چهارشنبه، 18 دی 92 - 01:45

Toyota FCV CES 2014

این شرکت خودروسازی در کنفرانس روز دوشنبه‌ی خود در نمایشگاه CES 2014 در مورد خودروهای الکتریکی خود که قرار است از سال آینده در کالیفرنیا عرضه شوند، سخن گفت.تویوتا در نمایشگاه CES 2014 و در کنفرانس خود در روز دوشنبه، از سرمایه‌گذاری بزرگ خود بر روی خودروهای الکتریکی خبر داد: «فناوری پیل سوختی» که چیزی جز بخار آب از آن خارج نمی‌شود. به گفته‌ی تویوتا این خودروها در سال ۲۰۱۵ به بازار خواهند آمد.درحالیکه رقیبی مانند «تسلا» از نیروی باتری خالص برای به حرکت درآوردن خودروهای خود استفاده می‌کند، چیزی که تویوتا ارائه می‌دهد (که اولین خودرو از این نوع است که به مصرف کنندگان عرضه خواهد شد) از هیدروژن برای تولید الکتریسیته‌ی مورد نیاز خودرو استفاده خواهد کرد. هیدروژن خالص به داخل مخزن پمپاژ شده و پس از ترکیب با هوا، آب تولید می‌شود که این واکنش تولید الکتریسیته نیز می کند. پیل‌های سوختی این الکتریسیته را برای به حرکت درآوردن خودرو به سمت موتور هدایت می‌کنند. نائب رئیس ارشد تویوتا در زمینه فعالیت‌های خودرویی، باب کارتر، گفته است: «ما چرخ را دوباره اختراع نکردیم؛ بلکه هر چیزی که آن را می‌چرخاند را دوباره اختراع کردیم.» این شرکت در ابتدا در نمایشگاه توکیو در سال گذشته، از این خودرو پرده‌برداری کرده بود؛ ولی دوشنبه به توزیع آن در آمریکای شمالی اشاره کرد.

Toyota_FCV-003_620x413

تویوتا در این همایش دو خودرو را به نمایش گذاشت: یک سدان آبی چهار در و یک نمونه‌ی اولیه‌ی مهندسی که از آن برای تست در آمریکای شمالی استفاده شده بود. تویوتا مدعی است که این خودرو می‌تواند با یک مخزن سوخت تا ۴۸۳ کیلومتر را طی کند و تقریبا ۳ تا ۵ دقیقه سوخت‌گیری آن طول خواهد کشید. همچنین زمان ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۱۰ ثانیه می‌باشد.یکی از سخنگوهای تویوتا در گفتگو با سایت CNET اظهار داشته است که از مدت‌ها پیش بر روی خودروی پیل سوختی سرمایه‌گذاری شده است؛ این شرکت کار خود بر روی این خودروها را از سال ۱۹۹۲ -بیش از ۲۰ سال پیش- آغاز کرده‌است و در سال ۱۹۹۶ اولین مدل آن را برای تست وارد جاده کرده بود. آقای کارتر اظهار داشت که پیشرفت های فناوری و کاهش هزینه‌ها اکنون عرضه‌ی این خودرو را با حجم وسیع‌تر ممکن ساخته‌است.

Toyota_FCV-005_620x341

با اینکه تویوتا زمان به بازار آمدن این خودرو را سال آینده اعلام کرده است، ولی هنوز چیزهایی مانند قیمت آن مشخص نشده‌اند. اگرچه تویوتا گفته است می‌خواهد این خودروها قابل دسترسی باشند؛ یعنی «قیمت معقول» داشته باشند. نکته دیگر اینکه نام رسمی و تعداد عرضه‌ی آن در بازارهای مختلف نیز در آینده اعلام خواهد شد.تویوتا اعلام کرده‌است که این خودرو ابتدا در کالیفرنیا راه‌اندازی خواهد شد. مهم‌ترین فاکتور ساختن ایستگاه‌های سوخت‌رسانی مخصوص در هر منطقه می‌باشد. تویوتا برای تعیین محل مناسب برای ساخت ایستگاه سوخت‌رسانی از سان‌فرانسیسکو تا سن‌دیگو با دانشگاه ایروین کالیفرنیا همکاری می‌کند. به نقل از تویوتا، این ایالت هم‌اکنون ۲۰۰ میلیون دلار بودجه برای ساخت ۲۰ ایستگاه تا سال ۲۰۱۵ و ۴۰ ایستگاه تا سال بعد از آن اختصاص داده‌ است.

Toyota_FCV-004_620x438

حال مزیت این خودروها نسبت به خودروهایی که فقط با باتری کار می‌کنند چیست؟ تویوتا در پاسخ به این سوال می‌گوید که پیل سوختی برای مسافت‌های طولانی مناسب‌تر بوده و همچنین زمان سوخت‌گیری آنها بسیار کمتر از شارژ باتری می‌باشد.کارتر در این خصوص اظهار داشت: «ما باتری را دوست داریم؛ ولی نرخ کاهش هزینه در فناوری پیل سوختی متناوب است. به این دلیل است که پیل‌های سوختی هیدروژنی خیلی سریع‌تر و همچنین در تعداد بسیار بیشتر از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم در خودروها به کار خواهد رفت.»به گفته‌ی کارتر تولید الکتریسیته توسط خود خودرو مزایای دیگری نیز دارد. او گفت که تویوتا به دنبال توسعه‌ی یک دستگاه مخزن نیرو است که بتواند نیروی برق یک خانه را در مواقع ضروری برای مدت یک هفته تأمین کند.

جهت دسترسی به تمامی اخبار مربوط به رویداد CES 2014 اینجا کلیک فرمایید.

logo-samandehi