نرمافزار Bobsled را پیشنهاد داده که امکان مکالمه صوتی، پیامهای گروهی با همزمانسازی ابری را دارد. در طول مدت یک سال فعالیت این نرمافزار، یک میلیون کاربر در آن رجیستر شدهاند که ۹۵ درصد مشترکان آن از تیموبایل نیستند.
۲٫ سرویس “One Number” اپراتور راجرز اجازه میدهد تماسهای صوتی و پیامکها از طریق رایانه ارسال شوند و امکان اشتراکگذاری تماسهای بین رایانه و موبایل را دارد.
۳٫ تلفونیکا هم سرویس جدید “TU Me” را در می ۲۰۱۲ راهاندازی کرد که نوار تایم لاینی هم برای مرور تماسهای صوتی و پیامکهای ارسالی دارد. این سرویس تنها برای گوشیهای آیفون فعال است.
۴٫ اپراتور تلفونیکا O2 نیز دو اپلیکیشن را با نامهای “Social Call” و “O2 Connect” توسعه داده که اولی به تمامی ساکنان انگلستان امکان برقراری تماس با دوستان فیسبوکیشان را میدهد و دومی نیز برای مشترکان O2 است و اجازه میدهد تا جاییکه آنتن موبایل وجود ندارد از طریق وایفاتی به برقراری تماس و ارسال پیامک اقدام کنند.
۵٫ اپراتور تلیو سرویس “Goji” را توسعه داده که پیشنهاد تماس صوتی، ویدئویی و پیامکی را به هر مشترکی میدهد.
۶٫ البته اپراتورهای تی موبایل، اسپرینت، ورایزن، AT&T، ودافون، اِنتیتی دوکومو و سافتبانک نیز تماما همکاری با “Qik” دارند که قبلا توسط اسکایپ خریداری شده بود. این برنامه امکان تماس ویدئویی را میدهد در حالیکه درآمدهای اپراتور را نشانه نمیگیرد. چنین الگویی میتواند در زمانیکه کل شبکههای ارتباطی مبتنی بر IP شود، کارا باشد.
۷٫ تلکامسل اندونزی روش دیگری را برای جذب مشترکان در نظر گرفته و آن هم ارائه بستههای اینترنتی برای استفاده از واتسآپ است. رد واقع این بسته ها با حجم و قیمت مشخص از سمت کاربران خریداری میشود.
در ارتباط با دلایل تمایز بین OTTها و اپراتورها نیز گفته است:
۱٫ اپراتورها شبکه خود را دارند و کیفیت سرویسهای آنها مبتنی بر وجود شبکه در آن نقطه است اما پیامرسانها قابلیت اجرا روی تمامی شبکههای ارتباطی را دارند؛ البته تضمین کیفیتی برای آنها وجود ندارد.
۲٫ اپراتورها محدود به دستگاهها و شبکهها میشوند در صورتیکه OTTها میتوانند بدون محدودیت روی اسمارتفونها، تبلتها و رایانهها اجرا شوند.
۳٫ مشترکان اپراتورها معمولا منطقهای و بسته به نقاط تحت پوشش شبکه هستند اما مشترکان OTTها جهانیاند.
۴٫ کلیه سرویسها و بسترهای زیرساختی اپراتورها باید استاندارد باشد تا موجب تداخل با دیگر سرویسدهندگان نگردد اما OTTها بسته به طراحی و طبیعت از یکدیگر متمایز میشوند.
۵٫ توسعه و بروزرسانی OTTها معمولا در قالب بستههای آپدیت ارائه میشود در حالیکه بروزرسانی اپراتورها باید یکپارچه و نقطه به نقطه باشد تا کل شبکه را تحت پوشش قرار دهد.
از زمانکیه اپراتورها تلاش میکنند در زمینه فعالیت OTTها نیز ورود کنند میزان ابتکارات آنها قابل بحث است. هرچه که شبکهها مبتنی بر IP و LTE میشود، OTTها تهدید جدیتری برای اپراتورها خواهند بود.
استاندارد LTE پهنای باند را توسعه میدهد و همین موضوع منجر به رقابت بیشتر در الگوی OTT میشود.
سرویسها گاهی رایگان ارائه میشود زیرا کسانیکه در زمینه سرویسهای مبتنی بر IP کار میکنند معتقدند که باید از راههای دیگری مانند تبلیغات کسب درآمد کرد.اپراتورها نیازمند این هستند که روشهایی را در ارتباط با سرویسهای جدید ارائه دهند تا نیاز و مورد توجه مردم و مشترکان باشد لذا چند راهکار به شرح زیر است:
۱٫ با فروشندگان OTT توافق و همکاری کنند.
۲٫ تلاش کنند و سرویس OTT خود را راه اندازی کنند و در بازارهای جهانی نیز رقابت داشته باشند.
۳٫ OTT مورد نظر خود را بخرند.