چهارشنبه، 11 خرداد 01 - 08:03

سرپرست شتاب‌دهنده تجارت‌بردار با بیان اینکه این شتاب‌دهنده، در دومین دوره دمودی خود که در ۱۷ خرداد ۱۴۰۱، برگزار خواهد شد به معرفی ۱۴ تیم در حوزه‌های مختلف بازرگانی خواهد پرداخت از تلاش این شتاب‌دهنده در راستای اتصال بخش صنعت و بازرگانی خبر داد.صادق علامه با اشاره به اینکه ۱۴ تیم در این رویداد شرکت خواهند کرد به توضیح درباره حوزه فعالیت این تیم‌‌ها پرداخت و گفت: «۸ تیم در حوزه صادرات، ۴ تیم در حوزه بازاریابی و فروش، ۲ تیم هم در حوزه تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ در این رویداد حاضر خواهند شد.»

به گفته علامه در راستای برقراری ارتباط موثر بین تیم‌ها و سرمایه‌گذاران این رویداد به دو شکل حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد.

ورود اتاق بازرگانی در راستای تجارت هوشمند

فرشته امینی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس شورای راهبردی شتاب‌دهنده بردار با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی اصفهان در اولین فعالیت‌های خود و با توجه به صنعتی شدن اصفهان تصمیم گرفت روندی تدوین کند تا اصفهان به سمت شهری تجاری پیش برود و بر همین اساس شتاب‌دهنده تجارت بردار راه اندازی شد، گفت: «رسالت این شتاب‌دهنده حمایت از استارتاپ‌های صادرات محور است.»امینی با اشاره به اینکه افزایش شرکت‌های صادرات محور در این روند به طور جدی دنبال شده، گفت: « برای تحقق این موضوع بیش از ۸ تا ۹ ماه پروژه‌های مطالعاتی داشتیم و بعد به روند عملیاتی ورود کردیم.»

به گفته او ایده اولیه آغاز به کار شتاب‌دهنده بردار فعالیت استانی بود، اما نیاز جریان تجارت در کشور و همچنین بررسی استان‌های دیگر، بستر فعالیت بردار را گسترش داد و حالا همه کشور را تحت پوشش خود دارد.او همچنین بر این موضوع تاکید کرد که اگر کسب‌وکارها دیجیتال و باهوش باشند و از تکنولوژی های جدید در حوزه داخلی و بین‌الملل استفاده کنند، در جریان توسعه بهتر پیش خواهیم رفت.

تجارت خلاق، حلقه مفقوده حوزه بازرگانی

علی مهذب، مدیر توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان نیز در بخش دیگری با توضیح درباره حلقه مفقوده بین بنگاه‌ها و صنعت، گفت: «در حوزه بازرگانی خارجی و بنگاه‌های کوچک خللی وجود دارد که باعث شد اتاق بازرگانی ورود کند و با فعالیت شتاب‌دهنده این جای خالی را پر کند.»به گفته او اتاق بازرگانی بر اساس رسالت خود و توانمندی‌هایش، جوانان را پذیرش کرده و از آنها حمایت می‌کند.

مهذب با شرح روند فعالیت این شتاب‌دهنده گفت: «تجارت بردار در سه حوزه بازاریابی، فروش، دیجیتال مارکتینگ تیم هایی را جذب کرده تا بتوانند به آژانس‌هایی تبدیل شوند که چرخه بنگاه، صنعت و تجارت را کامل کنند.»او همچنین به استفاده از ظرفیت‌های جوانان و ارتباط میان صنعت و آموزش اشاره کرد و گفت: همیشه بین تولید، صنعت و خدمات حلقه مفقوده‌ای وجود دارد و ما در تلاشیم بتوانیم به کمک ارائه سرویس‌های فناورانه چالش این حوزه را رفع کنیم.

حمایت شتاب‌دهنده بردار در بخش‌های مختلف

سرپرست شتاب‌دهنده تجارت‌بردار در بخش دیگری از این نشست نیز در ارتباط با اینکه این مرکز چه کمکی به تیم‌ها می‌کند، گفت: «فرآیندهای اصلی پشتیبانی از ایده‌های کاربردی را در نظر داریم. آموزش، منتورینگ، شبکه‌سازی و در نهایت رویداد دمودی که امکان جذب سرمایه و جذب تامین کننده برای تیم‌ها را امکان‌پذیر می‌‌کند، در دستور کار اصلی ما به عنوان شتاب‌دهنده قرار دارد.»

به گفته او در دوره‌های گذشته تیم‌های بسیاری از مجموعه شتاب‌دهنده بردار فارغ‌التحصیل شدند و ما بعد از جذب سرمایه هم به مدت یکسال به تیم‌ها امکان استفاده افتخاری از باشگاه فارغ التحصیلان را می‌دهیم تا بتوانند از حمایت‌هایی مثل مشاوره و منتورینگ استفاده کنند.علامه با تاکید بر اینکه در شتبادهنده بردار کاملا سختگیرانه به تیم‌ها برخورد می‌شود، گفت: «تیم‌هایی که توسط شتاب‌دهنده بردار مورد حمایت قرار می‌گیرند باید استانداردهای قابل قبولی داشته باشند. همچنین محصولی قابل ارائه نیز برای دفاع پیش از دمودی ارائه دهند.»

از حمایت مالی تا لزوم حمایت فکری

از آنجایی که شتاب‌دهنده‌ها اغلب در حوزه سرمایه‌گذاری فعال هستند، حالا این سوال مطرح است که آیا بردارد به عنوان شتاب‌دهنده تخصصی حوزه بازرگانی صرفا تامین مالی استارتاپ را دنبال خواهد کرد؟امینی در پاسخ به این پرسش با تاکید بر اینکه هدف نهایی صرفا حمایت مالی نیست، گفت: « با توجه به شرایط ما در ایران هرچند کالاهای خوب و قابل عرضه جهانی در کشور وجود دارد اما افراد چگونگی روند این عرضه را آموزش ندیده‌اند.»

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه حمایت اتاق بازرگانی اصفهان و آموزش‌های مرکز تجارت‌بُردار می‌تواند به صنعتگران و تولیدکنندگان اطمینان خاطر بیشتری برای سرمایه‌گذاری در تیم‌های پذیرفته شده بدهد، گفت: «در چنین شرایطی توسعه تجارت بر اساس هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی شکل خواهد گرفت.»

به گفته او تیم ها فقط سرمایه‌گذار نمی خواهند بلکه یکی از اهداف این است که تولید کننده‌های صنعتی با این تیم‌ها آشنا شوند و به آنها اعتماد کنند.

logo-samandehi