چهارشنبه، 20 تیر 03 - 07:20
با ایجاد اختلال در وی‌پی‌ان‌ها و کاهش ترافیک، کسب‌وکارهای وابسته به اینستاگرام بار دیگر با کاهش فروش مواجه شده‌اند.اختلالات اینترنت و فیلترشکن‌ها از دو هفته پیش با آغاز تبلیغات انتخاباتی شدت گرفته و همچنان ادامه دارد. پلتفرم پادرو گزارش داده است که به دنبال ایجاد اختلال در فیلترشکن‌ها، میزان ترافیک فروشگاه‌های اینستاگرامی به شدت کاهش یافته و ۲۵ درصد فروشگاه‌ها با کاهش فروش مواجه شده‌اند. در همین حال داده‌های رادار کلادفلر روند کاهش ترافیک را تأیید می‌کند.

حساب پادرو در شبکه اکس در این مورد نوشت:‌ «در دو هفته اخیر با شدت گرفتن فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری و اختلال جدی در کارکرد فیلترشکن‌ها، میزان سفارش فروشگاه‌های پادرویی فعال در بستر اینستاگرام تا ۲۵ درصد و ترافیک این فروشگاه‌ها تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این اختلالات همچنان ادامه‌ دارند.»

داده‌های رادار کلادفلر هم نشان می‌دهد که در دو هفته اخیر ترافیک شبکه در ایران کاهش قابل توجهی داشته است. از آنجا که شمار قابل توجهی از فیلترشکن‌ها از کلادفلر استفاده می‌کنند، ایجاد اختلال در این رادار، بسیاری از فیلترشکن‌ها را از کار می‌اندازد.

تهدید کسب‌وکارهای خرد از پاییز ۱۴۰۱ تا امروز

بررسی میزان نوسان فروش در فروشگاه‌های اینستاگرامی و رصد میزان ترافیک و دسترسی کاربران به فروشگاه‌های موجود در پلتفرم پادرو نشان می‌دهد که در دو هفته گذشته میزان دسترسی کاربران به فروشگاه‌ها به دلیل اختلالات زیرساخت دچار افت شدید شده است.

پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو می‌گوید: «کسب‌وکارهای اینستاگرامی از پاییز ۱۴۰۱ به دلیل سیاست‌های محدودکننده و فیلترینگ در معرض آسیب و فشار قرار دارند و بار دیگر در هفته اخیر با کاهش ترافیک و بالطبع کاهش فروش مواجه شده‌اند. بسیاری از کاربران در روزهای اخیر امکان اتصال پایدار به رسانه‌های فیلترشده نداشتند و همین مساله خرید را برای آنها با چالش روبرو کرده است.»

به گفته‌ی او اینستاگرام و تلگرام در دوسال گذشته همچنان موثرترین انتخاب کسب‌وکارهای خرد برای دسترسی به مشتریان بالقوه و فروش محصولات‌شان بوده است.

از آنجا که طبق برآوردهای ناشی از نظرسنجی پادرو از کاربران خود،  کمتر از۳۰ درصد از این فروشگاه‌ها در فضای پیام‌رسان داخلی هم فعال هستند، همچنان انتخاب اصلی‌شان این دو پلتفرم فیلتر شده است؛ چرا که تقریبا هیچ سفارشی به‌صورت منظم از پیام‌رسان‌های داخلی ندارند و همچنان علاقمند به فعالیت در بستر اینستاگرام و تلگرام هستند.

– پشتوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو

در شرایط فعلی که کسب‌وکارهای فعال در اینستاگرام با مشکلات متعددی از جمله کاهش قدرت خرید مشتریان روبه‌رو هستند، اختلالات در دسترسی به پلتفرم‌های فیلترشده باعث کاهش ۴۰ درصدی ترافیک این فروشگاه‌ها و کاهش دسترسی کاربران اینستاگرام شده است.

سومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران مربوط به بهار امسال می‌گوید «تلاش‌های شبانه‌روزی متولیان امر با تحمیل هزینه چندهزارمیلیاردی به مردم و اپراتورها، جلوگیری از گسترش شبکه، مسدودسازی پروتکل‌های موردنیاز کسب‌وکارها و… تغییری در رفتار استفاده مردم در فیلترشکن‌ها نکرده و فقط‌وفقط باعث افزایش تقاضا و ایجاد اختلالات گسترده و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به مردم واقتصاد دیجیتال شده است».

پورپزشک هم معتقد است با وجود همه‌ی کاستی‌ها و مشکلاتی که در این دوسال برای کسب‌وکارهای کوچک و حتی خانگی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود داشته است، این فضا باز هم رشد قابل توجهی را تجربه کرده است: «کسب‌وکارها بعد از شوکی که در پاییز ۱۴۰۱ تجربه کردند هنوز در فضایی مبهم و پر از بیم و امید فعالیت می‌کنند. اگرچه شرایط  کسب‌وکارها در فضای تجارت اجتماعی آن‌طور که باید به حالت عادی بازگشته است. ما با انبوهی از کسب‌وکارهای کوچک روبرو هستیم که از سرمایه‌گذاری در فضای شبکه اجتماعی نگران هستند و از سویی سرمایه و پتانسیل کافی برای ورود به فضای تجارت الکترونیک را ندارند. با این حال گزینه‌ای بهتر و پربازده‌تر از اینستاگرام و تلگرام پیدا نمی‌کنند و با همه چالش‌ها باز هم از همین فضای پرتلاطم و ناپایدار بهره می‌برند.»

در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار فروشگاه در پادرو اقدام به ساخت فروشگاه کرده‌اند و هرگونه اختلال و ناپایداری به طور مستقیم روی معیشت و کسب‌وکار آنها اثرگذار خواهد بود.

بر اساس آخرین گزارشی که از سوی دیتاک منتشر شده است نزدیک به ۳ میلیون و هفتصد هزار  فروشگاه در اینستاگرام فعال هستند که حدود ۳۳ درصد آن‌ها در حوزه مد و پوشاک و ۲۵درصد در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است. طبق این آمار خوراکی‌ها با ۱۲ درصد در جایگاه سوم، لوازم خانه و آشپزخانه با ۱۱ درصد در جایگاه چهارم، لوازم تحریر و آموزش با هشت درصد در جایگاه پنجم، کالای دیجیتال با هفت درصد در جایگاه ششم و ساعت و جواهرآلات با چهار درصد در جایگاه هفتم قرار دارند.

logo-samandehi