استارت آپهایی که ایدههای مرتبط با پست دارند، از سوی شرکت ملی پست حمایت میشوند. محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با اعلام این خبر در توضیح بیشتر این حمایت گفت: «برای استارتآپها در سکوی تجارت الکترونیکی سرویسی به نام شتابدهی در نظر گرفتهایم. استارتآپهایی که ایدههای مرتبط با کسب و کارهای پستی و تجارت الکترونیکی دارند، از این سرویس بهره میبرند تا رشد کنند. البته پیش از آن این کسب وکارها از سوی شرکت ملی پست تایید میشوند.»
او در مورد اینکه چرا شرکت پست به حوزه شتابدهی پرداخته است،بیان کرد: «ما تنها قصد داریم سرویسهای سکوی تجارت الکترونیکی را تکمیل کنیم و در این تحول دیجیتال میخواهیم از استارتآپهایی که در این حوزه فعالیت میکنند حمایت کنیم؛ اما قصد نداریم شتابدهنده راهاندازی کنیم. به همین خاطر به زودی فراخوانی برای همکاری با شتابدهندهها منتشر میکنیم.»
به گفته قادری بستههای حمایتی در این سرویس از طریق شتابدهندهها به استارت آپها عرضه میشود.
او در مورد اینکه حمایتها شامل چه مواردی است گفت: «یکی از حمایتها، حمایت معنوی است. یعنی برند پست در کنار نام استارتآپها قرار میگیرد. دوم از طریق حمایت مالی از کسبوکارها پشتیبانی میکنیم. در این مورد منابعی مانند وام وجوه اداره شده را در اختیار داریم. این منابع را به سمت کسب و کارهایی که میدانیم به حمایت مالی نیاز دارند و از سمت شرکت ملی پست تایید شدهاند، هدایت میکنیم .بحثهای مشاوره و طراحی مدل کسب و کار مشترک را نیز در نظر داریم.»
قادری در مورد سرنوشت استارتآپها پس از پایان دوران شتابدهی اعلام کرد: «یکی از مهمترین حمایتهای شرکت پست بحث بازاری است که در اختیار استارتآپها قرار میگیرد. چون تنها داشتن ایده و پشتیبانی مالی کافی نیست. وقتی کسبوکاری به شرکت بالغ بدل شد، با آنها قرارداد میبندیم و میتوانند در کنار شرکتهای دیگر در سکوی تجارت الکترونیکی فعالیت کنند.»
سکوی تجارت الکترونیکی پلتفرم ارائه خدمات جدید پستی به کسبوکارها و مشتریان است که راهاندازی آن از خردادماه در دستور کار شرکت ملی پست قرار گرفته است. ۱۰ سرویس اصلی پستی از طریق این پلتفرم ارائه خواهد شد و ۹۸ سرویس دیگر نیز زیرمجموعه این سرویسها به شمار میآیند.تاکنون شرکت پست برای تکمیل سکوی تجارت الکترونیکی ۷ فراخوان برای همکاری با بخش خصوصی منتشر کرده است.