اگر بپذیریم که IT بعنوان یک ابزار و نه بعنوان یک هدف در خدمت سازمانها ، مشاغل تجارت ،بازرگانی و تمام ابعاد مختلف زندگی اجتماعی قرار میگیرد تا به بهینه شدن امور کمک نماید.در اینصورت همچنین بایدپذیرفت که استفاده از ابزار نیازمند مدیریت است. IT ابعاد گسترده ای دارد.عوامل متنوعی در استقرار IT و بهره برداری از آن تاثیرگذار است.ابعادی نظیر مهندسی سیستم،مهندسی نرم افزار،مهندسی سخت افزار،معماری اطلاعات در سازمان،مهندسی اجتماعی و روانشناسی جامعه،مهندسی شبکه و مهندسی ارتباطات و مخابرات و …از جمله مواردی است که در مدیریت و استفاده درست از این ابزار نقش ایفا میکند.
استفاده از IT نیازمند مدیریت صحیح است.نیازمند یکپارچگی،همگرایی و تمرکز در تصمیمات کلان است.تجمیع ابعاد مختلف ذکر شده با رویکردهای جدید مدیریتی نظیر رویکرد سیستمی که در آن نقش و تاثیر اجرای یک مجموعه در کل مجموعه بررسی و تحلیل میگردد،بدون کلان نگری و رهبری در سطوح کلان امکان پذیر نمیباشد.
ادامه بحث را با این موضوع دنبال میکنیم که وضعیت IT در استان چگونه است؟در چند سال اخیر چه اقداماتی دراین حوزه انجام شده است؟چه اقداماتی میتوانسته انجام شود که انجام نشده است؟وضعیت بخش خصوصی در چه موقعیتی است؟آینده IT در استان چگونه است؟بیم ها و امیدها در حوزه اشتغال IT چیست؟
پاسخ ناامید کننده ای که باید به سوالات فوق داد حول این نقطه میگردد که در نقطه صفر IT در استان اصفهان متولی ندارد.با اینکه استانداری رسما بعنوان متولی این حوزه معرفی شده است اما هیچگاه اولویت های این سازمان دولتی،IT قرار نگرفته است.هیچکدام از پروژه های اجرا شده در این حوزه نقش زیرساختی نداشته و به صورت امور کلان انجام نشده است.
مدتها بود که حتی جایگاه مدیر فناوری اطلاعات در استانداری خالی مانده یود و این در حالیست که زمان دولت نیز رو به پایان است و با نزدیک شدن به پایان دوره های پذیرش دولت نقش مدیریت در این جایگاهها رنگ و بوی سیاسی میگیرد و پذیرش مسئولیت آن توسط یک مدیر با چالش های جدی روبروست.
کاری به سایر اقدامات و ارزیابی اقدامات استانداری نداریم،اما در حوزه IT واقعا عملکرد استانداری در سالهای اخیرضعیف بوده و تاثیرات نامحسوس اما منفی بر ساختار و سازمان مدیریت در سطح استان داشته است.استان اصفهان دارای حدود ۴۰ واحد آموزش عالی در سطح استان ،۴ دانشگاه معتبر در سطح کشور و مولد منابع انسانی تحصیل کرده است،اما مشاهده میکنیم اکثر نیروهای فنی در حوزه IT استان به شهرهای تهران و جنوب و خارج از کشور مهاجرت میکنند.
با اینکه اعتبار استان اصفهان در کشور بعد از استان تهران در سایر بخشهاست اما در حوزه IT بسیار ضعیف عمل شده است.در مباحثی که انتقال وزارتخانه ها به استانها مطرح بود استان فارس با پیگیری و لابی های سیاسی دولت موفق شد بحث انتقال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به فارس را مطرح نماید والبته این در حالیست که از زمان خصوصی شدن شرکتهای مخابرات استانی،طی دو سال متوالی بهترین شرکت مخابراتی در اقتصادی بودن شرکت مخابرات استان اصفهان انتخاب شده است.سازمان فاوا در استان اصفهان یکی از بهترین ها در سطح کشور است.شرکت های خصوصی در سطح استان اصفهان وجود دارند که سرویس دهنده خدمات مختلف به سایر استانها هستند و همه اینها در حالی است که بسیاری از پروژه ها به شرکتهای تهرانی سپرده میشود.سازمان نظام صنفی تاثیر اندکی در تصمیمات کلان دارند،انسجام بین شرکت های مخابراتی و متولیان IT در استان دیده نمیشود و هیچ اقدام زیرساختی در حوزه قوانین و زیرساختهای کلان حقوقی و سیاست گذاری صورت نمیگیرد.اعتماد بین بخش خصوصی و دولتی به صورت کاملا دوطرفه منتفی است و همگرایی اقدامات این حوزه به صفر میگراید و بعد از همه این تحلیلها مهمترین نقش به متولی آن برمیگردد که نه تنها هیچ کمکی و تلاشی برای بهبود این وضعیت انجام نداده است بلکه از حداقل ها، IT و صنعتگران این حوزه را محروم کرده است .
خالی بودن کرسی مدیریت فناوری اطلاعات در سالهای اخیر گواه این مدعاست و نمایشی از بی اهمیتی این مساله است.
بنا براین لازم است استانداری این مسئولیت خطیر را به مرجع ذیصلاح واگذار کند یا آنکه با قوت و قدرت سکان مدیریت آن را در دست گرفته و آن را از بحران فعلی خارج کند.
بیم ها و امید ها در تولای IT استان کما فی السابق برقرار است و نظاره گران بی ساربانی IT در استان همچنان در انتظار حرکتی بنیادی و هدفمند بیدار نشسته و می نگرند!