شنبه، 29 مرداد 01 - 09:27

مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان باور دارد کمبود سرمایه‌گذار و پایین بودن مبالغ سرمایه‌گذاری باعث مهاجرت‌ استارت‌آپ‌ها به تهران می‌شود. به عقیده او سود بالای دلالی، چالش‌های کارآفرینی و میل نیروی کار به مهاجرت، اکوسیستم استارت‌آپی را با مشکل مواجه کرده است.

با توجه به رشد استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر و گسترش کسب‌وکار آنها در ایران، علاوه بر تهران دیگر شهرهای بزرگ نیز در تلاش‌اند تا با ایجاد امکانات، به رشد این اکوسیستم در نقاط مختلف کشور کمک کنند. مرکز نوآوری هاب اصفهان یکی از مراکزی است که در پاییز ۱۳۹۶ با سرمایه‌گذاری همراه اول، شرکت کسب‌وکارهای نوپای حرکت اول، دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی در شهر اصفهان به منظور شتاب‌دهی و حمایت از استارت‌آپ‌های بومی این شهر تاسیس شد.

مهران کرمی، مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان، در گفت‌وگو با پیوست گفت: «اکوسیستم استارت‌آپی در اکثر شهرهای ایران، به جز تهران، هنوز به بلوغ کافی نرسیده است. وجود اجزای کافی در اکوسیستم که نیازها را به خوبی برآورده کنند بسیار ضروری است.»

او در ادامه با اشاره به کمبودها و مشکلات استارت‌آپ‌ها در شهرهایی مانند اصفهان گفت: «کم بودن نهادهای سرمایه‌گذار و پایین بودن مبالغ سرمایه‌گذاری از جمله مشکلاتی است که باعث مهاجرت استارت‌آپ‌ها از اصفهان به تهران می‌شود.»

کرمی با اشاره به بازگشت سرمایه محدود استارت‌آپ‌ها در اصفهان گفت: «در اواسط راه یک استارت‌آپ‌ اگر موقعیتی پیش بیاید و به نظر برسد این ایده دیگر در اصفهان جای پیشرفت ندارد، ما توصیه می‌کنیم که به تهران کوچ کنند.»

مهران کرمی، مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان

مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان در رابطه با فعالیت‌های این مرکز توضیح داد: «مهم‌ترین فعالیت هاب اصفهان بحث شتابدهی استارت‌آپ‌هاست. تاکنون ۱۰ استارت‌آپ‌ در این مرکز شتابدهی شده‌اند و امیدواریم تا اواسط سال آینده این عدد به ۲۰ برسد. علاوه بر این حدود ۲۵ تا ۳۰ تیم استارت‌آپی نیز در فضای کار اشتراکی این مرکز نوآوری فعالیت می‌کنند.»

او درباره روش‌های جذب تیم‌های استارت‌آپی گفت: «فراخوان‌های فصلی و شرکت در رویدادهای نوآوری اصلی‌ترین روش‌های ما برای شناسایی و جذب تیم‌هاست. این رابطه به هیچ وجه یک‌طرفه نیست که فقط تیم‌ها به سراغ ما بیایند و ممکن است ما به سراغ استارت‌آپ‌ها برویم و با آنها تماس بگیریم.»

کرمی در مورد حوزه‌های اصلی فعالیت مرکز نوآوری هاب اصفهان گفت: «در طول این مدت استارت‌آپ‌هایی در حوزه‌های مختلفی مانند سلامت، املاک، معماری و… شتابدهی شده‌اند، اما در حال حاضر حوزه‌های اصلی‌ای که سعی می‌کنیم بر روی آنها تمرکز کنیم گردشگری، اینترنت اشیا، شهر هوشمند و هوش مصنوعی است.»

مدیرعامل این مرکز نوآوری با اشاره به پتانسیل گردشگری شهر اصفهان، درباره فعالیت‌ها و اهداف این مرکز در حوزه گردشگری گفت: «تمرکز ما بیشتر بر گردشگری دیجیتالی و بخش ثانویه این صنعت است. زمانی که از گردشگری صحبت می‌شود، ذهن‌ها به سمت خرید بلیت و معرفی جاذبه‌های گردشگری می‌رود. اما بخش ثانویه‌ای وجود دارد که بسیار گسترده است و گردش مالی خوبی نیز دارد، مانند صرافی‌ها و خدمات حمل بار. در این زمینه ما «وینوپر» را داریم که به عنوان دستیار مجریان تور به آنها کمک می‌کند، استارت‌آپ‌ «تُرْبه» هست که تمرکز آن روی عشایر اطراف اصفهان است و تورهای تجربه‌محور برگزار می‌کند و همچنین «تراول‌گرام» که در زمینه اجاره تجهیزات گردشگری فعالیت می‌کند.»

او در پایان به بیان چالش‌ها و مشکلاتی پرداخت که پیش روی اکوسیستم استارت‌آپی ایران است: «پیش از این رویای پولدار شدن در راه‌اندازی یک کسب‌وکار بود، اما الآن شرایط طوری شده است که افراد ترجیح می‌دهند در زمینه خرید و فروش فعالیت کنند. چالش‌های زیاد کارآفرینی و سود زیاد دلالی جامعه را به این سمت سوق داده است. در سوی دیگر تحصیل‌کرده‌ها ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند، در چنین جامعه‌ای خلاقیت و پویایی کم می‌شود و اکوسیستم استارت‌آپی که نیازمند خلاقیت روزافزون است دچار افت می‌شود.»

logo-samandehi