مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت از سامانه جدیدی رونمایی کرد که قرار است روند رسیدگی به شکایتهای مرتبط با کسبوکارهای الکترونیکی را تسهیل و تسریع کند و در بلندمدت از تکرار این تخلفات جلوگیری کند. این سامانه جدید که سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR) نام دارد، مدت زمان رسیدگی به شکایات را کاهش میدهد و به تکمیل پرونده کسبوکارها کمک میکند. کاربران میتوانند پیش از ثبت سفارات خود، چکیدهای از وضعیت عملکردی آن کسبوکار را ملاحظه و سپس نسبت به انتخاب روش پرداخت اقدام کند.
علی رهبری در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR) اظهار کرد: با استفاده از این سامانه، مردم پیش از خرید اینترنتی کالا میتوانند اطلاعات شناسنامهای و تخلفات را بررسی کنند. وی با بیان اینکه اگر رتبه اعتماد فروشگاه اینترنتی پایین بود، بهتر است گزینه پرداخت در محل انتخاب شود، گفت: اما اگر بعد از خرید مشکلی ایجاد شد، مشتری میتواند در همان بخش اطلاعات شناسنامهای اینماد گزینه ثبت شکایت را انتخاب کند و وارد مسیر شکایت شود.رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت تاکید کرد: تعرفه داوری شکایت، بین دو تا ۲۰ درصد است که ابتدا شاکی و در نهایت متخلف باید آن را پرداخت کند. به این ترتیب از شکایت صوری جلوگیری میشود؛ زیرا در گذشته شاهد بودیم که عدهای برای تخریب یک کسب و کار شکایت ثبت میکردند. همچنین اگر رای به نفع مصرف کننده نباشد، راه بر او بسته نیست و میتواند به مرجع رسیدگی مراجعه کند. رهبری با اشاره به فعالیت ۳۵ داور، اظهار کرد: نسبت شکایات به تعداد فروش هم به زودی اضافه خواهد شد. اما این سامانه برای بعد از خرید است تا به صورت الکترونیکی به شکایات رسیدگی و اختلاف حل شود.
وی با بیان اینکه مصرف کنندگان و خریداران محصولات در حوزه تجارت الکترونیک، معمولا در زمان نارضایتی با سردرگمی مواجه میشدند و نمیدانستند برای پیگیری موضوع و شکایت باید چه کنند اظهار کرد: اتلاف هزینه، زمانبر شدن فرآیند شکایت، اجحاف در حق مصرفکنندگان و ارتباط نداشتن مراجع ذیربط با یکدیگر، از دیگر مشکلات موجود بود که انتظار میرود با به آغاز کار این سامانه کاهش یابد.
رسیدگی سه تا ۲۱ روزه به شکایات
وی با بیان اینکه برنامهریزی شده رسیدگی به شکایات از طریق این سامانه بین ۳ تا ۲۱ روز انجام شود، تصریح کرد: الزام قانونی اخذ نماد اعتماد الکترونیک به بیش از ۱۰ سال پیش مربوط است و از سال ۱۳۹۱ شورای امنیت کشور ارائه درگاه پرداخت را به دریافت نماد الکترونیک منوط کرده است. رهبری با اشاره به اجرای قانون یاد شده از حدود ۲ سال پیش برای شرکتهای خدمات پرداخت در حال انجام است، گفت: فاز دوم این الزام از آذر ماه امسال اجرا شده که دریافت درگاه پرداخت مشروط به داشتن نماد الکترونیک شده است.
ثبت ماهانه ۲۵۰۰ شکایت از کسب و کارهای اینترنتی
در حاشیه این مراسم، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به ثبت ماهانه ۲۵۰۰ شکایت از کسب و کارهای اینترنتی وعده داد که با راهاندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی، میزان تخلفات کاهش یابد.
سیدرضا فاطمی امین اظهار کرد: امروز سامانهای رونمایی شد تا شکایت از کسب و کارهای اینترنتی به صورت برخط با روش جمع سپاری داوری شود که با توجه به افزایش شدید حجم فروش و معاملات الکترونیک، ضروری بود. وی گفت: امیدوارم نتیجه اجرای این سامانه فقط این نباشد که به ۲۵۰۰ شکایت بهتر و سریعتر رسیدگی شود. چون این امر محقق میشود، اما چون الزامات قوی پشت سامانه هست بیشتر نقش بازدارنده خواهد داشت. وزیر صمت با اشاره به تسهیل روند شکایت و رسیدگی سه هفتهای در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی، گفت: اما اهمیت ویژه تکمیل پرونده کسب و کارها است. بنابراین تخلفات کاهش خواهد یافت.
اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در حاشیه این مراسم در پاسخ به اینکه چه زمانی دولت الکترونیک محقق میشود، گفت: زمانی دولت به معنای واقعی الکترونیک میشود که زیرساختها فراهم شود. البته این سامانهها هم میتواند علاوه بر پیشگیری از دعاوی واهی، از جرم پیشگیری کند. وی با بیان اینکه با اجرای سامانه یاد شده کسب و کارها تحت تاثیر شکایتهای واهی قرار نمیگیرند و مردم هم از خرید خود مطمئن میشوند، تصریح کرد: تعرفه شکایت هم زیاد نیست چون محکوم پرداخت میکند. پس از شکایت واهی جلوگیری میکند.