داشتن اطلاعات فنی و کارشناسی مناسب و گذراندن آموزشهای کافی در زمینه ارایه خدمات یا محصولات مورد فروش را مهندسی فروش می گویند.یک مهندس فروش IT در صورتی موفق است که ۲ آیتم دانش فنی،تخصصی و تلاش و علاقه مندی او برای بروز نگه داشتن این اطلاعات را سرلوحه کار خود قرار دهد.بالا رفتن اعتبار یک شرکت بازرگانی یا خدماتی رایانه ای هنگامی اتفاق میافتد که کارشناسان فروش آن شرکت در معرفی محصول،دریافت سفارش،تحویل کالا وخدمات پس از فروش به مشتری با دیگر شرکتهای رقیب متفاوت باشد و این تفاوت برای مشتریان ملموس باشد.باشناسایی مشتریان ،تماس تلفنی اولیه با آنها،تماس مستمر و معرفی محصولات و خدمات،پاسخ به سوالات و انتقادات مشتریان و بررسی آن،عقد قراردادهای فروش و در نهایت پیگیری انجام صحیح ارائه محصولات و خدمات در مورد رضایت مشتری باعث می شود که مشتری برای خریدهای بعدی تشویق گردد.همچنین گرفتن حسن انجام کارورضایت نامه های مشتریان قبلی و فعلی زمینه را برای اعتماد مشتریان جدید و توسعه شبکه فروش آماده می نماید.تحقق اهداف مهندسی فروش در گرو فعالیتهایی است که بایستی از مدیریت ارشد تا کلیه کارکنان درشرکت رعایت گردد.بعنوان نمونه این فعالیت ها می توان از صبرو شکیبایی،نامگذاری مناسب برند تجاری،برقراری فرهنگ رقابت سالم درون سازمان،شناسایی همکاران و رقبای فعال و نیز رقبای تازه وارد با محصولات و خدمات برتر،تعیین بازارهای هدف،رعایت مشتری مداری و استخدام بازاریابان تخصصی IT نام برد.
شهرام شفیعی
مسؤل کمسیون توزیع و فروش سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان
shafiei@arad.com.co