با توجه به سهم بالای ناوگان تاکسیرانی اصفهان از سفرهای درون شهری و در راستای افزایش رضایتمندی شهروندان ،مکانیزاسیون و هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های سال جاری از اوایل اردیبهشت ماه آغازگردید. اجرای این پروژه گامی بلند در جهت تحقق شهر الکترونیکی می باشد و با نصب این سامانه بر تاکسی های شهر امکان مدیریت توزیع ناوگان متناسب با تقاضای مسافر برای شرکت ها و آژانس ها فراهم شده و درخواست مرخصی و تمدید پروانه به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به به مراجعه حضوری تاکسیرانان با استفاده از این سیستم امکان پذیر می باشد.همچنین با وجود مشکلاتی از قبیل : مشکل پول خرد ، اتلاف وقت راننده و مسافر و همچنین ایجاد ترافیک ، سلامت و بهداشت راننده ومسافر،عدم امکان محاسبه دقیق کرایه،عدم تناسب کرایه پرداخت شده با ترافیک مسیر استفاده از سامانه های هوشمند تاکسی مؤثرترین راه برای رفع تمامی این مشکلات میباشد.قابلیتهای مهم این سیستم عبارتند از : امکان پرداخت الکترونیکی کرایه،محاسبه دقیق و خودکار کرایه ، واریز منظم و دقیق مبلغ کرایه به حساب راننده و مالک، امکان مسیریابی از طریق سامانه و انتخاب بهترین مسیر،سیستم نوبت دهی آژانسها و توزیع ناوگان .سامانه هوشمند تاکسی مجموعه ای از تجهیزات و نرم افزارهائی است که امکان محاسبه و پرداخت دقیق کرایه را با استفاده از کارت الکترونیکی حمل و نقل، اصفهان کارت و کارتهای بانکی عضو شتاب فراهم می آورد.
اجزای سخت افزاری این سامانه عبارتند از :
۱٫ کارتخوان
• کرایه مسافر از طریق این وسیله دریافت می گردد.
• این کارتخوان قابلیت پرداخت کرایه هم از طریق اصفهان کارت و هم از طریق کارت های عابر بانک را دارا می باشد.
• چاپ رسید یا فاکتور از طریق این دستگاه انجام می شود.
۲٫ نمایشگر
• این وسیله وظیفه نمایش اطلاعات مختلف همانند مسافت سفر ، مبلغ کرایه و …. را بر عهده دارد.
• این نمایشگر امکان نمایش نقشه اصفهان و نمایش موقعیت فعلی خودرو روی نقشه را دارا می باشد.
• رانندگان می توانند با وارد نمودن مقصد سفر خود از قابلیت مسیر یابی این وسیله استفاده نمایند.
۳٫ تابلو سقفی
• این تابلوها علاوه بر نماد تاکسی های شهری وضعیت سرویس دهی تاکسی را نیز مشخص می نماید.
• این تابلو ها دارای دو چراغ قرمز رنگ و ۲ چراغ سبز رنگ می باشند.
•روشن بودن چراغ سبز رنگ این اطلاع را به مسافرین می دهد که تاکسی آماده سرویس دهی می باشد.
•روشن بودن چراغ قرمز رنگ نیز به این معنا می باشد که تاکسی به دلیل پر بودن ظرفیت ، خرابی خودرو و … آماده سرویس دهی نمی باشد.
• تغییر رنگ چراغ تابلو ها نیز توسط سامانه به صورت خودکار انجام می پذیرد.به عنوان مثال هنگام پر شدن ظرفیت خودرو، رنگ چراغ از سبز به قرمز تغییر پیدا می کند.
در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ تاکسی به این سامانه مجهز گردیده و روزانه تعداد ۳۰ دستگاه به این آمار اضافه می گردد . همچنین بستر انتقال اطلاعات این سامانه شبکه GPRS می باشد و ۱۲ نقطه تخلیه اطلاعات به عنوان پشتیبان شبکه GPRS از طریق wifiدر میادین اصلی شهر اصفهان و همچنین محل های پرتردد دیگر وجود دارد و اطلاعات کرایه هایی که به صورت الکترونیک پرداخت شده اند به صورت خودکار دریافت و این اطلاعات در همان لحظه برای سرورهای سامانه ارسال می گردد. بانک ملی اطلاعات دریافتی را در ساعت مقرر در روز بعد (مجموع مبلغ کرایه ها) به حساب راننده واریز می نماید وسامانه این قابلیت را دارا می باشد که در صورت تمایل مالک تاکسی سهم راننده و مالک را تفکیک نموده و به صورت جداگانه به حساب هریک واریز نماید.در حال حاضر روزانه حدود ۸۰۰ هزار تومان پرداخت الکترونیکی داریم که ۹۵ درصد آن از کارتهای اصفهان کارت و ۵ درصد از طریق کارت شتاب انجام می گیرد. عدد مذکور رنج پایینی داشته که نیاز به فرهنگ سازی ،تبلیغات و گذشت زمان دارد که بدین منظور برنامه ریزی برگزاری جشنواره های مرتبط در دست اقدام است .از مزایای اجرای طرح می توان به خودکارسازی فرآیند پرداخت کرایه و افزایش رضایتمندی شهروندان و رانندگان تاکسی، محاسبه دقیق و عادلانه کرایه متناسب با مسافت و زمان سفر مسافر، کاهش هزینههای جابجایی پول خرد و در نتیجه ارتقاء سطح سلامت جامعه از جنبههای بهداشتی و روانی، کاهش اتلاف وقت و صرف انرژی کمتر برای دریافت کرایه، امکان تقسیم دقیق سهم راننده و مالک از کرایه، مسیر یابی، افزایش امنیت نام برد.