یکشنبه، 28 مرداد 03 - 08:27
ستار هاشمی در صحن علنی مجلس: ما به دنبال حکمرانی قدرتمند فضای مجازی هستیم.برنامه صحن علنی مجلس در نوبت عصر امروز، بررسی صلاحیت ستار هاشمی، گزینه‌ی پیشنهادی پزشکیان برا تصدی وزارت ارتباطات و فناوری دولت چهاردهم بود. در این جلسه کمیسیون فرهنگی با اشاره به اینکه برنامه‌های هاشمی با احکام بالادستی مغایرتی ندارد با او مخالفت کرد و از سوی دیگر کمیسیون صنایع و معادن با اکثریت آرا به او رأی موافق داد. نمایندگان مطالبات خود را درباره مسائلی چون فروش فیلترشکن، توزیع ناعادلانه فیبر نوری و امنیت در فضای سایبری مطرح کردند و وزیر پیشنهادی به ابهامات پاسخ داد و از برنامه خود گفت.

جلسه علنی عصر امروز (۲۷ مرداد) در مجلس با مخالف‌خوانی کمیسیون فرهنگی آغاز شد. هرچند احمد راستینه، سخنگوی این کمیسیون همان ابتدا گفت: «تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۱ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر منطبق و ۴۲ درصد موارد نیز هم‌سو است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با احکام بالادستی یافت نشد.»

او سپس از نتیجه آرای کمیسیون فرهنگی را اعلام کرد: «با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات آقای سیدستار هاشمی، صلاحیت وی برای تصدی وزارت مربوطه پس از رأی‌گیری اعضای مختلف کمیسیون مورد تأیید قرار نگرفت.»

در مقابل کمیسیون صنایع و معادن مجلس با پیشنهاد تصدی ستار هاشمی برای پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موافقت کرد. زهرا سعیدی، سخنگوی این کمیسیون با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و ضرورت افزایش کیفیت زیرساخت‌ها برای حکمرانی هوشمند گفت:

به‌صورت کلی برنامه ارائه‌شده از سوی وزیر از جهات مختلف با اسناد و قوانین بالادستی قابل قبول و مثبت ارزیابی شد. سوابق علمی و تجربی، تحصیلات و تجربیات اجرایی وزیر پیشنهادی مرتبط با موضوع ارتباطات و فناوری است. نظر نهایی کمیسیون با سوابق، عملکرد و برنامه‌ها و اظهارات آقای ستار هاشمی در خصوص صلاحیت او برای تصدی وزارت ارتباطات رأی‌گیری شد که در نتیجه صلاحیت او با اکثریت آرا به تأیید همکارانم در کمیسیون صنایع و معادن رسید.

– زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن

سعیدی البته ضروری دانست که برای «برطرف کردن چالش‌های فعلی حوزه ارتباطات و فناوری و امکان نظارت بهتر مجلس و تسهیل همکاری بین مجلس و دولت» برخی ابعاد برنامه هاشمی برای این وزارتخانه به‌صورت جزئی‌تر تدوین شود.

نماینده مخالف: چه برنامه‌ای برای کاسبان فیلترشکن دارید؟

مسلم صالحی که صبح امروز مخالفت خود را با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اعلام کرده بود، خطاب به ستار هاشمی از او پرسید: «برای حمایت از کارآفرینی و کسب‌‌وکارهای الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی چه برنامه‌ای دارید؟»

چه برنامه‌ای برای کاسبان فروش انواع فیلترشکن دارید؛ کسانی که دست در جیب مردم در این شرایط سخت اقتصادی کرده‌اند. برای جوان و کارآفرینی که باید به‌ناچار قسمتی از درآمد خود را برای خرید فیلترشکن جهت فعالیت سالم در فضای مجازی به جیب دلالان بریزند چه برنامه‌ای دارید؟

– مسلم صالحی، نماینده مجلس

او با اشاره به سن هاشمی و عنوان «جوان‌ترین عضو کابینه‌ی پیشنهادی دولت چهاردهم» پرسید: «شما میانسال محسوب می‌شوید. با این وجود آیا تجربه، توان و اشراف کافی بر الزامات فنی حاکم برای این وزارتخانه کلیدی را دارید؟ امیدوارم در نطق‌ها و پاسخ‌هایتان بتوانید ما نمایندگان را قانع کنید.»

داداشی: چرا مردم از اینترنت پرسرعت محرومند؟

ولی داداشی، نماینده مردم آستارا در نوبت نطق خود از توزیع ناعادلانه فیبر نوری و کیفیت و سرعت اینترنت گلایه کرد و خطاب به هاشمی این نکته‌ها را مطرح کرد:

  • تقسیم فیبر نوری در کشور عادلانه نیست. شهرستان‌های کم‌جمعیت‌تر سهم کمتری از فیبر نوری دارند.
  • سرعت اینترنت در کشور ما ۱۳ است و در دنیا ۲۰۰. چرا مردم از اینترنت پرسرعت محروم هستند؟
  • در رابطه با موازی‌کاری سامانه‌ها و قطعی سامانه‌ها که به کسب‌و‌کارها آسیب‌های فراوان وارد کرده است، برنامه‌تان را توضیح دهید.

او هاشمی را جوان و نخبه خواند و گفت: «برنامه‌تان را ارائه کنید و اگر ایرادی هست، آن را برطرف کنید.

رسایی: وزیر واقعی هاشمی است یا افراد دیگر؟

حمید رسایی، نماینده تهران هم در مخالفت با هاشمی گفت: «برنامه اعلامی ستار هاشمی در محورهای مختلف عبارت‌های زیبایی دارد اما رویکرد ایشان مشخص نیست.»

او با اشاره به مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس به دلیل ابهامات برنامه‌های وزیر پیشنهادی از توسعه شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم «خلاف دولت‌های گذشته» سخن گفت و اینکه این طرح ظرف سه سال از ۲۰ درصد به ۶۵ درصد پیشرفت رسیده اما این موارد در برنامه‌های پیشنهادی ستار هاشمی نبوده است.

رسایی یکی از ابهامات را مسئله استقلال مدیریت ستار هاشمی دانست و پرسید: «وزیر اصلی یا واقعی آقای هاشمی است یا افراد دیگری هستند؟» او همچنین گلایه کرد که «وزیر نگفته است که برنامه‌های عملیاتی‌اش درباره تقویت شبکه اجتماعی داخلی چیست».

وزیر پیشنهادی نگفتند که برنامه‌شان برای فضای حاکم بر سکوهای خارجی که محل تاخت و تاز دشمن است چیست؟ برنامه اعلامی او در محورهای متعدد دارای عبارت‌های زیبایی است اما رویکرد ایشان مشخص نیست. وقتی اینستاگرام پست وزیر ارتباطات ترکیه درباره شهید هنیه را حذف کرد و وزیر ارتباطات ترکیه اینستاگرام را بست و اینستاگرام مجبور شد شرایط ترکیه را بپذیرد. چرا اینستاگرام در کشور شرایط را نمی‌پذیرند؟ چون سیاست شترمرغی حاکم است و ما نه فیلتر می‌کنیم و نه فیلتر نمی‌کنیم.

– حمید رسایی، نماینده مجلس

او سپس گفت در جلسه‌ای به ستار هاشمی به او گفته است که «اگر نمی‌توانید به‌طور کامل فیلتر کنید، فیلتر موجود را بردارید». رسانی سخنرانی بلند خود را به فروش فیلترشکن رساند و گفت: «من مخالف فضای یله و رها هستم. ما با وضعیت موجود صرفاً فحش می‌خوریم؛ بنابراین توقعمان این است که در این زمینه وزیر پیشنهادی برنامه‌ای بدهد.»

ذوالنوری: مخالفان نکته‌ی جانداری نگفتند

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم هم در جایگاه موافق از پزشکیان برای معرفی ستار هاشمی تشکر کرد و گفت: «شما نمی‌توانید عرصه‌ای را در کشور در زمینه آی‌تی، دولت الکترونیک، ایجاد پلتفرم‌ها، گسترش فضای الکترونیکی و استفاده از فضای مجازی و فضای سایبری و اینترنت به نظر بیاورید که آنجا جای پای تاثیرگذاری جناب آقای ستار هاشمی مشهود نباشد. عزیزانی هم که به عنوان مخالف صحبت کردند ضمن احترام به فرمایشاتشان نکته جانداری نگفتند که رد مسئولیت ایشان باشد.

او در نوبت سخنرانی خود به نقش و اهمیت اینترنت و فناوری پرداخت: «امروز اینترنت نه تنها جزء لاینفک زندگی همه‌ی مردم است، بلکه در حقیقت اساس زندگی مردم به آن وابسته است. امروز حاکمیت ملی کشورها، حاکمیت اقتصادی و بانکی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی متأثر از فضای مجازی و اینترنت است. در آینده‌ی نزدیک این مصاف بسیار مهیب‌تر خواهد شد. با اجرایی‌شدن پروژه‌ی بسیار گسترده‌ی استارلینک، فعال‌شدن ده‌ها هزار ماهواره در مدار لئو، مئو و ژئو، و ماهواره‌های مختلف پژوهشی، مخابراتی، تجاری و جاسوسی بالای سر ما، شرایط بسیار پیچیده‌ای خواهیم داشت.»

ذوالنوری ادامه داد: «امروز حملات سایبری می‌تواند پدافند غیرعامل ما را تحت تأثیر قرار دهد. ظهور پلتفرم‌ها پیام‌رسان‌ها و بدافزارها، باج‌افزارها و نرم‌افزارها می‌تواند همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار بدهد. چه کسی می‌تواند پرچم مقابله و مبارزه را در این عرصه با جنگ نرم دشمن روایت‌ها در فضای مجازی از حوادث مختلف صیانت از منافع ملی به دست بگیرد؟»

این نماینده موافق هاشمی تشکیل شبکه ملی اینترنت را یک ضرورت دانست و گفت: «خبر دارید که در همه آشوب‌ها آن چیزی که امنیت را تهدید می‌کند استفاده از فضای مجازی توسط دشمن است؟»

او در آخر خطاب به نماینده‌ها گفت: «از ابتدا پیشنهاد وزارت به ایشان تا قطعی شدن این مسئولیت و معرفی به مجلس یک هفته زمان نشده است. ما چه توقعی داریم که یک برنامه منسجم و مدون کاربردی که نیاز به بررسی‌های گسترده دارد در کمیسیون تخصصی مطرح بشود که ملاک رد یا تایید کمیسیون باشد؟»

محمدرضا رضایی کوچی، نماینده جهرم هم در موافقت با وزیر پیشنهادی پزشکیان به استقبال از هاشمی از سوی بدنه کارشناسی وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: «او بهتر از هر کسی چالش‌های این وزارتخانه را می‌شناسد و راه حل آنها را می‌داند.»

ستار هاشمی: فیلترشکن هزینه‌ای به سبد خانوار اضافه کرده است

در جلسه علنی عصر امروز مجلس، دست آخر نوبت به ستار هاشمی رسید که از برنامه‌ی خود دفاع کند. او در سخنانی گفت: «اگر به دنبال حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی و رسیدن به جایگاه شایسته در دنیا هستیم، راهکار آن رسیدن به مرزهای دانش است. عمیقاً باور دارم دانایی مقدمه توانایی قدرت است و علم و قدرت در همسایگی همدیگر قرار دارند»

وزیر پیشنهادی فناوری و ارتباطات با مرور برنامه‌‌ی خود برای وزارت ارتباطات خطاب به نمایندگان گفت: «از چالش‌هایی که در این حوزه باید به صورت جدی توجه قرار بگیرد بحث انسجام حکمرانی در فضای سایبری و دسترسی عادلانه به اینترنت پرسرعت است؛ همچنین ارتقای سهم صادرات محصولات دانش‌بنیان و بحث‌های مرتبط با مخاطرات سایبری، نقض حریم خصوصی مردم و سرمایه‌گذاری مناسب در بحث‌های زیرساختی در کشور.»هاشمی با اشاره به ناترازی زیرساخت ارتباطی گفت: «توسعه زیرساخت های ارتباطی به روستاها مهم است و بنده تکلیف دارم که به‌صورت ویژه دنبال کنم؛ چرا که برآمده از همین مناطق محروم هستم.»

او استفاده از فیلترکشن در فضای مجازی را به‌ویژه با هزینه‌زایی در سبد خانوار آسیب‌زا خواند و تأکید کرد که بسیاری از حملات سایبری با نصب فیلترشکن‌های غیرمجاز روی گوشی‌ها اتفاق می‌افتد.

نگاه ما این است که فضای مجازی با قاعده داشته باشیم. بنابراین دسترسی‌ها را ذیل سیاست‌های کلی نظام تعریف می کنیم؛ درست است که وزرات ارتباطات مجری سیاست‌های فضای مجازی و شورای امنیت ملی است اما باور داریم که می‌توان به عنوان بازوی مشورتی تحلیل‌های کارشناسی ارائه کرد و با نگاه اجماع‌سازی و اقناع‌سازی پیش رفت.

– ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری

او در آخر با اشاره به حمایت از سکوها و محتواها و خدمات داخلی، حرف‌های خود را اینطور به پایان برد: «متعهدم که اگر مجلس اعتماد کند، بدون هیچ وابستگی به فرد و گروهی و تنها در خدمت دولت وفاق ملی مدافع منافع ملی ایران باشیم و با رعایت اصول عدالت و انصاف نسبت به وظایف محوله پاسخگو باشم و گردنم را برای تعهدم می گذارم. وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نسیت و از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان استفاده می‌کنم و نهایت تلاشم را برای افزایش کارآمدی و اثربخشی به کار می‌گیرم.»

logo-samandehi