به رستورانی دعوت می شوید. هر چه میکنید آدرسش در ذهنتان نمیماند. دست به دامن وبسایتش، یا نقشه گوگل یا نقشه تهران میشوید. پس از جست و جوی زیاد و گذر از کوچه پسکوچههای مختلف و با کمک تابلوهای راهنما و اهالی محل بالاخره به رستوران مورد نظر می شوید و به خودتان می گویید، چه کسی می آید اینجا با این آدرس قیقاج!در کمال ناباوری می بینید که جای سوزن انداختن در رستوران نیست و در طی زمانی که شما با دوستانتان می گذرانید، میزهای کناری، مرتب پر و خالی می شوند! از خودتان می پرسید چرا و دوستانتان به کمکتان می آیند. به خاطر Floursquare .
چهار گوشه ی مجازی به کمک دنیای واقعی آمده است و دنیا را واقعا به یک دهکده ی کوچک تبدیل کرده است.
فوراسکوئر در اصل، خانه و مزرعهای تاریخی در نزدیکی اسمیث فیلد، جزیره ویت کانتری در ایالت ویرجینیا است.
ساختار اصلی ساختمان در سال ۱۸۰۷ بنا نهاده شده و ساختمان آن دو طبقه و L شکل است.
اما اپلیکیش Foursquare که یک شبکه اجتماعی بر اساس موقعیت مکانی است که در ۱۱ مارس ۲۰۰۹ عرضه شده و تا امروز، ۳۳ میلیون کاربر آن، ۴ میلیارد اعلام حضور (Check-in) و ۳۲ میلیون راهنمایی(Tip) در آن ثبت کرده اند!
اما همه ی اینها یعنی چه؟
شما Foursquare را روی موبایل دانلود و نصب می کنید. هر جا که رفتید Check-in می کنید، نظرتان را می نویسید، عکس آپلود می کنید.
دوستانتان همزمان حضور شما و پیشنهادهای شما را روی مکانهای مختلف در نرمافزار فوراسکوئر خود میبینند. در صورتی که اطلاعات مکان ها به نظرتان درست نیست، پیشنهاد ویراش می دهید و مکان هایی که وجود ندارد را ثبت می کنید. تا اینجا می شود ورود و تکمیل اطلاعات، اما چه کسی و چگونه از آنها استفاده می کنند؟ پاسخ :شما و دوستانتان. چه کسی از آن بهره میبرد؟ پاسخ: فوراسکوئر و صاحبان مکانها.
Foursquare چه مزیتی برای شما و دوستانتان دارد؟
مثلا وقتی یک بار به رستوران سندوس در سهروردی میروید و متوجه میشوید گروه قبلی از اینجا رفته و گروه جدید کاملا سرویسدهی نامطلوب و غذاهای کم کیفیتی دارد این را در Foursquare مینویسید. وقتی دوستانتان یک ماه بعد احیانا در اطراف خیابان سهروردی دنبال رستوران بگردند و به سندوس برسند و نقد شما را بخوانند – و البته به سلیقه شما هم اعتماد داشته باشند – متوجه میشوند که باید دنبال انتخابهای دیگری باشند.
با داشتن Foursquare وقتی درون یک رستوران نشستهاید میتوانید راهنماییها و نظرات دیگران را روی این رستوران بخوانید. غذا یا نوشیدنی را انتخاب کنید که دیگران از آن خوب نوشتهاند یا از توصیهای بهرهمند شوید که خودتان پس از چند بار آمدن به این مکان میتوانستید آن را بفهمید. با توجه به اینکه بر خلاف برخی سایتهای داخلی رستورانگردی، نظرات کاربران بی واسطه و بدون سانسور در این شبکه اجتماعی ثبت میشود،شما میتوانید اطمینان داشته باشید که نظرات نوشته شده توسط کاربران دیگر روی یک رستوران / مکان تفریحی و … بدون سانسور و دستکاری است ( البته امکان نوشتن نظرهای تقلبی هم وجود دارد).
بنابراین شما میتوانید تجربه یا توصیه خود را برای دیگران بنویسید یا به توصیه کسانی که قبل از شما به این مکان آمدهاند نمره مثبت یا منفی بدهید. توصیههایی که دارای بالاترین نمره مثبت باشند در رتبه بالاتری قرار میگیرند و بلافاصله بعد از اعلام حضور افراد در آن مکان دیده میشوند.
صاحبان مشاغل چگونه از Foursquare بهره میگیرند؟
صاحبان مشاغل مثل رستوراندارها هم میتوانند اطلاعات مکانهای خود را در Foursquare اضافه یا تکمیل کنند تا در جستوجوهای کاربران دیده شود اما امکان تبلیغی که Foursquare برای صاحبان مشاغل در نظر گرفته باعث میشود که مکان آنها بالاتر از مکانهای دیگر توسط کاربران Foursquare دیده شود.
مثلا وقتی شما به Foursquare تبلیغی میدهید کاربران با رنگ مشخص نارنجی تبلیغ شما روی نقشه میبینند. اما این تبلیغ با تبلیغات دیگر کمی فرق دارد. شما در واقع به عنوان یک رستوران یا کافه دار میتوانید یک پیشهاد ویژه به مشتریان بدهید.
اساس Foursquare بر اعلام حضور یا Check-in بنا شده، اینکه دوستانتان مکان شما را روی نقشه ببینند و از حضور شما در یک مکان با خبر شوند همین بازی ساده مبنای یک تجارت پرسود برای همه ذینفعان آن است
از طریق این استراتژی هم صاحبان مشاغل و هم Foursquare تجارت خود را انجام میدهند ضمن اینکه مشتریان هم از تخفیفها و پیشنهادهای ویژه برخوردار میشوند.
اما Foursquare چگونه بهره میگیرد؟
این شرکت از طریق گرفتن تبلیغ ( پیشنهاد ویژه )از صاحبان مشاغل و یا فروش اطلاعات مکانهای ثبت شده به شرکتهای دیگر درآمد کسب میکند. همین چند هفته قبل اعلام شد که Foursquare تمام اطلاعاتش را به شرکت یاهو با مبلغ گزافی فروخته است. در واقع زرنگی Foursquare در این است که مکانها توسط کاربران به رایگان ثبت میشود و هیچ هزینهای بابت آنها نمیپردازد. در واقع این جذابیت اعلام حضور است که باعث موفقیت Foursquare شده است.
خود Foursquare هم تلاش کرده جذابیت برنامه موبایلاش بیشتر هم بشود . فعالیت های شما در هر کدام امتیازی دارد و شما با توجه به این امتیازات، نشان های مختلفی دریافت می کنید. به عنوان مثال اگر بیشتر از بقیه ی کاربران به یک محل رفته باشید، شهردار آن محل می شوید و همین می تواند از طرف صاحب آن شغل برای شما جایزه ای به دنبال داشته باشد.
البته شهرداری مقام پایداری نیست و به محض اینکه فرد دیگری با اعلام حضور بیشتر در آن مکان گوی سبقت را از شما برباید، خود به خود از مقامتان عزل می شوید. شهردار شدن شما، نشانه ی علاقه و وفاداری شما به آن محل ا نشان های بسیار دیگری هم هست که قانون اعطای بیشتر آنها نامشخص است تا اینکه آنها را دریافت کنید و سورپرایز شوید. هرچه تعداد Check-in ها و Tip ها در Foursquare بیشتر می شود، اطمینان به صحت اطلاعات آن بالاتر می رود و طراحان اپلیکشن می تواند تا خدمات جالبتری به کاربران ارائه کنند، مثلا زمانی که به مکان های موجود در لیست هایتان نزدیک می شوید –شما لیست های مختلفی می توانید بسازید مانند لیست مکان هایی که دوست دارم بروم یا رستوران های مورد علاقه من و.. – نرم افزار به شما یادآوری می کند یا وقتی که مکان جغرافیایی به یک نقطه ی دیگر از شهر یا شهر دیگری عوض می شود، مکان های محبوب آن خطه به شما پیشنهاد می شوند و از آن جالبتر آن است که ناگهان تصویر غذای محبوب رستورانی که در آن هستید، روی گوشی شما ظاهر می شود!
ایرانیها و هجوم به Foursquare
اگر دقت کرده باشید، صنف رستوران و اغذیه فروشی در ایران نسیت به بقیه کسب و کارها استفاده ی بیشتری از فن آوری اطلاعات کرده اند ( ولو در ظاهر ) رستورانهایی که گارسون هایش با پاکت پی سی، سفارش می گیرند، سایت های فراوانی که برای معرفی رستوران ها و سفارش آنلاین غذا ساخته شده اند و حالا پیشنهادات ویژه در Foursquare!
چند نمونه از رستوران ها و کافه هایی که پیشنهادات ویژه دارند در ادامه آماده است. قطعا ابتکار چنین پیشنهاداتی به کافه داران جوان تعلق دارد. رسنوران پیچ در ازای هر Check-in به شما یک نوشیدنی موهیتوی طبیعی می دهد، اگر سه دوست با هم اعلام حضور کنید، یک سالاد رایگان می گیرید و Check-in بین ساعات ۷:۳۰ تا ۸:۳۰، یک دمنوش طبیعی جایزه دارد. این رستوران تاکید می کند که لازم نیست تا سفارش دیگری داشته باشید و برای گرفتن جایزه ی خود روذربایستی نکنید.
کافه کرگدن، به شهردار خود، سی درصد تخفیف روی صورت حساب می دهد، به هر Check-in، یک کاپ کیک و به مجموع سه Check-in توسط سه دوست، یک کاپ کیک شکلاتی خانگی تعلق می گیرد.در واقع کافهداران جوانی که اتفاقا کافه و رستورانشان آنچنان شناخته شده نیست از طریق این روش خود را خیلی سریع به مشتریان بالقوهشان شناساندهاند. در واقع ظهور Foursquare هم مصادف با ظهور بسیاری از رستورانها و کافههای جدیدی شده که نگاه صرفا گذرا به مشتریانشان ندارند و روی وفاداری و حضور درازمدت آنها حساب میکنند.
اعلام حضور افراد در یک مکان خاص وفاداری آنان را نشان میدهد حالا صاحبان مشاغل میتوانند برای مشتریان وفادارترشان مشوقهای ویژهتری ارایه کنند
پیشنهاد های ویژه ی بقیه رستوران ها هم کمابیش مشابه است. بعضی ها هم برای Check-in اولی ها ارزش زیادی قائلند. خوب، این از اعلام حضور! عملیات مهم بعدی، Tip نوشتن است که یک شمشیر دو لبه است. در نبود درجه یندی رسمی رستوران ها و منتقدان غذایی، سیستم Tip می تواند بسیار کمک کننده باشد. معمولا نظر آنها که می شناسید، کمک بزرگی در انتخاب است. خصوصا آن ها ادبیاتشان برایتان آشناست و متوجه می شوید که خیلی کثیف یا بسیار گران از نظر آنهادقیقا چه معنایی دارد.
ابزار دیگر، لیست هایی است که کاربران با هم به اشتراک می گذارند. فهرست رستوران های مورد علاقه ی من، لیست برگر های تهران، بهترین سوشی های تهران، کافه کتاب های تهران و.. به جز این یک نفر میتواند یک مکان را روی فورسکوثر ثبت کند. البته اگر این مکان در این شبکه نباشد.
اما یادتان باشد که بیشتر از یک بار در روز نمیتوانید در یک مکان چک این کنید چراکه امتیازی به حسابتان واریز نمیشود در ضمن Foursquare دوست ندارد کسی از دور در یک مکان چک این کند و اگر اینکار را انجام دهد به او تذکر میدهد هر چند خیلی هم سخت گیری نمیکند و همین باعث Check-in های نادرست می شود که انتقاد خیلیها را به همراه داشته است.
یک ضعف دیگر ر Foursquare ا ین است که از نقشه Open Street Map استفاده میکند که در ایران نقشه فوقالعاده ناقصی است و امکان ثبت دقیق مکان روی نقشه در بسیاری اوقات وجود ندارد.
نکته اخر اینکه ما عمدتا در مورد رستورانها در Foursquare حرف زدیم اما واقعیت این است که هر مکانی ( سینما، فروشگاه، پارک و …) مورد استفاده در این شبکه است. در واقع تجربیات دیگران به کار شما میآید و باعث میشود مکانهایی که خدمات وسرویسهای بهتری میدهند شناسایی شوند و ضعفها و مشکلات مکانها هم سریعتر دیده و حل شود.