امروزه نیاز به واحد پشتیبانی IT در سازمان های بزرگ یک نیاز حیاتی است،واحد پشتیبانی IT هم بدلیل اینکه مستقیما END USER در تماس است باید به بهترین نحوه خدمات پشتیبانی را ارائه نماید،یکی از راه های بهبود خدمات و پشتیبانی و نظم بخشیدن به این خدمات استفاده از نرم افزاری مخصوص این کار می باشد که عمدتا با نام
Help Desk شناخته می شوند.لزوم استفاده از این نرم افزار ها در نظم بخشی به خدمات و حذف هزینه های اضافه و همچنین مدیریت پشتیبانی و گزارشگیری جامع از نوع ارائه خدمات بسیار محسوس است.اکثر این نرم افزارها با بهره گیری از استانداردهای ITLI به صورت استاندارد و اثربخش ارائه این گونه خدمات به صورت مکانیزه را تسهیل می کنند.یکی از بهترین این نرم افزارها Manage Engine SDP می باشد که با بهره گیری از دانش نرم افزاری بسیار گسترده و ادغام اکثر خدمات پشتیبانی و مدیریت IT به یکی از بهترین گزینه ها در این بخش گردیده است.این شرکت تا حد بسیار عالی در این راستا پیشرفت نموده و استانداردهای نرم افزاری قابل قبولی را ارائه نموده است ، یکی از این نرم افزارها Service Desk Plus می باشد.این نرم افزار با بهره گیری از استانداردهای ITIL و علم IT و دانش برنامه نویسی بسیار پیشرفته ، تبدیل به یکی از پیشرفته ترین و کامل ترین برنامه های پشتیبانی IT یا Help Desk گردیده است
امکانات کلی برنامه :
۱-برنامه HelpDesk بسیار پیشرفته و تبدیل واحد پشتیبانی سازمان به یک واحد کاملا مکانیزه
۲-برنامه مدیریت مشکلات و تغییرات جهت مدیریت کلیه تغییرات ساختاری و مشکلات پیش بینی نشده در واحد زیرساخت سازمان
۳- برنامه مدیریت قراردادها به نحوی که واحد امور قراردادها می تواند در این برنامه تماماً مدیریت شده و ارتباط کلیه قراردادهای مربوط به IT به روشنی با واحدهای دیگر سازمان برقرار شود.
۴- برنامه مدیریت سفارشات خریدجهت مدیریت کلیه سفارشها و درخواستهای خرید در زمینه IT
۵- برنامه مدیریت اموال های جهت مدیریت وگزارشگیری بسیار پیشرفته و کامل از کلیه تجهیزاتی که در سازمان با IT ارتباط دارند
۶-سیستم گزارش ساز بسیار پیشرفته که قادر به ایجاد صدها گزارش متنوع از کلیه ماژولهای برنامه می باشد.شرکت مهندسی تاپکو افتخار دارد که با کمک متخصصین و مدیران مجرب اقدام به
پیاده سازی این سیستم در سازمانهای بزرگ نموده و در زمینه بومی سازی این سیستم نیز گامی مهم برداشته و نسخه ۷ این برنامه را به صورت کامل فارسی نموده است ، لازم بذکر است که این کار تحسین مهندسین شرکت manage engine را نیز به دنبال داشته است چرا که به دلیل تحریمهای بین المللی ، این شرکت قادر به ارائه خدمات به کشور ایران نبود تنطیمات این برنامه و
پیاده سازی آن در سازمانهای بزرگ ملزم به داشتن اشراف کامل به استانداردهایITIL و همچنین استاندارد سازی پشتیبانی IT می باشد که این شرکت با بهره گیری از متخصصی مجرب در این امر بسیار موفق بوده است.شرکت تاپکو تا کنون تجربه پیاده سازی چندین مورد این سیستم
حرفه ای را داشته که در ذیل به آن اشاره می گردد :
۱- گروه بزرگ صنعتی انتخاب با فعال بودن ۲۴۰۰ کاربر و ۵۰ کارشناس پشتیبانی و بیش از ۱۰ دپارتمان
۲-شرکت پرشین افزار ماندگار(از شرکتهای اقمار بانک پاسارگاد) با بیش از ۱۰۰ سایت و ۵۰ کارشناس در کل کشور
لازم بذکر است که پیاده سازی برنامه های دیگر این مجموعه نیز یکی از خدمات تخصصی شرکت تاپکو می باشد که نام برخی از آنها در ذیل شرح داده می شود :
۱-OP Manager جهت مدیریت و آنالیز شبکه
۲-AD Manager جهت مدیریت اکتیو دایرکتوری
۳-Assets Explorer جهت مدیریت اموالی
۴-IT 360 جهت مدیریت کامل دپارتمان زیرساخت در سازمانهای متوسط و بزرگ
۵-Server Manager جهت مانیتورینگ
۶-Application Manager جهت مدیریت بستر نرم افزاری در سازمان
مهرداد هاشمی نژاد