سازمان ها بزرگترین اختراع بشر هستند. اگر به این جمله باور ندارید، سه منبع فصل اول کتاب “انسان خردمند” نوشته یووال حراری، کتاب “چرا ملت ها شکست می خورند” نوشته عجم اغلو و قسمت ۱۳ پادکست سکه در مورد فرهنگ و توسعه اقتصادی را مطالعه فرمایید.درهر سه منبع میبینیم که توانایی انسان در همکاری و همافزائی با هم در گروه های بالاتر از ۱۰۰نفر (سازمان) موجب تثبیت و توسعه انسان در زمین گردیده است.اکوسیستم های اقتصادی (کارآفرینی و…) از تعدادی ساختار و زیرساخت تشکیل شده است که هر دو مورد باید به نحو شایسته در مسیر تعامل اصلاح و رشد باشد.
مهمترین قسمت های ساختار اکوسیستم از قسمت حکومتی ، .عمومی ،.خصوصی تشکیل شده است . مهمترین قسمت های زیرساخت تکنولوژی ، بازار و فرهنگ می باشد.
باتوجه به شرایط فعلی ایران و حقایق قرن۲۱، مهمترین و اثرگذارترین قسمت و دردسترس ترین از ۶قسمت فوق، بخش ساختارها و سازمان های شرکتی، شخصی و خصوصی است.
هرکدام از ما در دایرهای از مقدورات و اختیارات هستیم که بدون نیاز به مراجعه به مقام بالاتر می توانیم فرآیندی را بهبود ببخشیم و از همپوشانی این تلاش ها، سازمان ها (که بزرگترین اختراع بشر و موثرترین قسمت در اکوسیستم کارآفرینی) هستند، در ایران تعالی می یابند و این ارتقاء به دیگر ساختارها و زیرساختهها هم فشار لازم را برای بهبود وارد میکند.یکی دیگر از آفت های فکری در جامعه ایران این باور است چون اینجا ایران است ما اجازه داریم کارهارا درجه۲ انجام دهیم و کار درجه۲و۳ خواهان و مشتری دارد و این باعث یک چرخه معیوب می شود که اثر تخریبی آن باعث تشدید نزول کیفیت کالا و خدمات است.در حالیکه که میتوان در همین شرایط با تولید و ارائه خدمات درجه۱، یک مزیت رقابتی شاخصی برای سازمانتان ایجاد کنید.
پس بهبود سازمان ها (شرکتی-خصوصی-شخصی) چه از منظر کلان (موتور پیشران مابقی قسمت های اکوسیستم) و چه از منظر خرد (ایجاد مزیت رقابتی) می تواند اثر مستقیم و تصاعدی داشته باشد.
به واسطه ترجمه کتاب “اکوسیستم کارآفرینی” نوشته برد فلد و علاقه شخصی خودم، اجزاء اکوسیستم کارآفرینی(نوآوری) اصفهان را از سال ۹۴ تا ۹۸ دریک گزارش جمع آوری کرده ام که در آن با استارتاپها، شتاب دهندهها، فضاهای کار اشتراکی، شرکتهای سرمایه گذاری جسورانه، استارتاپ استدیوها در شهر اصفهان آشنا می شوید که میتوانید آن گزارش را در سایت اصفهان پلاس مطالعه فرمایید.برای سال ۱۳۹۹ قصد داریم تلاشهای خودم و همکارانم را سی درصد بهبود ببخشیم و با رویدادها و افراد و سازمان های بیکیفیت و فرصت جو و شیاد که از فضا و نیاز جوانان و امید در جامعه به عنوان کارآفرینی و استارتاپ و کسب وکار نوپا سواستفاده می کنند، تمایز مشخص ایجاد کنیم و این مخاطب باشد که خودش سره از ناسره را تشخیص دهد.
نویسنده : محمد علی زاهدی – مروج کارآفرینی و موسس اصفهان پلاس