یکشنبه، 20 اسفند 02 - 07:54

درپی احضار مدیرعامل تپسی توسط سازمان تعزیرات حکومتی و دستور این سازمان، این شرکت در بیانیه خود اعلام کرده است که از امروز گزینه «عجله دارم» را از دسترس کاربران خارج می‌کند. در ادامه این بیانیه، این شرکت تاکسی اینترنتی به شرح جزئیات و شفاف‌سازی ذهن کاربران پرداخته است.

تپسی در تشریح گزینه «عجله دارم» اظهار داشت که این گزینه با هدف ارائه خدمت به کاربرانی که اولویت آن‌ها نه هزینه سفر، بلکه قبول سفر است، به خدمات تپسی اضافه شد. همچنین این گزینه برای افرادی است که مایلند با افزایش قیمت، شانس قبول سفر از سمت سفیران را افزایش دهند و زمان انتظار کمتری را صرف قبول درخواست خود کنند.

به گفته تپسی، پیش از اضافه‌شدن گزینه «عجله دارم»، بارها کاربران در شبکه‌های اجتماعی افزودن امکانی برای پیشنهاد قیمت بالاتر به سفیر را به تپسی پیشنهاد داده بودند. همچنین تپسی با هدف ارائه خدمات متنوع، در کنار گزینه «عجله دارم»، گزینه «عجله ندارم» را نیز برای کاربرانی که مایلند درازای زمان انتظار بیشتر، قیمت کمتری پرداخت کنند، به خدمات خود اضافه کرده است. به گفته تپسی، این گزینه در فاصله کوتاه از رونمایی، با استقبال خوبی مواجه شد.

در ادامه این بیانیه آمده است:«گزینه‌های مختلف سفر در تپسی ازجمله «عجله دارم»، با طراحی یکسان به سفیران تپسی نمایش داده می‌شوند؛ بنابراین سفیران هنگام قبول درخواست‌ها، از انتخاب گزینه «عجله دارم» توسط کاربر اطلاعی ندارند. تپسی در این زمینه همه تلاش خود را به‌کار گرفته است تا مانع سوء‌استفاده‌های احتمالی از این گزینه شود.

تنها ۱۰ درصد از کل سفرهای تپسی مربوط به گزینه «عجله دارم» است. سفرهای «عادی» ۷۰ درصد و سفرهای «عجله ندارم» ۲۰ درصد از سفرهای ناوگان تپسی را تشکیل می‌دهند. فاصله معنادار گزینه عادی نسبت به سایر خدمات و نیز استقبال از گزینه «عجله ندارم»، گواه نگاه تپسی به ارائه خدمات متنوع با در نظر گرفتن نیازهای مختلف کاربران است.

تصور اشتباهی وجود دارد که افزایش قیمت‌ سفرها موجب افزایش درآمد تاکسی‌های آنلاین شده و گزینه‌ای مانند «عجله دارم» با هدف افزایش درآمد به برنامه اضافه شده است. توجه به این نکته ضروری است که آنچه موجب افزایش درآمد تاکسی‌های آنلاین است، افزایش تعداد سفرهاست، نه افزایش قیمت؛ چرا که افزایش قیمت جذابیت سفر را برای کاربر مسافر کاهش داده و باعث کاهش تعداد سفرها می‌شود. هدف تاکسی‌های آنلاین، ارائه قیمت تعادلی به‌شکلی است که برای هر دو کاربر مسافر و راننده به‌صرفه بوده و سبب انجام سفر شود.»

به گفته تپسی، این شرکت هم‌زمان با غیرفعال‌شدن گزینه «عجله دارم»، به پیگیری‌های خود جهت تبیین منطق حاکم بر این سرویس به نهادهای تنظیم‌گر ادامه خواهد داد. همچنین تپسی اظهار امیدواری کرده است که درنهایت نتیجه، دسترسی کاربران به بهترین خدمات در حوزه حمل‌و‌نقل درون‌شهری باشد.

با ادامه اخطارها، گزینه «عجله دارم» از اپلیکیشن اسنپ حذف شد.گزینه عجله دارم درحالی از عصر امروز (پنجشنبه، ۱۷ اسفند) از اسنپ حذف شد که در روزهای گذشته رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفته بود اگر تاکسی‌های اینترنتی «عجله دارم» را حذف نکنند پرونده‌هایشان تا صدور حکم پیگیری می‌شود.

این موضوع از زمانی مطرح شد که سخنگوی سازمان تعزیرات در تذکری به مسئولان تاکسی‌های اینترنتی اعلام کرد که گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی مصداق بارز گران‌فروشی است و باید حذف شود. هرچند وزارت اقتصاد بعد از این اظهارنظر اعلام کرد که این گزینه تخلف نیست و همچنان باقی می‌ماند.

اجبار اسنپ به حذف این بخش درحالی است که «عجله دارم» در دیگر اپلیکیشن‌های تاکسی‌ اینترنتی هنوز فعال است.

logo-samandehi